77 798 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 667 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 667 inlägg
Du borde väl fråga Lill72 som var den som först nämnde "woke-folket" i tråden. Det är inte ett ord som jag använder normalt men det går att läsa om dess betydelses utveckling på engelska (och svenska) Wikipedia t.ex.? Rkarlsson skrev:Woke är väl främst mot rasism och orättvisor? Vad har det egentligen, eller hur kom woke rörelsen in på alla människors egna definitioner?
Woke är rent politiskt och i Sverige är det väl egentligen efter polismördarna kvävde Floyd? Jag har aldrig nånsin hört ordet i Sverige innan det.
Brukar annars få höra allt möjligt nytt skit som tillkommit med de senare nittiotalisterna.
Söker man "Woke" så kan man även finna "godkända åsikter"
Så nu är vi in på politiskt diskussion med det sagt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Nej, vi ligger nog lika på noll.AndersMalmgren skrev:
Nej, det gör jag inte.AndersMalmgren skrev:
Vi har haft den här diskussionen förr, och det är möjligt att jag som du antyder överskattar andras fattningsförmåga.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Jag drar mig dock från att spekulera i det på ett öppet forum med människor jag inte känner som du precis gjorde.Nötegårdsgubben skrev:
Känner du till begreppet ad hominem? Det är något du ofta pysslar med. Inte så klädsamt i en debatt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 637 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 637 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Ja det var därifrån jag fick ta det först. Dock menar jag på att woke och alla andra politiska rörelser börjar gå för långt. Det är alltså löjligt långt över på fel sida.BirgitS skrev:
Hur vi människor inte kan nöja oss med jämlikhet och respektera vad vi är och vad vi är kapabla till.
Hur folk använder sitt språk är upp till de själva, det ska vi såklart inte behöva bråka om. Om folk vill använda ett sånt nymodigt ord som hen trots det finns betydligt bättre ord så är det ju så.
Man kan väl säga att på ena sidan finns extremister som skriker om att vi ska använda hen och annat, sen på andra sidan kommer Anders in.
Ibland verkar det som om de verkligt stora orättvisorna sopas under mattan medan folk uppmanas att träta om struntsaker. Så att vi kan förbi se verkliga orättvisor.? Rkarlsson skrev:Ja det var därifrån jag fick ta det först. Dock menar jag på att woke och alla andra politiska rörelser börjar gå för långt. Det är alltså löjligt långt över på fel sida.
Hur vi människor inte kan nöja oss med jämlikhet och respektera vad vi är och vad vi är kapabla till.
Hur folk använder sitt språk är upp till de själva, det ska vi såklart inte behöva bråka om. Om folk vill använda ett sånt nymodigt ord som hen trots det finns betydligt bättre ord så är det ju så.
Man kan väl säga att på ena sidan finns extremister som skriker om att vi ska använda hen och annat, sen på andra sidan kommer Anders in.
-Jag anser att fattiga kvinnor i menstruerande ålder borde få litet högre bidrag än andra. Eftersom kostnaderna är högre. Som det är nu diskrimineras de.
-Jag anser att det hårda trycket på att man måste uppfylla vissa könsnormer som pressas in i skallen på ungdomarna och i synnerhet unga flickor är en så grov form av mobbning att de som sprider sådant till exempel i form av reklam borde kunna åtalas.
-Vi har människor i samhället som är så fattiga att de inte ens har råd att skaffa ett par vinterskor för att kunna gå ut och söka arbete. Samtidigt som matköerna är hundratals meter långa varje vecka. Sådant hör inte hemma i ett civiliserat samhälle.
-Det finns ungdomar som växer upp i stadsdelar där det inte finns något annat yrke än knarkhandlare eller allmänkriminell. De bildar gäng och trakasserar hederligt folk nästan ostraffat. Ingen människa borde växa upp under sådana förhållanden och bli instyrd i kriminalitet på det viset. Att sådant tillåts fortgå är grov diskriminering. Om de likväl väljer kriminalitet skall de först bli fasttagna och sedan dömda och sedan grundligt straffade och sedan rehabiliterade till ett nytt liv. Att inte ens utreda brotten är grov diskriminering mot de drabbade.