BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
Tror man får bort intoleransen först när man slutar tycka kön, hudfärg och sexuell läggning är viktigt. Ni får gärna diskutera, för mig är det oviktigt hur någon ser ut eller hur någon identifierar sig.
Hur får man folk att sluta att tycka att det är viktigt?
Det syns ju här i tråden att vissa tycker det är viktigt att det framgår vilket kön någon har.
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
J
Min spaning är att det ligger nedärvt i människans natur att det första hjärnan registrerar när man möter en främling är ras och kön. Jag gissar att det därför är viktigt för många att veta om någon man hör talas om eller läser om är man eller kvinna. Ordet hen ställer troligen till det av den anledningen.

Harvard tittade på detta:

https://www.zmescience.com/science/...other-people-we-first-notice-race-and-gender/
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Min spaning är att det ligger nedärvt i människans natur att det första hjärnan registrerar när man möter en främling är ras och kön. Jag gissar att det därför är viktigt för många att veta om någon man hör talas om eller läser om är man eller kvinna. Ordet hen ställer troligen till det av den anledningen.

Harvard tittade på detta:

[länk]
Det är fullt naturligt. Hjärnan registrerar fysiska attribut, de är viktiga. Vän eller fiende, potentiell framtida partner eller inte osv. Hjärnan kategoriserar därför kraftigt också, det är så den fungerar. Anledningen till att minnen förvanskas är att hjärnan komprimerar dem och likriktar många liknande saker, detta gör att de mest utmärkande dragen/aspekterna är de enda som finns kvar efter ett tag och även dessa ändras över ytterligare tid när mer komprimering sker utifrån nya intryck. Vad man gör med informationen är det viktiga och det man kan påverka.

Detta gör att han/hon/hen/xyz bara fungerar när du känner en person väl. Det finns en orsak till att en transperson på mitt jobb går runt med en namnbricka på där det står "mitt pronomen är 'dom' / my pronoun is 'they'". Det är inte heller en lösning på problemet...
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Det är fullt naturligt. Hjärnan registrerar fysiska attribut, de är viktiga. Vän eller fiende, potentiell framtida partner eller inte osv. Hjärnan kategoriserar därför kraftigt också, det är så den fungerar.
Det kan också fungera på ett annat sätt. Hjärnan registrerar och känner igen attributer eftersom det finns ett ord för det.
Vi känner igen rosa som färg eftersom vi har ordet rosa. Innan ordet rosa fanns, var det bara en variant av röd (ljusröd). På samma sätt är brun egentligen bara mörk orange, ändå känner vi igen brun från långt håll och kan även kalla en trädstam brunt när den egentligen är snarare åt det grun/gråaktiga hållet.
En person med en vit (europeisk) förälder och en svart (afrikansk) förälder kallar vi svart. Och även om bara en av fyra far/morföräldrar är "svart" kallas barnbarnet fortfarande "svart". En svensk efter en lång semester i Thailand kan färgmässigt ha samma hudfärg men kallas såklart "vit". Och det är för att dessa ord har fått helt andra betydelser i detta sammanhang och inte längre handlar om färg men andra egenskaper.
Så säg inte att ord inte har betydelse för vad hjärnan registrerar.
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och det är för att dessa ord har fått helt andra betydelser i detta sammanhang och inte längre handlar om färg men andra egenskaper.
(y)(y)(y)(y)(y)
 
J
:crysmile:
A Abies koreana skrev:
(y)(y)(y)(y)(y)
Ödets ironi att detta inlägg blir så här utan emojis:
Forumtitel med genusdiskussion; blå pilar pekar mot ordet "Korrekt användning"; referens till grandväxt.
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur får man folk att sluta att tycka att det är viktigt?
Det syns ju här i tråden att vissa tycker det är viktigt att det framgår vilket kön någon har.
Man kan inte tvinga någon men man kan så frön och hoppas att de gror istället för att ta fram röjsågen.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
Man kan inte tvinga någon men man kan så frön och hoppas att de gror istället för att ta fram röjsågen.
Och man sår sådana frön genom att klaga på "woke-folket"?
För mig låter det ju mer som ett sätt att öka intoleransen i samhället.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och man sår sådana frön genom att klaga på "woke-folket"?
För mig låter det ju mer som ett sätt att öka intoleransen i samhället.
Inte har jag klagat utan har sagt att de fokuserar på oviktiga saker. Här finns en förklaring:
 
BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
Inte har jag klagat utan har sagt att de fokuserar på oviktiga saker.
Okej, men jag tycker ju att inlägg #47 just är ett klagomål. Det stämmer ju inte ens. I andra trådar har det framförts att det är typiskt woke att följa vad myndigheter säger utan att tänka själv (då ang. covid och vaccin).

Som jag ser det måste några fokusera och väcka en diskussion om man ska få till en förändring, det har gällt framväxandet av fackföreningsrörelsen, manlig rösträtt, kvinnlig rösträtt, barns rättigheter osv. Inte hade det blivit någon kvinnlig rösträtt utan att det hade diskuterats i samhället och folk framfört det som är negativt i ett samhälle utan kvinnlig rösträtt.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, men jag tycker ju att inlägg #47 just är ett klagomål. Det stämmer ju inte ens. I andra trådar har det framförts att det är typiskt woke att följa vad myndigheter säger utan att tänka själv (då ang. covid och vaccin).

Som jag ser det måste några fokusera och väcka en diskussion om man ska få till en förändring, det har gällt framväxandet av fackföreningsrörelsen, manlig rösträtt, kvinnlig rösträtt, barns rättigheter osv. Inte hade det blivit någon kvinnlig rösträtt utan att det hade diskuterats i samhället och folk framfört det som är negativt i ett samhälle utan kvinnlig rösträtt.
Det står dig fritt att tycka så.
 
BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
Det står dig fritt att tycka så.
Naturligtvis har alla rätt att tycka vad de vill så det var ju ett rätt intetsägande inlägg.

Ska jag tolka det som att du anser att det hade blivit kvinnlig rösträtt i Sverige och andra länder utan diskussioner, demonstrationer etc.?
Det hade blivit det av sig själv bara?
Du har inte funderat på om det var just avsaknaden av sånt i väldigt många årtionden som gjorde att t.ex. Liechtenstein var väldigt sen med kvinnlig rösträtt, för frön hade ju såtts där då i väldigt många årtionden.
Sedan den första folkomröstningen om kvinnlig rösträtt i Liechtenstein 1968 hade slutat i seger för nej-sidan organiserade sig för första gången en rösträttsrörelse i landet i form av Komitée für das Frauenstimmrecht under Bernadette Brunhart, Elfriede Winiger och Melitta Marxer. En andra omröstning hölls 1971, som slutade i seger för nejsidan, och resulterade i bildandet av Arbeitsgruppe für die Frau, som arbetade för jämställdhet. En tredje omröstning hölls 1973, som slutade i seger för nejsidan. Efter denna hölls 1981 en kampanj för kvinnlig rösträtt, Aktion Dornröschen, som 1982 ledde till bildandet av en manlig sympatisörtsgrupp, Männer für das Frauenstimmrecht (MfdF). Kampanjerna ledde till ett stöd för rösträtt bland landets etablissemang.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnlig_rösträtt#Liechtenstein

Stora förändringar sker inte av sig självt eller genom bara små frön, vilket citatet är ett exempel på. Samma sak gäller t.ex. synen på homosexualitet.
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hon kan har ett manligt klingande namn men läs din egen referens:
"Manligheten, officiellt HM Pansarbåt Manligheten[1][a], var ett pansarskepp i den svenska flottan. Hon byggdes åren 1901–1903 ..."
Den kanske led av könsdysfori? Stackars Manligheten. :(
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Alltså finns det något gubbigare än att hetsa upp sig över att någon skriver hen? Särskrivningar, syftningsfel och annat djävulskap låter ni passera,
Va f-n, har jag missat att klanka på något sådant? :surprised: Ber om ursäkt och ska försöka skärpa mig! :oops::oops::oops:
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis har alla rätt att tycka vad de vill så det var ju ett rätt intetsägande inlägg.

Ska jag tolka det som att du anser att det hade blivit kvinnlig rösträtt i Sverige och andra länder utan diskussioner, demonstrationer etc.?
Det hade blivit det av sig själv bara?
Du har inte funderat på om det var just avsaknaden av sånt i väldigt många årtionden som gjorde att t.ex. Liechtenstein var väldigt sen med kvinnlig rösträtt, för frön hade ju såtts där då i väldigt många årtionden.
[länk]

Stora förändringar sker inte av sig självt eller genom bara små frön, vilket citatet är ett exempel på. Samma sak gäller t.ex. synen på homosexualitet.
Du får tolka det som du känner för, fantisera fritt om mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.