D
BirgitS BirgitS skrev:
Visst är det enkelt om man vet rätt pronomen men om nu hantverkaren kommer efter att du har gått hemifrån på morgonen och och går innan du kommer hem från jobbet så vet du inte könet.

Men du kanske inte har sett konstruktionen "han/hon" någon gång?
Det är ju just den klumpiga konstruktionen som är så bra att ersätta med ordet hen.
Även om man träffat hantverkaren så är det inte säker att det framgick tydligt hur denne identifierar sig, dessutom kan det ju ha ändrat sig tills man behöver skriva om hen, det är ju helt omöjligt att komma runt det där hen nuförtiden! ;)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Även om man träffat hantverkaren så är det inte säker att det framgick tydligt hur denne identifierar sig, dessutom kan det ju ha ändrat sig tills man behöver skriva om hen, det är ju helt omöjligt att komma runt det där hen nuförtiden! ;)
Hur ofta är det inte tydligt om det är en kvinna eller man? Visst vi hade några tjejer på KTH där det var svårt avgöra men normalt sätt är det ju ytterst ovanligt. Och då kan man lösa det med andra ord som personen, studenten, hantverkaren, osv

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
om nu hantverkaren kommer efter att du har gått hemifrån på morgonen och och går innan du kommer hem från jobbet så vet du inte könet.
Då kan man chansa. Ingen lider av det.

• Ledsen
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då kan man chansa. Ingen lider av det.
Alltid en bra ice breaker kalla en bearded lady för han

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur ofta är det inte tydligt om det är en kvinna eller man? Visst vi hade några tjejer på KTH där det var svårt avgöra men normalt sätt är det ju ytterst ovanligt. Och då kan man lösa det med andra ord som personen, studenten, hantverkaren, osv
Jag skojade lite, egentligen vet du ju inte förrän personen har sagt vad de vill bli kallade, men vi är inte där i Sverige än, i de sammanhangen, att någon gör det

P
D Dilato skrev:
Hela den onödiga sub-diskussionen om pronomen hade kunnat undvikas om TS istället använt ordet "grannen" konsekvent.
Eller använt "den". Ett utmärkt pronomen som har fungerat i många, många år när man inte vet så mycket om den person man syftar på.

Sådär. Nu har jag avslutat den här tråden med det slutgiltiga svaret.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eller använt "den". Ett utmärkt pronomen som har fungerat i många, många år när man inte vet så mycket om den person man syftar på.

Sådär. Nu har jag avslutat den här tråden med det slutgiltiga svaret.
Hän eller IT, båda avpersonifierade och avsexualiserade pronomen liksom den.

Sverige måste var det land som komplicerat saken värre än andra!!!
Men då verkar det vara fler som blir kränkta, eller letar anledningar till att hitta kränkningar i vad andra säger/ skriver.

S Sona2012 skrev:
Hän eller IT, båda avpersonifierade och avsexualiserade pronomen liksom den.

Sverige måste var det land som komplicerat saken värre än andra!!!
Men då verkar det vara fler som blir kränkta, eller letar anledningar till att hitta kränkningar i vad andra säger/ skriver.
Så vad säger det om IT-avdelningarna? Vi vet ju att ett ord tydligen bara kan betyda en enda sak...

Unikt namn
kashieda kashieda skrev:
Så vad säger det om IT-avdelningarna? Vi vet ju att ett ord tydligen bara kan betyda en enda sak...
Den sexiga IT-avdelningen - sa ingen någonsin... 😛

• Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
sen om är en "hen" så bara att bygga nytt hönshus
Håller med. Jag är så trött på alla missbrukare, av detta ord.

• Gilla
  • Arg
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
sen om är en "hen" så bara att bygga nytt hönshus
Men om man har "barn" så kanske det löser sig eftersom barn betyder ladugård... eller kan det vara så fantastiskt att det finns ord som ser likadana ut men betyder olika saker på olika språk? 🙄

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Stefan Bengtsson och 19 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Men om man har "barn" så kanske det löser sig eftersom barn betyder ladugård... eller kan det vara så fantastiskt att det finns ord som ser likadana ut men betyder olika saker på olika språk? 🙄
Skillnaden ligger i att "hen" är ett påhittat ord för att tillfredsställa alla som vill tro att det inte finns 2 kön...

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 6 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Skillnaden ligger i att "hen" är ett påhittat ord för att tillfredsställa alla som vill tro att det inte finns 2 kön...
Nja. Det fungerar faktiskt också när man beskriver något och inte känner till könet.

• Gilla
MetteKson och 20 till
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Håller med. Jag är så trött på alla missbrukare, av detta ord.
Ett 'icke-ord'
(jag vägrar använda det ordet)

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 170696 och 8 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Nja. Det fungerar faktiskt också när man beskriver något och inte känner till könet.
Visst, i sådana lägen går det att acceptera. Dock kommer jag aldrig att använda ordet. Dels låter det feminint, inte alls neutralt. Dels är ordet så missbrukat av vänsterfeminismen, som velat påstå att kön enbart är en social konstruktion.
Det är även därför många, med mig, reagerar när någon använder ordet så fel som TS. När man alltså vet könet. Kom sedan inte med det där, om att det inte spelar någon roll. Om det ska användas, då det inte spelar någon roll, så ska det möjligen vara i ett fiktivt exempel.

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 170696 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.