77 830 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Även om man träffat hantverkaren så är det inte säker att det framgick tydligt hur denne identifierar sig, dessutom kan det ju ha ändrat sig tills man behöver skriva om hen, det är ju helt omöjligt att komma runt det där hen nuförtiden!BirgitS skrev:Visst är det enkelt om man vet rätt pronomen men om nu hantverkaren kommer efter att du har gått hemifrån på morgonen och och går innan du kommer hem från jobbet så vet du inte könet.
Men du kanske inte har sett konstruktionen "han/hon" någon gång?
Det är ju just den klumpiga konstruktionen som är så bra att ersätta med ordet hen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Hur ofta är det inte tydligt om det är en kvinna eller man? Visst vi hade några tjejer på KTH där det var svårt avgöra men normalt sätt är det ju ytterst ovanligt. Och då kan man lösa det med andra ord som personen, studenten, hantverkaren, osvD djac skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Jag skojade lite, egentligen vet du ju inte förrän personen har sagt vad de vill bli kallade, men vi är inte där i Sverige än, i de sammanhangen, att någon gör detAndersMalmgren skrev:
Eller använt "den". Ett utmärkt pronomen som har fungerat i många, många år när man inte vet så mycket om den person man syftar på.D Dilato skrev:
Sådär. Nu har jag avslutat den här tråden med det slutgiltiga svaret.
Hän eller IT, båda avpersonifierade och avsexualiserade pronomen liksom den.P pmd skrev:
Sverige måste var det land som komplicerat saken värre än andra!!!
Men då verkar det vara fler som blir kränkta, eller letar anledningar till att hitta kränkningar i vad andra säger/ skriver.
Så vad säger det om IT-avdelningarna? Vi vet ju att ett ord tydligen bara kan betyda en enda sak...S Sona2012 skrev:
Skillnaden ligger i att "hen" är ett påhittat ord för att tillfredsställa alla som vill tro att det inte finns 2 kön...BiFuel skrev:
Visst, i sådana lägen går det att acceptera. Dock kommer jag aldrig att använda ordet. Dels låter det feminint, inte alls neutralt. Dels är ordet så missbrukat av vänsterfeminismen, som velat påstå att kön enbart är en social konstruktion.D Dr Benz skrev:
Det är även därför många, med mig, reagerar när någon använder ordet så fel som TS. När man alltså vet könet. Kom sedan inte med det där, om att det inte spelar någon roll. Om det ska användas, då det inte spelar någon roll, så ska det möjligen vara i ett fiktivt exempel.