78 531 läst · 2 186 svar
79k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Alltså vi är nog helt överens här. Jag är en kille och min fru är en kvinna. Möter jag någon på stan så är det en kvinna eller man. Enkelt.A AG A skrev:Visst, i sådana lägen går det att acceptera. Dock kommer jag aldrig att använda ordet. Dels låter det feminint, inte alls neutralt. Dels är ordet så missbrukat av vänsterfeminismen, som velat påstå att kön enbart är en social konstruktion.
Det är även därför många, med mig, reagerar när någon använder ordet så fel som TS. När man alltså vet könet. Kom sedan inte med det där, om att det inte spelar någon roll. Om det ska användas, då det inte spelar någon roll, så ska det möjligen vara i ett fiktivt exempel.
Men om man skall beskriva något där könet inte spelar roll och /eller man inte vet så är det apllicerbart.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
Går du tillräckligt långt tillbaka så, ja.Hammarskallen skrev:
Jag kan hitta på ett nytt könsneutralt ord nu som jag tänker börja använda från nu, en "klött".
Så slipper jag använda vänsterfeministernas hittepåord.
Eller om du är lite internationell, en "klott", vilket på svenska blir ännu bättre...😉
Ja det är ju upp till dig. Gäller bara att få tillräckligt många att hoppa på tåget också.mikethebik skrev:
Typiskt detta forum. De vuxnas flashback
https://www.byggahus.se/forum/threads/parodier-pa-typiska-byggahus-tradar.497825/unread
https://www.byggahus.se/forum/threads/parodier-pa-typiska-byggahus-tradar.497825/unread
Husägare
· Linköping
· 199 inlägg
Även jag har svårt att se hur diskussionen om hen för tråden framåt. I det här fallet kanske TS kände att det var onödigt att säga om det rörde sig om en hon eller en han. Kanske för att sammanhanget och eventuell kunskap om vem TS faktiskt är i så fall kan avslöja vem det skulle röra sig om. I det läget tycker jag att ett könsneutralt pronomen är relevant att använda. Sen om det låter kvinnligt eller manligt är väl i betraktarens öron…
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 832 inlägg
I engelskan används ordet ”they” för könsneutralt tilltal av tredje person singular. Det känns välvalt på något sätt. Här skulle det aldrig fungera p.g.a. att de som har högst röst i debatten inte kan särskilja på ”de” och ”dem”. 😉