77 816 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Jo men varför använda "ordet"? Hur många är könslösa i Sverige?M MetteKson skrev:
Varför använda "ordet" ? Respekt för vem och varför?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
När könet är okänt då?P paralun skrev:
T.ex om du ska tillsätta en tjänst och du inte ens vet om den som kommer få tjänsten blir en kvinna eller man.
Allvetare
· Södermanland
· 95 inlägg
Fredag igen och studenterna från Livets hårda skola korkar upp och startar lågpannediskussioner på Bygga hus. Allt i sin ordning.
För mig som skriver en hel del i mitt yrke är det mycket smidigare att skriva hen än ”han/hon” eller ”honom/henne” när könet är okänt. Dessutom ger ordet en större anonymitet när en text handlar om känsliga saker. Skriver du han eller hon gallrar du automatiskt bort många ur en grupp där någon vill vara anonym. I en grupp med säg 10 pers varav endast en är man, och du använder han är personen inte anonym längre. Det handlar inte om vilket kön någon identifierar sig som.P paralun skrev:
Ordet hen kom före diskussionen kring könstillhörighet. Men skulle någon vilja använda pronomenet hen ser jag ingen anledning till att inte respektera det.
Varför inte "den"?M MetteKson skrev:För mig som skriver en hel del i mitt yrke är det mycket smidigare att skriva hen än ”han/hon” eller ”honom/henne” när könet är okänt. Dessutom ger ordet en större anonymitet när en text handlar om känsliga saker. Skriver du han eller hon gallrar du automatiskt bort många ur en grupp där någon vill vara anonym. I en grupp med säg 10 pers varav endast en är man, och du använder han är personen inte anonym längre. Det handlar inte om vilket kön någon identifierar sig som.
Ordet hen kom före diskussionen kring könstillhörighet. Men skulle någon vilja använda pronomenet hen ser jag ingen anledning till att inte respektera det.
Om vi nu använder ordet som vi gör. Vad ska vi då kalla alla dessa människor som eventuellt får sin vilja igenom den 17:e. Alltså det så kallde tredje könet. Eller för all del även de som idag vill ha obestämt kön. Snart kommer det väl gastas för att vi stjäl deras pronomen.
Men ärligt talat, hur många av er, främst män, kan asociera er som "hen". Jag kan möjligtvis, med lite god vilja, se en kvinna bakom ordet. Men det första jag tänker på, är främst en person, född man, med skägg och vitt puder och mascara iklädd någon klänning som ropar att hen är kräkt. Det är vad "hen" betyder enligt mig.
Men ärligt talat, hur många av er, främst män, kan asociera er som "hen". Jag kan möjligtvis, med lite god vilja, se en kvinna bakom ordet. Men det första jag tänker på, är främst en person, född man, med skägg och vitt puder och mascara iklädd någon klänning som ropar att hen är kräkt. Det är vad "hen" betyder enligt mig.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 683 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 683 inlägg
Det blir ju som i finskan. Har de klarat sig utan könsutpekande personligt pronomen i tredje person singularis i århundraden så kan vi nog det också.D Dilato skrev: