M MetteKson skrev:
Och skrift. Jag kan inte heller förstå denna aversion mot ordet. Det var ovant att använda i början, men det är det med alla ”nymodigheter”. :) Det finns annat som stör mig mer i dagens språkbruk.
Jo men varför använda "ordet"? Hur många är könslösa i Sverige?
Varför använda "ordet" ? Respekt för vem och varför?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
S
P paralun skrev:
Nej jag förstår det bara inte, endera är vi en hon eller han, det bara är så inkl vad riksdagen samt tyska bundestag röstar om angående åldern att besluta när man är en han eller hon.
När könet är okänt då?
T.ex om du ska tillsätta en tjänst och du inte ens vet om den som kommer få tjänsten blir en kvinna eller man.

• Gilla
RoAd och 7 till
  • Laddar…
Fredag igen och studenterna från Livets hårda skola korkar upp och startar lågpannediskussioner på Bygga hus. Allt i sin ordning.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
john68 och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker nog hen är ett rätt bra ord. När man inte vill eller behöver könsbestämma personen man pratar om.

• Gilla
MagHam och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
När könet är okänt då?
T.ex om du ska tillsätta en tjänst och du inte ens vet om den som kommer få tjänsten blir en kvinna eller man.
Det finns inga okända kön, det bara är så!

• Wow
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S
Då vet du mer än mig. En kollega är gravid nu, och du är den enda i världen som vet vilket kön barnet har :O

• Gilla
  • Haha
placerej och 10 till
  • Laddar…
Om ordet hen finns på topplistan över saker man stör sig på då har man inte många riktiga problem...

Språk utvecklas, nya ord uppkommer medan andra faller i glömska.

• Gilla
placerej och 9 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men varför använda "ordet"? Hur många är könslösa i Sverige?
Varför använda "ordet" ? Respekt för vem och varför?
För mig som skriver en hel del i mitt yrke är det mycket smidigare att skriva hen än ”han/hon” eller ”honom/henne” när könet är okänt. Dessutom ger ordet en större anonymitet när en text handlar om känsliga saker. Skriver du han eller hon gallrar du automatiskt bort många ur en grupp där någon vill vara anonym. I en grupp med säg 10 pers varav endast en är man, och du använder han är personen inte anonym längre. Det handlar inte om vilket kön någon identifierar sig som.

Ordet hen kom före diskussionen kring könstillhörighet. Men skulle någon vilja använda pronomenet hen ser jag ingen anledning till att inte respektera det.

• Gilla
RoAd och 7 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
För mig som skriver en hel del i mitt yrke är det mycket smidigare att skriva hen än ”han/hon” eller ”honom/henne” när könet är okänt. Dessutom ger ordet en större anonymitet när en text handlar om känsliga saker. Skriver du han eller hon gallrar du automatiskt bort många ur en grupp där någon vill vara anonym. I en grupp med säg 10 pers varav endast en är man, och du använder han är personen inte anonym längre. Det handlar inte om vilket kön någon identifierar sig som.

Ordet hen kom före diskussionen kring könstillhörighet. Men skulle någon vilja använda pronomenet hen ser jag ingen anledning till att inte respektera det.
Varför inte "den"?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
S
K Kane skrev:
Varför inte "den"?
För att det är ett jävligt märkligt sätt att utrycka sig på om en människa :)

• Gilla
ARJU och 9 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför inte "den"?
Den använder jag om saker (med vissa undantag). Ge exempel på hur du skulle använda den istället för hen.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Om vi nu använder ordet som vi gör. Vad ska vi då kalla alla dessa människor som eventuellt får sin vilja igenom den 17:e. Alltså det så kallde tredje könet. Eller för all del även de som idag vill ha obestämt kön. Snart kommer det väl gastas för att vi stjäl deras pronomen.

Men ärligt talat, hur många av er, främst män, kan asociera er som "hen". Jag kan möjligtvis, med lite god vilja, se en kvinna bakom ordet. Men det första jag tänker på, är främst en person, född man, med skägg och vitt puder och mascara iklädd någon klänning som ropar att hen är kräkt. Det är vad "hen" betyder enligt mig.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker vi avskaffar han och hon och går all in på hen, alla blir då anonymiserade och eftersom kön ändå inte är något vi ska framhäva längre så löser vi all sådan problematik genom detta.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Jag tycker vi avskaffar han och hon och går all in på hen, alla blir då anonymiserade och eftersom kön ändå inte är något vi ska framhäva längre så löser vi all sådan problematik genom detta.
Har någon uttryckt sådana åsikter här i tråden eller väljer du att trolla lite? :D

• Haha
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Det blir ju som i finskan. Har de klarat sig utan könsutpekande personligt pronomen i tredje person singularis i århundraden så kan vi nog det också.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.