77 816 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 683 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 683 inlägg
Vitsen är väl just att man inte ska se ett bestämt kön, bestämt utseende etc. bakom ordet utan en "utblurrad" person som kan vara vem som helst.A AG A skrev:Men ärligt talat, hur många av er, främst män, kan asociera er som "hen". Jag kan möjligtvis, med lite god vilja, se en kvinna bakom ordet. Men det första jag tänker på, är främst en person, född man, med skägg och vitt puder och mascara iklädd någon klänning som ropar att hen är kräkt. Det är vad "hen" betyder enligt mig.
Du får väl lära om vad ordet betyder. I SO (från Svenska Akademien) definieras det så här:
"1 könsneutral benämning på person som är omtalad, eventuellt implicit, i sammanhanget"
"2 benämning på person som inte vill eller kan kategorisera sig som entydigt man eller kvinna"
https://svenska.se/so/?id=130386&pz=7
Med kommentaren att betydelse 1 är belagt sedan 1966 medan betydelse 2 är betydligt nyare, 2005.
Vänta lite nu. Har vi en tråd om att någon blir kränkt av att någon annan använder ordet HEN korrekt? Och för att förvirra ännu mer så gnäller TS på att TS överanvänder ordet? Alltså det är ju ironi på högsta nivå...
Jag är en skäggig gubbe men jag har absolut inga problem med att använda ordet hen i en diskussion oavsett om den är muntlig eller skriftlig. För ibland ska man anonymisera den man pratar om och då är hen bra mycket bättre än pojken, flickan, barnet, killen, tjejen, ungdomen, mannen, kvinnan, den vuxna, gubben, tanten, personen, individen eller vad som helst du kan tänkas använda...
Och när vi ändå är inne på skäggig gubbe. Jag blir kallad fröken av de flesta jag träffar. Ohhh the horror! -tänker ni då. Men jobbar man i skolan så är det faktiskt fullt normalt. Och det är den första könsneutrala titeln som man lär sig. Visst har vi lämnat yrkestitlar bakom oss, men fröken är kvar och magister har försvunnit.
Dessutom så finns det alldeles underhållande många olika kön. Allt ifrån ett enda till jättejättejättemånga. Jag vill minnas att det är en svamp som leder. Den här har typ 20 000 olika kön. https://sv.wikipedia.org/wiki/Klyvblad
Jag är en skäggig gubbe men jag har absolut inga problem med att använda ordet hen i en diskussion oavsett om den är muntlig eller skriftlig. För ibland ska man anonymisera den man pratar om och då är hen bra mycket bättre än pojken, flickan, barnet, killen, tjejen, ungdomen, mannen, kvinnan, den vuxna, gubben, tanten, personen, individen eller vad som helst du kan tänkas använda...
Och när vi ändå är inne på skäggig gubbe. Jag blir kallad fröken av de flesta jag träffar. Ohhh the horror! -tänker ni då. Men jobbar man i skolan så är det faktiskt fullt normalt. Och det är den första könsneutrala titeln som man lär sig. Visst har vi lämnat yrkestitlar bakom oss, men fröken är kvar och magister har försvunnit.
Dessutom så finns det alldeles underhållande många olika kön. Allt ifrån ett enda till jättejättejättemånga. Jag vill minnas att det är en svamp som leder. Den här har typ 20 000 olika kön. https://sv.wikipedia.org/wiki/Klyvblad
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 650 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 650 inlägg
Nej, svamp har inte kön, den har korsningstyper. Prata med biologiläraren på din skola så förklarar hen.VidarH skrev:
Redigerat:
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Som redan skrivits i tråden - ett betydligt bättre ersättningsord om man vill vara könsneutral är att som alternativ till hon och han använda de helt könsneutrala orden DEN och DET! Ordet HEN är något jag ALDRIG skulle använda varken i tal eller skrift.D Dr Benz skrev:
Fast det gjorde du ju precis...Öland4ever skrev:
Antagligen ironiskt?
toppen. Jag undrade just hur du förhöll dig i frågan.Öland4ever skrev:
Jag hävdar tvärtom, OM det är en människa som avses.
Den/det försvann i skogen och hittades aldrig.
Det öppnar upp väldigt mycket för vad som helst. Hen pekar på att det iaf är en människa som försvann.
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Går alldeles utmärkt att ersätta "hen" med ex "den" som ex kan nämnas den politikern, den läraren, den styrelseordföranden m fl.D Dr Benz skrev:
Att använda "den" om en person används ofta när man vill avpersonifiera eller förminska vederbörande.
Hemsamariten, Sven August och Kristian säger alla så om varandra, och drängen, inom loppet av en halv minut här i oförglömliga "Roliga timmen" :
Hemsamariten, Sven August och Kristian säger alla så om varandra, och drängen, inom loppet av en halv minut här i oförglömliga "Roliga timmen" :
Redigerat:
Korsningtyper (sexes) stämmer förvisso bättre än kön (gender), men det är ändå relevant att presentera fler varianter än X och Y i könsstrukturer. Det finns flertalet djur och växter med jungfrufödsel vilket förvisso kräver "tillverkningsprocessen" som manligt genade individer brukar sakna, men om det då saknas manliga individer så är ju resultatet ett enda kön. Likaså finns det djur som ändrar kön efter behov eller ålder. Så det är ju inte bara "antingen eller" utan ett spektrum.
Men att använda den istället för hen är ju minst lika krystat.
Vill ni återgå till gamla betydelser så har vi roliga ord ni kan få använda till vardags såsom runka... Det blir kul kompis!
Vill ni återgå till gamla betydelser så har vi roliga ord ni kan få använda till vardags såsom runka... Det blir kul kompis!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Men nu spårar ju tråden ut ännu mer.VidarH skrev:Korsningtyper (sexes) stämmer förvisso bättre än kön (gender), men det är ändå relevant att presentera fler varianter än X och Y i könsstrukturer. Det finns flertalet djur och växter med jungfrufödsel vilket förvisso kräver "tillverkningsprocessen" som manligt genade individer brukar sakna, men om det då saknas manliga individer så är ju resultatet ett enda kön. Likaså finns det djur som ändrar kön efter behov eller ålder. Så det är ju inte bara "antingen eller" utan ett spektrum.
Vi diskuterar användandet av ordet hen. Och att det faktiskt är ett bra ord som förenklar skrift framförallt.
Hoppet därifrån till att det skulle finnas ett spektrum för könsstrukturer är minst sagt bisarrt.
Underförstått i tråden har användandet av ordet hen hanterat benämning av människor. Det finns inget spektrum hos oss människor, det finns män och kvinnor, ingenting däremellan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 683 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 683 inlägg
Vad är en människa som har könskromosonerna XXY?S SueCia skrev:
Två X som en kvinna men samtidigt ett Y som en man.
En nyfödd där man inte kan avgöra om det är en liten penis eller en stor klitoris (viss enzymbrist hos fostret)?
Eller avsaknad av androgenreceptor så att testosteron inte kan påverka kroppen?
https://www.socialstyrelsen.se/glob...okument/artikelkatalog/ovrigt/2020-4-6701.pdf
"Hon [människan] försvann i skogen och hittades aldrig igen. "D Dr Benz skrev:
Hen-ordet är så starkt kopplat till pseudo-debatten om könet som en politisk konstruktion, och möjligheten att sätta sin egen etikett som samhället ska acceptera.
Alla identitetskrigare är ganska provocerande av någon anledning.
Jag undrar om samma debatt finns i Tyskland, och man håller på att ersätta alla maskulina respektive feminina ord med den icke könsbenämnda varianten.
Det hade och ena sidan blivit enklare att bara lära sig das mennchen, das spiegel i skoltyskan....men... 🤔