Fairlane Fairlane skrev:
Det fina är att din önskan om att bli kallad han kommer respekteras av andra. Frågan är om du kan visa samma respekt för den som önskas kallas hen?!
Även om jag är fruktansvärt emot denna nya lag som ska röstas om i riksdagen nästa vecka. Samt att jag tycker att vi är av endera manligt eller kvinnligt kön. Så ska man väl ändå respektera andra människor. Så om någon sagt till mig, att denne ville benänas med hen, så skulle jag respektera det. Men jag tycker ändå inte att vi ska införa ett tredje kön.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Enklast vore ju att ta bort kön i personnummer och register.

Edit: men det är avsaknaden av könsspecifik statistik som bland annat kvinnoförbunden är oroliga för.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Det förefaller som att vi som diskuterar här är uppdelade i några hen-huvudgrupper:
- De som lägger in genusvärderingar, könsbyten, tillhörighetstolkningar och liknande definitioner i ordet.
- De som är emot förändringar i språket och tycker nymodigheter är fel eller onödiga rent generellt.
- Vi som bara ser det som ett praktiskt ord där man inte kan, eller vill, peka ut kön.
 
  • Gilla
lat och 4 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det förefaller som att vi som diskuterar här är uppdelade i några hen-huvudgrupper:
- De som lägger in genusvärderingar, könsbyten, tillhörighetstolkningar och liknande definitioner i ordet.
- De som är emot förändringar i språket och tycker nymodigheter är fel eller onödiga rent generellt.
- Vi som bara ser det som ett praktiskt ord där man inte kan, eller vill, peka ut kön.
Det var en bra sammanfattning @MagHam!
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Äldre tilltalar man ju med "ni".
Hur det uppfattas beror ju väldigt mycket på hur den äldre är bevandrad i språkhistoria. Går man tillbaks till tiden innan du-reformen på 60-talet så användes ju bara "ni" när man talade till folk som var lägre än en själv på statusskalan. Ett exempel: I butiker tilltalades kunderna i huvudsak med omskrivningar utan pronomen som "vad får det lov att vara idag") medan kunderna kunde säga "ni" till butiksbiträdena ("kan ni vara snäll och hämta").
 
  • Gilla
lat och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Äldre tilltalar man ju med "ni".
Åh nej, verkligen inte! Om du nu inte blir fysiskt angripen, fräser den äldre personen "Så gammal är jag inte!".

Däremot använder en del äldre (åtminstone de som har en dialekt som är en bit från standardsvenskan) "han/hon" som tilltalsord istället för "du", så det funkar nog att tilltala dem på samma sätt.
Dock har jag aldrig blivit tilltalad "Vill hen ha lite kaffe?" på dialekt, så hen-bruket har inte nått dit. Än.
 
För mig finns det två kategorier av folk som använder detta ord, "hen".

1. Folk som jobbar i offentliga verksamheter, myndigheter etc, skapar div texter där det har blivit brukligt att använda "hen" av slentrian/pragmatism och praxis.

2. Studenter som från tidigare studier (gymnasienivå) har letts att tro att "hen" är vad de förväntas skriva i sina rapporter, istället för den uppsjö av snyggare alternativ en professionell skribent använder. I det fallet handlar det om okunskap men visst jag underkänner ingen på just den grunden. Dock brukar det stilmässigt vara en indikator på en svag student, som tillsammans med andra och tyngre kriterier kan leda till ett underkänt arbete.

Ingen behöver använda nyordet "hen" i Sverige, det fyller ingen betydelsefull funktion i vårt skriftspråk men jag kan förstå om man i vissa sammanhang kan tycka det är praktiskt. Det är ett problem att bruket av "hen" är laddat med div ideologiska förtecken som vissa brukare inte är medvetna om, och som twistar budskapet i förmodligen oönskade och möjligen oväntade riktningar.
 
Jag är inte så oroad över huruvida visst folk orkar ta till sig förändringar i språkbruket så länge de beter sig som folk och inte som rövhattar. Var inlyssnande och ödmjuk gällande folks önskemål om tilltal så löser det sig. Att säga ni till någon som har varit aktiv i du-reformen är ju faktiskt kränkande på riktigt...
Hade varit intressant att se hur vissa här hade hanterat situationen om de skulle genusbestämma en hermafrodit. 🤔
Det är lite som att tycka att det är viktigt att veta vad barn har mellan benen för att kunna avgöra vad som är rimligt att leka med...
 
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är ett problem att bruket av "hen" är laddat med div ideologiska förtecken som vissa brukare inte är medvetna om, och som twistar budskapet i förmodligen oönskade och möjligen oväntade riktningar.
Allt språkbruk är "laddat med diverse ideologiska förtecken". Annars skulle vi inte ha så mycket språkvetenskapliga studier överhuvudtaget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Och, dom ideologiska förtecknen skapas genom överproblematisering.
Om alla accepterade att det är ett nytt könsneutralt pronomen utan att lägga in så mycket värderingar och snedtolkningar så funnes inga problem.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MagHam skrev:
Och, dom ideologiska förtecknen skapas genom överproblematisering.
Om alla accepterade att det är ett nytt könsneutralt pronomen utan att lägga in så mycket värderingar och snedtolkningar så funnes inga problem.
Det är ju med det argumentet man brukar driva politik och propaganda. Man sätter agendan genom språket och termer.

Samma sak kan ju sägas med t ex uttrycket massinvandring. Om alla bara accepterade att det är ett neutralt sätt att beskriva den faktiska volymen på invandringen utan att lägga in så mycket värderingar och snedtolkningar så funnes inga problem. Men nej, så fungerar det ju inte.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det konstiga med hela situationen är att ett könsneutralt ord som hen får så många att tänka på kön. Lite perverst kan man tycka .
Och försöker man sen dra ut politiska budskap ur ordet så blir det ju dumt på riktigt.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Den använder jag om saker (med vissa undantag). Ge exempel på hur du skulle använda den istället för hen.
Den personen som får tjänsten.
S SueCia skrev:
För att det är ett jävligt märkligt sätt att utrycka sig på om en människa :)
 
VidarH VidarH skrev:
Vänta lite nu. Har vi en tråd om att någon blir kränkt av att någon annan använder ordet HEN korrekt? Och för att förvirra ännu mer så gnäller TS på att TS överanvänder ordet? Alltså det är ju ironi på högsta nivå...
Jag är en skäggig gubbe men jag har absolut inga problem med att använda ordet hen i en diskussion oavsett om den är muntlig eller skriftlig. För ibland ska man anonymisera den man pratar om och då är hen bra mycket bättre än pojken, flickan, barnet, killen, tjejen, ungdomen, mannen, kvinnan, den vuxna, gubben, tanten, personen, individen eller vad som helst du kan tänkas använda...
Och när vi ändå är inne på skäggig gubbe. Jag blir kallad fröken av de flesta jag träffar. Ohhh the horror! -tänker ni då. Men jobbar man i skolan så är det faktiskt fullt normalt. Och det är den första könsneutrala titeln som man lär sig. Visst har vi lämnat yrkestitlar bakom oss, men fröken är kvar och magister har försvunnit.

Dessutom så finns det alldeles underhållande många olika kön. Allt ifrån ett enda till jättejättejättemånga. Jag vill minnas att det är en svamp som leder. Den här har typ 20 000 olika kön. [länk]
Når jag gick i skolan på det glada -70 talet så var det fröken eller läraren som användes om de olika könen på de som ledde vår utbildning.
 
BirgitS
M maxmsm skrev:
Den personen som får tjänsten.
Men då byter du ju ut hen mot "den personen" och använder inte ett pronomen alls. Det är ju en helt annan sak. Det blir väldigt dålig svenska om man aldrig använder pronomen utan upprepar "den personen" flera gånger i samma mening.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.