77 805 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Å andra sidan är ju finskan ett annat språk. Men är det då du vill att vi ska tänka så får vi väl titta på världen alla språk och se vad mer man klarar sig utan. Men kanske är det också en nödvändighet också. Folk orkar/kan inte längre lära sig grammatik. Fler och fler är autister och kan bara tolka språket ordagrant. Samt att alla tycks bli kränkta så fort någon öppnar munnen.BirgitS skrev:
Kanske bättre att förenkla allt till max, till språket bara består av grymtande och pustande läten. Så har ju apor och tidigare former av människor klarat sig i tusentala år...
Medlem
· Blekinge
· 10 615 inlägg
Ja, det försöker man. Det är politiskt korrekt att säga: "alle Lehrer und Lehrerinnen", alltså alltid både manlig och kvinnlig form för att inte utesluta någon. Och folk är oerhört trött på det.Unikt namn skrev:
Men alla lärare som är könlösa eller något mitt emellan då! Känner inte henorna sig kränkta av denna väldigt binära benämning?T Thomas_Blekinge skrev:
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Personligen skulle jag känna mig kränkt om någon skulle kalla mig för en "hen" om personen dessutom "med stor sannolikhet kunde anta" att jag är en MAN! Ännu värre vore det om vi står ett helt sällskap och diskuterar och någon "hjärndöd individ" skulle kalla mig för hen istället för han. 😢
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 297 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 297 inlägg
Det fina är att din önskan om att bli kallad han kommer respekteras av andra. Frågan är om du kan visa samma respekt för den som önskas kallas hen?!Öland4ever skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 615 inlägg
Tyst! Om kultureliten bestämmer sig att även alla neutrala och obestämda också ska nämnas hela tiden, kommer det förbrukas mycket mer tid, luft och bokstäver.Unikt namn skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 615 inlägg
Om förenkling nu ska vara så bra då kan vi låta vara tempus, artiklar, singularis/pluralis och andra komplikationer i språket. Vi behöver då inte krånglar med dikter och andra litterära konstformer. Språklärarna kan övergå till meningsfullt arbete.S SueCia skrev:
I Västerbotten betyder "hen" ungefär "här"/"där" eller "den där" beroende på sammanhang. Oftast använder man dock "henna" om här/där, men det är ju ett alldeles för långt ord...
"Hen jer trasi" - Den här/där är trasig.
"Vi lägg en hen/henna" - Vi lägger den där/här.
"Hen jer trasi" - Den här/där är trasig.
"Vi lägg en hen/henna" - Vi lägger den där/här.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Missbildad kanske?BirgitS skrev:Vad är en människa som har könskromosonerna XXY?
Två X som en kvinna men samtidigt ett Y som en man.
En nyfödd där man inte kan avgöra om det är en liten penis eller en stor klitoris (viss enzymbrist hos fostret)?
Eller avsaknad av androgenreceptor så att testosteron inte kan påverka kroppen?
[länk]
Behöver vi skapa ett nytt ”könsbegrepp” för att omfatta alla missbildningar?
Hos människor är det normala att födas som pojke eller flicka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 667 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 667 inlägg
Det är väl ingen som har sagt något annat än att det vanliga är att vid födelsen kunna avgöra om det är en pojke eller en flicka. Jag bara invände mot ditt påstående "Det finns inget spektrum hos oss människor, det finns män och kvinnor, ingenting däremellan." Det finns alltså individer som är just däremellan, även om de bara är tusen eller så i Sverige.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Sant.BirgitS skrev:Det är väl ingen som har sagt något annat än att det vanliga är att vid födelsen kunna avgöra om det är en pojke eller en flicka. Jag bara invände mot ditt påstående "Det finns inget spektrum hos oss människor, det finns män och kvinnor, ingenting däremellan." Det finns alltså individer som är just däremellan, även om de bara är tusen eller så i Sverige.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 179 inlägg
Personligen föredrar jag tilltalet "du", som fungerar oavsett hur personen definierar sig. Är det en äldre eller dialekttalande person som pratar med mig hade jag även accepterat ett könat tilltalsord; "Vill hon ha en kopp kaffe?".Öland4ever skrev:
"Ers Höghet" är för mycket begärt av en enkel människa som jag, känns det som. Men det är könsneutralt!
Äldre tilltalar man ju med "ni".SågspånPappspikEternit skrev:Personligen föredrar jag tilltalet "du", som fungerar oavsett hur personen definierar sig. Är det en äldre eller dialekttalande person som pratar med mig hade jag även accepterat ett könat tilltalsord; "Vill hon ha en kopp kaffe?".
"Ers Höghet" är för mycket begärt av en enkel människa som jag, känns det som. Men det är könsneutralt!