75 832 läst · 2 186 svar
76k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Enkelt
Han har sn*pp
Hon har sn*ppa
Hen lägger ägg
Han har sn*pp
Hon har sn*ppa
Hen lägger ägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 396 inlägg
Hen är bara vänstermuppar som använder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 720 inlägg
Som vän av en lätt flödande prosa tycker jag att hen är ett utmärkt ord. När det började skrivas inkluderande på allehanda sätt och i det här fallet specifikt han/hon, han eller hon alternativt otympliga omskrivningar som vederbörande så formligen skrek språket efter ett könsneutralt pronomen. Så då fick vi/började det användas ett.
Att andra också skrek efter ett sådant av mer normkritiska skäl får man väl ta. Min användning av det är inte ordets alla former och innebörder, men vad gör det?
Att andra också skrek efter ett sådant av mer normkritiska skäl får man väl ta. Min användning av det är inte ordets alla former och innebörder, men vad gör det?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 142 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 142 inlägg
Men prosan blir ju inte lätt flödande. Istället stannar man som läsare upp och funderar om varför skribenten valde hen. Är det ett radikalt politiskt statement? Är det bara av praktiska skäl? Saknas förmåga att formulera sig? O s v.Nötegårdsgubben skrev:Som vän av en lätt flödande prosa tycker jag att hen är ett utmärkt ord. När det började skrivas inkluderande på allehanda sätt och i det här fallet specifikt han/hon, han eller hon alternativt otympliga omskrivningar som vederbörande så formligen skrek språket efter ett könsneutralt pronomen. Så då fick vi/började det användas ett.
Renoverare
· Stockholm
· 18 396 inlägg
Lätt flödade prosa. Dummaste jag hört. Vi har utmärkta ord som han/hon/den/det
Renoverare
· Stockholm
· 18 396 inlägg
Att Gittan förespråkar hen är skäl nog att inte använda det
Redigerat:
Skogsägare
· 18 720 inlägg
Skogsägare
· 18 720 inlägg
AndersMalmgren skrev:
AndersMalmgren skrev:
Ibland undrar jag om din skenbara brist på bildning är mer än en fasad.AndersMalmgren skrev:
Woke är väl främst mot rasism och orättvisor? Vad har det egentligen, eller hur kom woke rörelsen in på alla människors egna definitioner?BirgitS skrev:
Woke är rent politiskt och i Sverige är det väl egentligen efter polismördarna kvävde Floyd? Jag har aldrig nånsin hört ordet i Sverige innan det.
Brukar annars få höra allt möjligt nytt skit som tillkommit med de senare nittiotalisterna.
Söker man "Woke" så kan man även finna "godkända åsikter"
Så nu är vi in på politiskt diskussion med det sagt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg