E
pacman42 pacman42 skrev:
Försök använda "ladyboy" istället för grannen i en diskussion om vem som har ansvar för att ett träd hänger över tomtgränsen. Jag gissar att det inte fungerar så bra...
Problemet är att alla vet att en ladyboy är en man... "Vederbörande" är ett utmärkt ord i kanslisvenskan som bör nyttjas till fullo av samtliga berörda parter samt övriga personer i dennes både nära och fjärran omgivning, miljö och eller eventuella sammanhang. Med detta sagt bör det påpekas å det bestämdaste att detta på inget sätt därav icke på någotvis utesluter övriga ej nämnda personer och eller ovan onämnda situationer.

E
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du läst boken?

Du behöver lära dig skilja på biologiskt kön och könsroller.
Exakt, "könsroller" finns inte. Det är ett ideologiskt påhitt från en preudo-vetenskaplig teori.

• Haha
  • Wow
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Moderatorerna fann dock tydligen ämnet så intressant, att de gjorde det till en egen tråd.
Eller så ointressant att det inte skulle störa den andra tråden. ;)

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Man borde skapa en AI som kan detektera metadiksussion och flytta den till egen tråd. Gittan skulle få det tufft men lugnt och skönt för oss andra

E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller så ointressant att det inte skulle störa den andra tråden. ;)
Ämnet är helt irrelevant för husbygge. Dock extremt relevant och viktigt att vi vanliga personer diskuterar de ideologier som formar (eller van-formar) framtida generationer.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nja, är du osäker testa med t.ex. ”jag” och ”mig” i meningen istället. Passar det med ”jag” ska det vara ”de”, är det däremot ”mig” ska det vara ”dem”.

Någonstans har skolan glömt att lära ut subjekt/objektsparen ordentligt:
jag - mig
du - dig
han - honom
hon - henne
vi - oss
de - dem

Och för att hålla oss till tråden får vi väl lägga till
hen - henom (även om Språkrådet rekommenderar ”hen” även som objektsform. Själv ogillar jag det, det blir som att säga ”Ge boken till han”, vilket ser obildat ut. Och börjar vi ta bort särskilda objektsformer både med ”hen” och ”dom” är vi ute på ett sluttande plan med undantag och specialregler. Snart säger vi då inte ”Jag bryr mig inte” utan ”Jag bryr jag inte”.) :cry:
Skall man använda hen så är det definitivt henom som gäller

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl bara att köra på. Vinner ditt nyord mark så gör det det. Folk hittar på nya ord hela tiden, vissa flyger andra inte. Vill du vara lite smart så anpassar du din språkanvändning så att du når den gruppen du vill nå. Medelålders+ män kanske inte är den rätta målgruppen för en text med hen i. Skrivs texten för den lokala ABF-gruppens studiecirkel i scengestaltning så flyger det nog.
Jag kör på. Jag skriver ganska ofta hen i det här forumet, och använder det professionellt ibland.

Därtill hör jag själv till gruppen medelålders män och föredrar som sagt hen framför alternativen när det finns en ambition att skriva könsneutralt. Jag tror iofs. att din åsikt är vanligare än min i den gruppen, men eftersom att jag har mer med den än ABFs scenkonstgrupp att göra så får jag väl ändå säga att det brukar funka rätt bra.

Sen har förstås medelålders män omotiverat dåligt rykte när det kommer till genuin tolerans av olikheter – även om det kanske är för att vi inte bryr oss så jävla mycket.

• Gilla
arkTecko och 5 till
  • Laddar…
E Elendil skrev:
Som om allt bara vore
korrelation? För du förnekar väl inte kausalitet?
Jag förnekar inte förekomst av kausalitet som koncept, nej.

Huruvida någon form av icke-binär självbild skulle vara ett val som sedan i sin tur leder till psykiska problem, det är jag rätt skeptisk till. Därtill tror jag att forskning på området är för politiserad för att oreflekterat tro på, oavsett om den stryker mina fördomar med- eller mothårs.

Så beroende på vad du menade är svaret ja eller nej.

Min egen anekdotiska erfarenhet är begränsad till att ytligt känna ett prepubertalt barn som identifierar sig som det andra könet. Jag hoppas för hens skull att det i någon mån går över och att den kropp hen har ska duga, oavsett sexuella preferenser och annat som sannolikt hör till. Och om det kommer uppstå större psykiska besvär med tiden tror jag inte att det beror på att det funnits för mycket att välja på.

• Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag kör på. Jag skriver ganska ofta hen i det här forumet, och använder det professionellt ibland.

Därtill hör jag själv till gruppen medelålders män och föredrar som sagt hen framför alternativen när det finns en ambition att skriva könsneutralt. Jag tror iofs. att din åsikt är vanligare än min i den gruppen, men eftersom att jag har mer med den än ABFs scenkonstgrupp att göra så får jag väl ändå säga att det brukar funka rätt bra.
På individbasis varierar det naturligtvis. Men det var på detta manligt dominerade forum som "hen" i trådstart väckte så mycket engagemang att man var beredd att deraila en hel tråd för att få uttrycka det. Därav denna utbrutna tråd. Jag tror det illustrerar en tendens i populationen.

Sen har förstås medelålders män omotiverat dåligt rykte när det kommer till genuin tolerans av olikheter – även om det kanske är för att vi inte bryr oss så jävla mycket.
Delar din syn där. Det finns en stark kultur av lev-och-låt leva bland medelålders och äldre män. Att inte bry sig är ju i det närmaste ett manligt ideal i vår kultur. Moralens och ordens väktare är därmed ofta en kvinna. Sen vaktar gärna yngre män på varandra precis som att yngre kvinnor gör det, ungdomens osäkerhet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E
Jag förnekar inte förekomst av kausalitet som koncept, nej.

Huruvida någon form av icke-binär självbild skulle vara ett val som sedan i sin tur leder till psykiska problem, det är jag rätt skeptisk till. Därtill tror jag att forskning på området är för politiserad för att oreflekterat tro på, oavsett om den stryker mina fördomar med- eller mothårs.

Så beroende på vad du menade är svaret ja eller nej.

Min egen anekdotiska erfarenhet är begränsad till att ytligt känna ett prepubertalt barn som identifierar sig som det andra könet. Jag hoppas för hens skull att det i någon mån går över och att den kropp hen har ska duga, oavsett sexuella preferenser och annat som sannolikt hör till. Och om det kommer uppstå större psykiska besvär med tiden tror jag inte att det beror på att det funnits för mycket att välja på.
Det finns data på detta och den visar att i den överväldigande majoriteten av fallen går barnets vanföreställningar över. Så som när en treåring tror den är en katt etc. Och i de öviga fallen behöver dessa personer vård för sina vanföreställningar.

Självklart kan det inte vara bra för ett barn att bli erbjuden fiktiva val? Enbart ett monster till förälder erbjuder sitt barn alternativ som inte finns i verkligheten. "genusteori" är en pesudovetenskap och en fiktion. En person kan vara "binär" lika lite som den kan vara en alv eller en orc.

Du skriver: "funnits för mycket att välja på". Det jag försökte belysa är att det finns bara två verkliga val. Och i praktiken då barnet antingen är hona eller hane så finns det inget val alls, bara galenskap eller ej. Antingen integrerar man sin identitet med verkligheten av sin art och kön eller så lever man en lögn. Och lögn leder till galenskap då den stress den kognitiva dissonansen skapar till slut tar ut sin rätt.

Som sagt, att en avvikelse samvarierar med problem behöver inte betyda att den orsakar dem.

Ingen ifrågasätter heller datan om samvariationen. Men om det är A som förorsakar B, B som förorsakar A eller om båda rent av är funktioner av C eller något annat är betydligt svårare att bevisa.

Vi lever också i ett samhälle som i ständigt minskande grad stöter ut de avvikande – det ska man också komma ihåg. Så det som igår var nedtryckt är idag synligt. Om det ena eller andra är bättre kan man förstås ha olika åsikter om, men att gårdagens konformism kom utan ett pris vore naivt att tro.

• Gilla
Emil.P och 5 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Fast så nymodigt är väl inte ordet hen egentligen. Jag läste att det var ett förslag på ett könsneutralt ord redan på 1960-talet.
Upptaget i saol 2015. Så så gammalt är inte brukandet av ordet. De användes inte här i min ungdom iallafall.

BirgitS BirgitS skrev:
När jag ser tillbaks på de senaste 200 åren eller så verkar det som att alla rörelser måste överdriva för att åstadkomma en förändring som blir en bit på vägen mot vad de har strävat efter, alltså det blir en sorts kompromiss till slut. Vill man alltså ha en viss förändring så måste man sträva efter en lite större förändring, man måste sikta mot stjärnorna för att nå trädtopparna.

Sen ska man inte glömma att det är väldigt vanligt att folk som är motståndare till all sorts förändring överdriver vad den "andra sidan" vill.
Det är där problemet är. Det finns EXTREMA på båda sidor. Hade alla tänkt lite normalt om det nu kan kallas normalt att i sin grundtanke tänka att alla är lika värda och allt annat skit så hade vi inte haft det så.
Ja det var sämre 1920. Men nu när vi kommit så här långt så vad fan bråkar folk om hen för? Mycket märkligt tycker jag :p

Sen att de finns töffar som ser ner på en människa på grund av ett kön, man eller kvinna är ju så 1920. Ja kvinnor ser ner på män som jobbar inom kvinnodominerade yrken också.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Upptaget i saol 2015. Så så gammalt är inte brukandet av ordet. De användes inte här i min ungdom iallafall.
Visst, men det tar väl ganska många år innan nya ord tas upp i saol föreställer jag mig?

edit: saol har kommit ut i 14 upplagor, den första 1874, den senaste 2015.
Så det blir ju en naturlig eftersläpning av nya ord bara pga. det.

Redigerat:
Claes Sörmland
Dan1891 Dan1891 skrev:
Visst, men det tar väl ganska många år innan nya ord tas upp i saol föreställer jag mig?
Ibland är de ju lite aktivistiska också och plockar in något nytt ord som de tycker är kul och gör en bra press release.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.