75 984 läst · 2 186 svar
76k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Jag sa heller inte alla. Utan att det finns. Och det är väl illa nog där.BirgitS skrev:Det finns väl andra områden än vården som är kvinnodominerade.
Det kanske har ändrat sig på senare tid men det har varit vanligt att män har utsetts till fackombud, skyddsombud och andra roller som ger dem mer ansvar och det låter konstigt att kvinnor skulle utse dem till det om de ser ner på männen.
En liten sökning gav dokumentet [länk] med t.ex. dessa meningar:
Jag har svårt att få ihop det med att det i dessa yrken skulle vara så att kvinnorna ser ner på männen.
Ingenting av det jag svarade på har överhuvudtaget med språket att göra.pacman42 skrev:Jag var den enda i min klass som inte hade välutbildade föräldrar som lyckades bra i arbetslivet. Jag har dock föräldrar som utbildade sig efter att jag gjorde det...
Undersökningar visar att runt 80% av en människas personlighet/kapacitet sitter i generna, 20% i miljön. Detta är baserat på tvillingstudier. Med det sagt, man kan försöka styra beteendet hur mycket man vill, man styre i huvudsak av generna ändå. I studien fans det tvillingar som vuxit upp i olika familjer och det visade sig att de hade mycket mer gemensamt i intressen, val av partner mm med sin tvilling än med de familjer där de vuxit upp. Detta åtminstone enligt studien som Vetenskapsradion presenterade.
Så vad har då detta med saken att göra? Man är vad man är och kan vara påverka det till viss del. Det är bara att acceptera det själv och för andra att acceptera. Det har dock väldigt lite med språket att göra.
Men för att spinna vidare på det ändå, mina föräldrar är inte utbildade. Mina syskon har som jag gått ut gymnasiet, de driver egna företag. Själv är jag anställd men är en form av chef
Allt har med personen att göra. Fast det är klart att är ens föräldrar tungt kriminella så kan det vara lite svårare. Men alla i ett sämre område är samtidigt inte det.
80/20. De 20 kan vara en rejäl boja dock. Med riktigt svåra sociala förutsättningar är det svårt att lyckas. Med dåliga gener är det svårt att lyckas också. Har man tur med generna så kan man dock lättare komma förbi problem med det sociala, lättare än motsatsen.R Rkarlsson skrev:Ingenting av det jag svarade på har överhuvudtaget med språket att göra.
Men för att spinna vidare på det ändå, mina föräldrar är inte utbildade. Mina syskon har som jag gått ut gymnasiet, de driver egna företag. Själv är jag anställd men är en form av chef
Allt har med personen att göra. Fast det är klart att är ens föräldrar tungt kriminella så kan det vara lite svårare. Men alla i ett sämre område är samtidigt inte det.
Nu var det dock kön och pronomen detta handlade om, jag ville med mitt föregående inlägg bara öka på att man är vad man är och får hantera det dörifrån.
Eller så ger man f-n i att problematisera ”hen” och ser det helt enkelt som ett nytt ord utan politiska konnotationer. Då blir språket flytande.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Det är ju en empirisk fråga hur många som gör det. Och att trolla bort dess politiska historia tar nog sin tid, särskilt som begreppet infördes rätt nyligen som en del i "kulturkriget". Den som lever får se.M mrsnhp skrev:
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Amerikansk import:Dan1891 skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Culture_war
Den pratade klassens lekstuga där man slåss om tolkningsföreträde och att sätta normalbilden ofta med symboliska tramsfrågor som grund. Det kan röra sig om pronomen, plastpåseskatter och för ta den senaste tramsdiskussionen som både SVT och SR bestämde sig för att nappa på i veckan: bögar som spelar teater (dragqueens) och läser sagor för barn på bibliotek. Ännu en amerikaimport.
Ok...jag fattar inte ett smack av din förklaring, kanske lika bra detClaes Sörmland skrev:Amerikansk import:
[länk]
Den pratade klassens lekstuga där man slåss om tolkningsföreträde och att sätta normalbilden ofta med symboliska tramsfrågor som grund. Det kan röra sig om pronomen, plastpåseskatter och för ta den senaste tramsdiskussionen som både SVT och SR bestämde sig för att nappa på i veckan: bögar som spelar teater (dragqueens) och läser sagor för barn på bibliotek. Ännu en amerikaimport.