Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
ör ta den senaste tramsdiskussionen som både SVT och SR bestämde sig för att nappa på i veckan: bögar som spelar teater (dragqueens) och läser sagor för barn på bibliotek
Den diskussionen har ju varit igång mycket längre än en vecka, bland annat efter representanter för ett visst parti stoppar sådana aktiviteter eftersom de tror att barnen tar skada av det. Barnen kan ju bli homosexuella! :rolleyes:
Som sagt "enstaka extrema minoriteter" verkar vara en rätt stor minoritet.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Den diskussionen har ju varit igång mycket längre än en vecka, bland annat efter representanter för ett visst parti stoppar sådana aktiviteter eftersom de tror att barnen tar skada av det. Barnen kan ju bli homosexuella! :rolleyes:
Som sagt "enstaka extrema minoriteter" verkar vara en rätt stor minoritet.
Ja, diskussionen har pågått i åratal i USA men den lyftes också av public service denna vecka. Hur som helst ett utmärkt exempel på en kulturkrigsfråga och det var det som jag ville ge ett exempel på eftersom begreppet tydligen var nytt för vissa.

Det är som om någon hittar på symboliska konflikter som tar allt större utrymme på bekostnad av de viktiga frågorna.

• Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Kanske bra att utsätta svenska barn för lite glamour och cabaret så växer de upp och bli färgglada istället för klassiskt svenskt gråa. Om det är något offentlig verksamhet som biblioteket ska hålla på med är dock en fråga

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lill72 Lill72 skrev:
Det är som om någon hittar på symboliska konflikter som tar allt större utrymme på bekostnad av de viktiga frågorna.
Det är en ganska bra beskrivning av verkligheten. Det är just vad de som vill driva opinion ägnar sig åt. Det går liksom inte att få några likes av att diskutera underhållsplanen för kommunens VA-system, vilket är det vi borde diskutera politiskt.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kanske bra att utsätta svenska barn för lite glamour och cabaret så växer de upp och bli färgglada istället för klassiskt svenskt gråa. Om det är något offentlig verksamhet som biblioteket ska hålla på med är dock en fråga
Ja, bibliotek lär ju inte sluta med barnteater och sagostunder så om det nu finns några bögar i drag i kommunen som känner att de är beredda att ställa upp några timmar för barnens sagoförkovran så skulle jag som bibliotekarie nappa. Eller så är jag för naiv och det hela är ett kommersiellt projekt så det bara handlar om att fakturera kommunen. Då är jag mindre imponerad av idén.

Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vet du verkligen inte om din granne är man eller kvinna?
Vad är det för fel på det förträffliga "denne" eller "vederbörande"?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Claes Sörmland
krillek krillek skrev:
Vad är det för fel på det förträffliga "denne" eller "vederbörande"?
Denne är ju maskulinum så då går han också bra.

Vederbörande har vi bara en forumskribent som använder som favoritord.

Fairlane
Ja, diskussionen har pågått i åratal i USA men den lyftes också av public service denna vecka. Hur som helst ett utmärkt exempel på en kulturkrigsfråga och det var det som jag ville ge ett exempel på eftersom begreppet tydligen var nytt för vissa.
Jag syftade på Sverige. Frågan har varit diskuterad i olika media i Sverige, inklusive public service långt innan senaste veckan.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Jag syftade på Sverige. Frågan har varit diskuterad i olika media i Sverige, inklusive public service långt innan senaste veckan.
Det visar ju kulturkrigets kraft i opinionsbildningen.

Fairlane
Det visar ju kulturkrigets kraft i opinionsbildningen.
Ja, kanske det.
Personligen tycker jag det är bra att det uppmärksammas att många ledamöter från ett visst parti vill strypa informationen till att bara vara i enlighet med vad de själva uppfattar som normalt.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, kanske det.
Personligen tycker jag det är bra att det uppmärksammas att många ledamöter från ett visst parti vill strypa informationen till att bara vara i enlighet med vad de själva uppfattar som normalt.
Håller med dig helt, tycker det är jäkligt obehagligt. Det värsta är ju att de 3 andra partierna svansar efter det första utan nån som helst skam i kroppen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, kanske det.
Då kommer frågan om vad som är normalt?
Det som är genomsnittligt och vanligt?
Försvarar inte SD här utan undrar bara?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, kanske det.
Och där högg du på deras kulturkrigskrok. Ditt behov att fördöma dina politiska motståndare trumfar din förmåga till självbehärskning i ett liten skitfråga som den här. Så vinner dina motståndare opinionsterräng. Det här är ju det spel om vänstern har spelat så väl förr genom sin aktivism för att driva opinion och som populisthögern nu har tagit över. Det är ju just det här som driver kulturkriget. Likheterna med som hen-frågan är slående, en skitfråga som växer. En cykelskjulsfråga fick jag lära mig att det heter här på BH härom veckan.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, kanske det.
De har lärt sig av sossarna

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.