mowatom skrev:
Skönt att ens barn passerat sagostundsåldern.
Du hade haft problemet att förklara för en 4 åring att sagotanterna hade klätt ut sig och så? Jag gillar heller inte det, men jag hade inte hindrat ungarna.
Jag hade bara sagt att de klätt ut sig helt enkelt.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Skönt att ens barn aldrig brytt sig om kön, tror yngsta grabben var fem år när han frågade mig om fröken Britt på förskolan var flicka eller pojke.
Eller vänta nu, om han frågade så kanske han brydde sig :thinking:
 
A
R Rkarlsson skrev:
Du hade haft problemet att förklara för en 4 åring att sagotanterna hade klätt ut sig och så? Jag gillar heller inte det, men jag hade inte hindrat ungarna.
Jag hade bara sagt att de klätt ut sig helt enkelt.
Jag vet inte hur du utifrån en enkel mening kan läsa av mig och mina funderingar på det sättet. Eftersom jag hör och häpna tom känner nga dragartister så hade jag inte haft problem med det, nej. Vad jag däremot hade haft problem med hade varit slitningar och muppiga grupperingar i klassen/gruppen av föräldrar, där alla tycker dom har rätt. Det är jobbigt nog att vara barn idag.
 
A AG A skrev:
Visst, nu har jag kommit lite till åren och kan med rätt kallas "gubbe". Dock håller jag inte alls med dig. Jag stör mig minst lika mycka mycket på särskrivningar och syftningsfel. Nja, syftningsfel skrattar jag kanske mest åt faktiskt. Men orsaken till att jag inte kommenterar särskrivningar jämnt, beror på att de många gånger tycks bero på "autokorrekt", alternativt slarvfel. Dessutom finns det gott om människor med utländsk härkomst, samt dyslektiker.
Vet jag däremot att inte något av ovanstående exempel föreligger, så kan du ge dig på att jag "hugger som en cobra".
Att man skriver "hen" istället för han/hon, handlar knappast om något slarvfel eller dyl. Det handlar enbart om " ren och skär" dumhet.
Maken är också ordpolis och jag får medla mellan han och andra människor hela tiden. Att vara ordpolis drar till sig konflikter som en magnet.. (online som offline)

Om man nu ska vara ordpolis, ska man veta när man ska "säga något och när man inte ska säga något" (för att inte göra andra människor förvirrade, ledsna, sårade eller känna sig idiotförklarade).

Ordet HEN just dock.. använder jag mer på "trots"!

Tycker det är ett totalt onödigt ord och dessutom fult (själva ordet alltså). Men jag försöker vänja mig vid dess existens genom att använda det när andra kan störa sig på det också... (då de uppenbarligen också kan behöva vänja sig vid att ordet finns) :geek:
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur tycker du det går i samhällsdebatten med detta? Rent empiriskt alltså
Jag tror att det här är ett bättre forum än twitter eller kultursidor för det, om vi börjar där. Så bland riktiga människor upplever jag att det går rätt bra. Bland dem vars värv är att förfasas, förfäras och missförstå varandra – mindre så.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Men jag försöker vänja mig vid dess existens genom att använda det när andra kan störa sig på det också...
Är det inte bättre om vi alla bara ignorerar otyget så att det sakta men säkert kan få falla i allas glömska?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Han/honom, hon/henne och den. Aldrig hen. Hen är höna på engelska, ett namn i vissa kulturer och ett löjligt och, av vänstern och feministiska grupperingar, påhittat neutrum som är överflödigt. Vi han den/det som redan fyller den funktionen.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Alltså finns det något gubbigare än att hetsa upp sig över att någon skriver hen?
Alltså finns det någonting mer osmakligt och patetiskt än att våldta språket och följa pk-trenden med påhittad rappakalja, när det redan finns ord och begrepp för det man önskar uttrycka?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Alltså finns det någonting mer osmakligt och patetiskt än att våldta språket och följa pk-trenden med påhittad rappakalja, när det redan finns ord och begrepp för det man önskar uttrycka?
Folk som dricker läsk till mat på krogen är värre då
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Han/honom, hon/henne och den. Aldrig hen. Hen är höna på engelska, ett namn i vissa kulturer och ett löjligt och, av vänstern och feministiska grupperingar, påhittat neutrum som är överflödigt. Vi han den/det som redan fyller den funktionen.
Och då använder du förstås aldrig ordet barn när du pratar svenska eftersom folk kan tro att du pratar om lador?
Det finns många svenska ord som betyder något annat på något annat språk och svenskan skulle bli väldigt fattig om alla sådana ord ströks.

Som redan avhandlats i tråden föreslogs ordet hen i mitten av 60-talet inspirerat av finskans hän, som alltså inte är könsbundet, för att man skulle slippa de omständliga han eller hon och han/hon. Det är alltså inte påhittat av vänstern eller feministiska grupperingar.

Den och det används om saker och inte om människor. Om man nu inte är ute efter att förminska en människa genom att omtala hen som en sak.
 
  • Gilla
richardtenggren och 5 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Jag vet inte hur du utifrån en enkel mening kan läsa av mig och mina funderingar på det sättet. Eftersom jag hör och häpna tom känner nga dragartister så hade jag inte haft problem med det, nej. Vad jag däremot hade haft problem med hade varit slitningar och muppiga grupperingar i klassen/gruppen av föräldrar, där alla tycker dom har rätt. Det är jobbigt nog att vara barn idag.
väldigt enkelt att läsa av att det du skrev lutar åt hållet att du tycker de var skönt att ditt barn inte behöver lyssna på transor.

Så du kanske skulle skrivit ut allt du menade istället för så kort som du gjorde =)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Folk som dricker läsk till mat på krogen är värre då
Nejdå. Läsk är ok. Jag tillhör dock den mikroskopiska minoriteten som beställer in ismjölk.
 
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Alltså finns det någonting mer osmakligt och patetiskt än att våldta språket och följa pk-trenden med påhittad rappakalja, när det redan finns ord och begrepp för det man önskar uttrycka?
Då bör man ju låta bli att använda ordet rappaklja som kommer från finskan (slarvigt jäst öl). Det finns redan svenska ord för det.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kommer att bli tufft på ålderdomshemmet för min 70-talistgeneration inser jag alltmer...
Jag trodde att hen var en gammal kyckling.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nejdå. Läsk är ok. Jag tillhör dock den mikroskopiska minoriteten som beställer in ismjölk.
Du irreterar dig på folk som säger hen men inte folk som förstör mat med sockerdricka. Du har fel prioriteringar. Jag håller helt med om att hen är ett vänsterbegrepp. Men Janne har ju helt rätt i att det är lätt gubbigt störa sig på det. Dock är det ju fortfarande en vänsterrörelse så man kan ju inte helt låta det släppas fritt för det finns en dold agenda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.