harry73 harry73 skrev:
Ja och du tyckte att alla borde ta en KUB-test, så då är vi ändå där.
Ja det tycker jag eftersom kromosom-defekter inte är önskvärt. Betyder det att vi ska mörda och förfölja alla downies? Absolut inte.

Även om svensk polis gärna skjuter av dem lite då och då.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och härmed nådde vi trådens: Gul skylt med text "Lågvattenmärke", logotyp, mätskala, Sjöräddningssällskapet. :rolleyes:

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja det tycker jag eftersom kromosom-defekter inte är önskvärt. Betyder det att vi ska mörda och förfölja alla downies? Absolut inte.

Som det ju gjorts sånger om:

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Mycket kan man säga om språkutveckling men speciellt fort går det inte.
Många ord och uttryck kommer in väldigt fort, t.ex. blev det ju många nya ord som trängde in i samhället på några få månader i samband med att pandemin började, "platta till kurvan", corona, covid etc. för att några månader följas av ord som coronahund, långtidscovid, genombrottsinfektion och zoomtrötthet.

Behövs nya ord så blir de vanliga fort.

BirgitS BirgitS skrev:
Behövs nya ord så blir de vanliga fort.
Vilket då tyder på att hen inte behövs. ;):p

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket då tyder på att hen inte behövs. ;):p
Nej, inte lika mycket som nya ord när pandemin började men några år är ju relativt kort tid. Både fortare och mer behövligt än bebis/bäbis och tejp. Bebis är en direkt synonym till spädbarn så där fanns det redan ett ord som betyder exakt samma sak men ändå har bebis nästan helt ersatt spädbarn.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
men ändå har bebis nästan helt ersatt spädbarn.
Det där synar jag!

Skärmdump av en sökmotor som visar resultat för sökordet "bebis".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump på en sökmotor med sökordet "spädbarn", visar cirka 7 miljoner resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker nog att de är någorlunda jämnfrekventa, åtminstone enligt Googles sätt att räkna. Något "nästan helt ersatt" har jag i alla fall svårt att se. ;):D

Alfredo Alfredo skrev:
Och härmed nådde vi trådens:[bild] :rolleyes:
Du tänker nog mer på de poliser som sköt först och frågade sedan?

Thomas59
Tycker debatten spårat ur fullständigt. I min lilla värd är det enkelt:

För det första: Ordet hen är, liksom feminist, kidnappat av vänsteraktivister (och möjligen andra som bara hakar på för att det känns bra) i någon sorts inkluderingshysteri, som dock uppenbarligen får motsatt verkan. Eftersom hen blivit en vänstermarkör är det uteslutet att jag skulle använda det ordet, liksom jag aldrig skulle säga att jag är feminist. Räcker med att säga att jag är för att alla ska ha samma förutsättningar.

För det andra: Det är ett konstruerat ord som förfular språket och gör att man inte kan ta hen-användare på allvar.

För det tredje: Hen är ett onödigt ord då det redan finns pronomen som täcker in betydelsen.

Hela diskussionen om homosexualitet och downs etc är bedrövlig och hör definitivt inte hemma varken i tråden eller på forumet.

Med det sagt får väl folk säga vad de vill, samt särskriva och använda de/dem osv felaktigt. Slapp svenska med språkfel rättar jag ibland, mest för att det stör mig, men de kommentarerna tas oftast bort av moderatorerna. Oklart vaför. Får man inte veta när man skriver fel lär man sig aldrig.

Och hen användarna får acceptera vänsterstämpeln.

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det där synar jag!

[bild]
[bild]

Jag tycker nog att de är någorlunda jämnfrekventa, åtminstone enligt Googles sätt att räkna. Något "nästan helt ersatt" har jag i alla fall svårt att se. ;):D
Du får ju även ta med bäbis och baby, vilka också är godkända stavningar.

Men detta är ju viktigare:
Vilket ord brukar du använda?
Vilket ord brukar du höra andra använda?

Jag tror att jag hör/läser bebis ung. 100 gånger oftare än spädbarn och samma sak med min egen användning.

Fairlane
Thomas59 Thomas59 skrev:
Och hen användarna får acceptera vänsterstämpeln.
Det kan jag leva med. Jag har blivit kallad allt från kommunist till jävla kapitalistsvin, vanligtvis av folk som står långt ut åt höger/vänster. Jag skiter högaktningsfullt i vad dessa tror om mig och mina politiska övertygelser. Vill de sätta felaktiga etiketter på folk så varsågod. Vill du sätta felaktiga etiketter på folk så varsågod.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Thomas59 Thomas59 skrev:
För det andra: Det är ett konstruerat ord som förfular språket och gör att man inte kan ta hen-användare på allvar.

För det tredje: Hen är ett onödigt ord då det redan finns pronomen som täcker in betydelsen.
Det första där hörde jag som barn om de som sa bebis/baby i stället för spädbarn. Jag har också hört det om både tape och tejp.

Det andra gäller ju definitivt bebis eftersom det är en synonym till spädbarn.

Förfular språket sa man också när det gällde stavningsreformerna för drygt 100 år sen liksom bruket att sluta med verbens pluralformer.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får ju även ta med bäbis och baby,
Bäbis påverkade inte nämnvärt. Baby gav dig en jordskredsseger, möjligen med viss koppling till det engelska (internationella?) ordet. :rofl:

BirgitS BirgitS skrev:
Vilket ord brukar du använda? Vilket ord brukar du höra andra använda?
Inget ord jag vare sig använder eller hör så där jättefrekvent men jag skulle nog faktiskt säga det ännu ej formellt existerande "slangordet" "bebbe".

Mig veterligen är varken, bebis, baby eller spädbarn kopplat till vänsteraktivism så förstår inte liknelsen.

Det är precis likadant med feminism ett ord kidnappat av vänstern, går inte använda.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Bäbis påverkade inte nämnvärt. Baby gav dig en jordskredsseger, möjligen med viss koppling till det engelska (internationella?) ordet. :rofl:

Inget ord jag vare sig använder eller hör så där jättefrekvent men jag skulle nog faktiskt säga det ännu ej formellt existerande "slangordet" "bebbe".
Vilket ju verkligen visar hur mycket bebis har trängt igenom, det är så vanligt att man kan göra smeknamn av det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.