Thomas59
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
I motsats till alla andra ord som uppstod i the big bang.
Straw man!

Var det inte dig jag rekommenderade boken Empirisk Semantik av Arne Naess. Verkar som du läst den :rofl:

För språkligt varierade: A straw man fallacy (sometimes written as strawman)is the informal fallacy of refuting an argument different from the one actually under discussion, while not recognizing or acknowledging the distinction. One who engages in this fallacy is said to be "attacking a straw man"
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Jag förstår mycket väl vad S står för. Du är ett bra exempel på vad jag pratade om. Lättduperade väljare som inte förstår S strategi utan bara köper den politiska retoriken. S skulle inte tveka en sekund att ta stöd av SD om makten hägrade. I enskilda beslut har man ju redan gjort det.

S står idag inte för någonting annat än makt och möjligheten att värma sig vid de politiska köttgrytorna. I kommunpolitiken är det dock lite annorlunda, med betoning på lite. Där samarbetas det redan åt alla möjliga håll inom alla partier.
OK, jag förstår, du hatar S...
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Straw man!

Var det inte dig jag rekommenderade boken Empirisk Semantik av Arne Naess. Verkar som du läst den :rofl:

För språkligt varierade: A straw man fallacy (sometimes written as strawman)is the informal fallacy of refuting an argument different from the one actually under discussion, while not recognizing or acknowledging the distinction. One who engages in this fallacy is said to be "attacking a straw man"
Hur tänker du nu?
 
Saknar @AndersMalmgren helt förmågan till impulskontroll eller bryr du dig helt enkelt inte om att följa forumets regler? Att diskutera politik kan ju vara kul men det blir ju lite enkelspårigt eftersom de flesta antagligen försöker respektera reglerna och undvika ämnet.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Thomas59 Thomas59 skrev:
Det beror ju på att du befinner dig mitt i vänsteraktivismen. Medvetet eller omedvetet. Som att Hanna Stjärne (vd SVT) inte ser hur vänsterdominerat public service är.
Nej, det gör jag inte utan det är precis som flera andra har sagt tidigare. Tramsigt påhitt utan verklighetsförankring.

Det verkar mest som att du och Anders har alldeles för lite bred kunskap om läget inom olika borgerliga partier.
Ni kanske är alltför mycket mitt i högeraktivismen, medvetet eller omedvetet.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Thomas59
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, jag förstår, du hatar S...
Absolut inte. Är snarare lite imponerad över att medelmåttorna i S så konsekvent fokuserat på maktspelet snarare än politken. Det har ju som bekant gett utdelning. Inte för Sverige men väl för sossarna.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Absolut inte. Är snarare lite imponerad över att medelmåttorna i S så konsekvent fokuserat på maktspelet snarare än politken. Det har ju som bekant gett utdelning. Inte för Sverige men väl för sossarna.
Rätt tydligt varför de kan fortsätta som de gör också med tanke på vad som skrivs ovanför
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
mI min lilla värd är det enkelt:

För det första: Ordet hen är, liksom feminist, kidnappat av vänsteraktivister (och möjligen andra som bara hakar på för att det känns bra) i någon sorts inkluderingshysteri, som dock uppenbarligen får motsatt verkan. Eftersom hen blivit en vänstermarkör är det uteslutet att jag skulle använda det ordet, liksom jag aldrig skulle säga att jag är feminist. Räcker med att säga att jag är för att alla ska ha samma förutsättningar.

För det andra: Det är ett konstruerat ord som förfular språket och gör att man inte kan ta hen-användare på allvar.

För det tredje: Hen är ett onödigt ord då det redan finns pronomen som täcker in betydelsen.
Eftersom din lilla värld inte ser ut som min större värld vill jag gärna ge en annan tolkning

För det första: det som signalerar något idag är snarare motståndet mot ordet, eftersom ordet nu är okontroversiellt enligt de instanser som beskriver språkets användning. Motstånd mot ett praktiskt ord utan något rationellt skäl för detta (och "jag gillar det inte" är inte ett rationellt skäl) gör att jag är glad att motståndarna åtminstone accepterat att vi bytte till högertrafik 1967 och valde att följa med i den förändringen.

För det andra: de flesta (alla?) ord skapas, och det finns många olika sätt bilda nya ord. Hen är inte mer udda som nytt ord än t ex dator eller moped.

För det tredje: utan synonymer har vi ett fattigt språk. Vill man inte använda hen är det fritt fram att skriva han/hon, personen, vederbörande eller något annat. Och även att då riskera att texten kan bli lite tung, byråkratisk eller svårläst. Alla ord, inte bara hen, bär med sig ett symbolvärde och en tolkning.

Som marknadsliberal humanist mer starka partisympatier på högerkanten är det länge sedan hen var något kontroversiellt. Nyttan, enkelheten och konformiteten med språket i övrigt gjorde det lätt för mig att både gilla och använda ordet.
 
  • Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Thomas59
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det gör jag inte utan det är precis som flera andra har sagt tidigare. Tramsigt påhitt utan verklighetsförankring.

Det verkar mest som att du och Anders har alldeles för lite bred kunskap om läget inom olika borgerliga partier.
Ni kanske är alltför mycket mitt i högeraktivismen, medvetet eller omedvetet.
Ditt första stycke i citatet ovan är väl bara ett tecken på att du inte förstår att det är vänsteraktivism du sysslar med.

Har bra koll på alla partier i riksdagen. Mer koll än de flesta skulle jag tro. Har förutom juridikstudierna läst både politisk och ekonomisk historia på universitetet. Faktisk något jag rekommenderar. Kunskap om historien ger bättre förståelse för samtiden. För övrigt något som vänstern borde ta till sig istället för den historierevisionism som nu pågår inom litteraturen och på vissa museer.

Notera att jag också är kritisk mot högern/borgarna. Saknar maktbegär, skotträdda, fel fokus, svaga partiledare och falangstrider inför öppen ridå. Falangstrider är iofs mkt vanliga inom vänster också men vänstern försöker iaf hålla det internt. Sammantaget lite för nöjda att sitta i opposition med bra betalt och till synes oförberedda på regeringsinnehavet.

Hur många har förresten läst samtliga partiers partiprogram. Intressant läsning även om verklighetskontakten ofta lyser med sin frånvaro.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rätt tydligt varför de kan fortsätta som de gör också med tanke på vad som skrivs ovanför
Nu vet jag inte om det är mig du syftar på men jag undrar mest bara om du är korkad eller helt skiter i forumets regler. Jag kan tycka att det är lite tröttsamt att du försöker kasta politiska etiketter på andra som du inte har en aning om vad de har för politiska åsikter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
. Saknar maktbegär, skotträdda, fel fokus, svaga partiledare och falangstrider inför öppen ridå.
De måste börja köra med samma fula kort som S. Moderater på precis alla tjänstemanaposter
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rätt tydligt varför de kan fortsätta som de gör också med tanke på vad som skrivs ovanför
Eller hur. Lite roande att läsa, men bara om man bortser från att det är väljare som skriver.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
men bara om man bortser från att det är väljare som skriver.
Det är just den lilla detaljen :(
 
  • Haha
Thomas59
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Nu vet jag inte om det är mig du syftar på men jag undrar mest bara om du är korkad eller helt skiter i forumets regler. Jag kan tycka att det är lite tröttsamt att du försöker kasta politiska etiketter på andra som du inte har en aning om vad de har för politiska åsikter.
Ingen nämnd ingen glömd
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Eller hur. Lite roande att läsa, men bara om man bortser från att det är väljare som skriver.
Jepp, det är tragiskt att inse att både du och direktörn röstar.
 
  • Gilla
  • Älska
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.