78 556 läst · 2 186 svar
79k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Kan det vara så enkelt att de som förfärar sig över ordet hen även förfärar sig över att det numer finns både vuxna och barn som är öppna med att de varken identifierar sig som man eller kvinna? Det löste ju vi gemensamt under vår egen uppväxt genom att säkerställa att alla visste att det var förenat med mobbing och fullständig utfrysning om man visade minsta tveksamhet i sin könsidentitet.
Min spaning är att vi misslyckat med att överföra denna metod till våra barn, åtminstone i skolan där mina barn går. Så rimligen kommer även ordet hen att bli ännu mer etablerat i framtiden, vare sig vi vill eller inte.
Min spaning är att vi misslyckat med att överföra denna metod till våra barn, åtminstone i skolan där mina barn går. Så rimligen kommer även ordet hen att bli ännu mer etablerat i framtiden, vare sig vi vill eller inte.
Redigerat:
S saltis99 skrev:
Fairlane skrev:
Vem som är aktivist låter jag vara osagt men att ordet skapar debatt och kontrovers tycker jag är helt glasklart, och det i långt större omfattning än en OT-tråd på Byggahus.D djac skrev:
Så här inleder exempelvis DN en artikel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart och debatten om ordet är egentligen bara en avknoppning från kampen mot just det du beskriver, inkludering Det är inte bara i Sverige detta pågår, kampen mot homosexuella är ju förlorad på de flesta ställen, det är för folkligt accepterat idag men däremot är det fortfarande görbart att ge sig på minoriteterna trans och ickebinära, det ser vi ju både i den svenska och amerikanska politiska debatten, billiga poänger som kan tas på de försvarslösas bekostnad, klassisk skolgårdsmobbning. I andra länder där utvecklingen ligger efter resten av västvärlden funkar det fortfarande med traditionell homofobi, tex i Ungern är det poppis.N nybyggarn3 skrev:Kan det vara så enkelt att de som förfärar sig över ordet hen även förfärar sig över att det numer finns både vuxna och barn som är öppna med att de varken identifierar sig som man eller kvinna? Det löste ju vi gemensamt under vår egen uppväxt genom att säkerställ att alla visste att det var förenat med mobbing och fullständig utfrysning om man visade minsta tveksamhet i sin könsidentitet.
Det är ingen kontrovers, jorden är rund och hen är ett ord, bägge faller in i samma kategori.Alfredo skrev:
Bland de hen-motståndare som flitigt skriver i denna tråden finns de som har följande övriga åsikter (beskrivna i mina egna ord, så inga citat):
- Sex har fortplantning som syfte och all sex som inte kan leda till fortplantning är onaturligt och förkastligt
- Homosexualitet orsakas av ett genetisk defekt.
- Alla foster med genetiska defekter ska aborteras.
- Alla med genetiska defekter som föds, ska uteslutas från den allmänna sjukförsäkringen.
Dessa åsikter är så extrema att man diskvalificerar sig själv från alla vettiga diskussioner i all framtid. Och det värsta är att de fick knappt mothugg.
Jag förstår att inte alla använder hen, men att i en diskussion vilja stå på samma sida som dessa idioter, skulle jag inte göra. Det smittar av.
- Sex har fortplantning som syfte och all sex som inte kan leda till fortplantning är onaturligt och förkastligt
- Alla med genetiska defekter som föds, ska uteslutas från den allmänna sjukförsäkringen.
Dessa åsikter är så extrema att man diskvalificerar sig själv från alla vettiga diskussioner i all framtid. Och det värsta är att de fick knappt mothugg.
Jag förstår att inte alla använder hen, men att i en diskussion vilja stå på samma sida som dessa idioter, skulle jag inte göra. Det smittar av.
Håller med dig (såklart), men ibland får man välja sina debatter.harry73 skrev:
Det är väl Ingemar Stenmark som sammanfattade det bäst: "Det går int' å förklar' för den som int' begrip'."
Ja det där var verkligen dina egna ord. Det kanske skulle behövas lite citat ändå.harry73 skrev:
Var har någon exempelvis skrivit: "all sex som inte kan leda till fortplantning är onaturligt och förkastligt" eller att "alla foster med genetiska defekter ska aborteras". Jag erkänner att jag inte har varenda inlägg i denna rätt långa tråd helt i minnet, men känner inte igen exempelvis dessa två. Har du någon länk/citat där detta framförs?
Fyra år är ingen tid alls när vi pratar om "det största som hänt pronomen sedan 1600-talet" eller till och med sedan 1300-talet enligt VK. Var ordet det minsta kontroversiellt 2019 är det nog det än idag. Mycket kan man säga om språkutveckling men speciellt fort går det inte.S saltis99 skrev:
Känner inte heller igen detta. Kan möjligen ha missat det. Vart finns inläggen?harry73 skrev:Bland de hen-motståndare som flitigt skriver i denna tråden finns de som har följande övriga åsikter (beskrivna i mina egna ord, så inga citat):
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 720 inlägg
Jag har sett båda, det första var från Elendil, och den andra från Direktör Malmberg.
E Elendil skrev:Visst kan du nu säga att "sexualitet fyller många funktioner", vilket stämmer helt. Och: "vem ska säga åt nån annan vad som är rätt sätt att använda den på?"
På vilket jag svarar så här: Är det inte väldigt märkligt att använda en sak till allt annat än det primära syftet saken är till för?
Du kan spendera ditt liv med att gå på händerna istället för fötterna, och fötter kommer fortfarande primärt vara till för att gå på. Det är ett bara ett faktum och ingen subjektiv åsikt att du då skulle anväda dina händer å fötter bakvänt. Fötter är jäkligt dåliga på att vara händer, och dina händer lika dåliga på att vara fötter. Ska du vara fri att stolla runt på detta viset? Ja det tycker jag. Men dårskapen kommer dock in när vi som samhälle måste låtsas som om det är presis lika bra att gå på händerna som på fötterna.
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Jag skrev att om man tar ett KUB test, det visar sig vara positivt och man väljer fortgå med graviditeten så kanske man bör frånsägas sin rätt till skattefinansierade sjukvård. Men du tolkar fritt hör jag.harry73 skrev:Bland de hen-motståndare som flitigt skriver i denna tråden finns de som har följande övriga åsikter (beskrivna i mina egna ord, så inga citat):
Det gick betydligt fortare än Språkrådet räknade med. Ordet introducerades först på 60-talet, men fick bred spridning 2012. Från början var Språkrådet restriktiva och avrådde p g a ordets dåvarande politiska laddning. 2013 ändrade man sig och menade att det var språkligt korrekt men skulle användas med viss försiktighet eftersom det hos vissa skulle kunna dra uppmärksamhet från textens innehåll. 2015 ändrade man rekommendationen igen och menade att det inte fanns några språkliga hinder för att använda det även om det fortsatt kan väcka irritation hos vissa. Samma år introducerades ordet i SAOL. M a o gick det tre år från rekommendationen "använd inte" till rekommendationen "använd". Artikeln du refererar till är från fyra år senare och verkar vara en historisk tillbakablick.Alfredo skrev:
Så visst kan det gå fort för ord att etablera sig. Oftast beror det på att de fyller ett behov hos allmänheten, vilket hen verkar göra.