78 559 läst · 2 186 svar
79k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
NejAlfredo skrev:Så du menar att om ordet finns där oflaggat är det definitionsmässigt inte kontroversiellt? Då får vi enas om att vara oense. Sen vet jag inte om "stötande" och "kontroversiellt" är riktigt samma sak heller.
Är inte blotta existensen av denna tråd ett starkt tecken på att ordet faktiskt är kontroversiellt?
Det är ju här som verkligheten stör kulturkriget, där man gärna skarvar och hittar på, hen och de andra orden i SAOL är helt okontroversiella men kan såklart kombineras till att uttrycka något kontroversiellt.S saltis99 skrev:
Trump tyckte tex att det var jättemånga på hans installation men i verkligheten var där rekordfå, så kan det gå när man blandar ihop känslosamma intryck med fakta, för honom var det såklart stort att bli insvuren som president och det påverkade säkert hans känslor i stunden (nu är jag snäll).
Så Svenska Akademins roll är att bara tillåta okontroversiella ord? Jag vet inte om det är så men trodde i alla fall inte det.BirgitS skrev:
I min värld är det inget konstigt att Svenska Akademin tar med ett ord i SO/SAOL väl medvetna om att ordet kan uppfattas som kontroversiellt av en del. Men så är det kanske inte?
SAOL/SO anser i alla fall inte att man behöver markera någon varning eller ta med någon annan anvisning om hur ordet kan uppfattas. Det finns även ord som SAOL/SO flaggar för som kan ses som vardagligt språk etc. Men visst finns det vissa individer som kan bli irriterade av ordet (liksom av andra icke-flaggade ord, i linje med det kända citatet om stoppnålen*), men när det gäller tolkning av språket och hur det används är SAOL och SO normerande.Alfredo skrev:
* Ett citat som tillskrivs Fritiof Nilsson Piraten, även om det inte finns i någon av hans böcker: ”Man kan inte tala om en stoppnål utan att någon enögd djävul känner sig träffad”
De tar med kontroversiella ord, och de markerar när man behöver vara observant på ordens användning.Alfredo skrev:Så Svenska Akademins roll är att bara tillåta okontroversiella ord? Jag vet inte om det är så men trodde i alla fall inte det.
I min värld är det inget konstigt att Svenska Akademin tar med ett ord i SO/SAOL väl medvetna om att ordet kan uppfattas som kontroversiellt av en del. Men så är det kanske inte?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 896 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 896 inlägg
Du och jag tror och tycker lika om just det. Men ord kan flaggas av olika anledningar som saltis99 skriver.Alfredo skrev:Så Svenska Akademins roll är att bara tillåta okontroversiella ord? Jag vet inte om det är så men trodde i alla fall inte det.
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Om inte ordet är flaggat som kontroversiellt så betyder det mao att SAOL/SO är aktivister
Antar att du svarade på "Är inte blotta existensen av denna tråd ett starkt tecken på att ordet faktiskt är kontroversiellt?"D djac skrev:
Kontroversiell betyder enligt SAOL "som vållar tvist, omtvistad, omstridd" och enligt SO "som det finns blandade (till stor del kritiska) uppfattningar om".
Diskussionen i denna tråd visar enligt mig extremt tydligt att ordet är kontroversiellt. Jag förstår inte hur du kan tycka något annat.
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Min gissning är att svaret bygger på att det är ett synnerligen begränsat antal personer som varit delaktiga i konversationen och som haft invändningar mot ordet?Alfredo skrev:Antar att du svarade på "Är inte blotta existensen av denna tråd ett starkt tecken på att ordet faktiskt är kontroversiellt?"
Kontroversiell betyder enligt SAOL "som vållar tvist, omtvistad, omstridd" och enligt SO "som det finns blandade (till stor del kritiska) uppfattningar om".
Diskussionen i denna tråd visar enligt mig extremt tydligt att ordet är kontroversiellt. Jag förstår inte hur du kan tycka något annat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 359 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 359 inlägg
Man kan ju lika gärna se hen-motsåndarna som aktivister, det är ju de som hela tiden måste dra upp ordets användning, helst med fåniga kommentarer som hen=höna. I andra trådar skriver de om sina ladugårdar av någon outgrundlig anledning när det verkar som att de pratat om sina children...
Redigerat:
Det pågår mycket livfulla diskussioner om huruvida jorden är platt, den är rund och detta är helt okontroversiellt, det blir inte kontroversiellt bara för att någon vill debattera.Alfredo skrev:Antar att du svarade på "Är inte blotta existensen av denna tråd ett starkt tecken på att ordet faktiskt är kontroversiellt?"