78 512 läst · 2 186 svar
79k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Bara högertalibaner som inte tål detta ord.AndersMalmgren skrev:
Hör du hur det låter? Att nedvärdera den som tycker annorlunda är den lägsta formen av kommunikation.
Språket utvecklas och förändras över tid, oavsett vad du och jag tycker. Har folk från höger till vänster runt mig som använder ordet utan problem.
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Det blir en märklig analogi då Miljöpartiet är det parti med störst koppling till talibanerFadai skrev:
Hur ser du på onani?E Elendil skrev:
Hur ser du på löpning som träning, utan mål alltså, att man använder löpningen till något annat än dess egentliga syfte?
Det låter dumt men lite oklart vad du menar, om någon du är i kontakt med ber dig, -skulle du kunna undvika att kalla mig XX eftersom det gör mig ledsen, då skulle du alltså fortsätta ändå och känna glädje i detta?K Krux skrev:
Då tänker jag kalla denna person vid namn istället. Enkelt . Om man blir sårad av detta så får man väl byta namn också? Använd gärna hen men tvinga inte på mig det.D djac skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Trams.K Krux skrev:
Så om någon heter Hubert, och du inte tycker om det namnet kommer du att kalla den personen för Peter, eller något annat namn, som du tycker bättre om?
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Nu fattade du i stort sätt allt fel. Om en person blir sårad över att jag absolut inte använder hen och endast använder hon eller han så tänker jag använda personens namn istället och om denna person även känner sig sårad/kränkt över detta ( finns ju dem som lipar över allting) får väl personen byta namn till ett som kan användas utan att såra personen. Fattar du??UlrikaSpg skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
K Krux skrev:Nu fattade du i stort sätt allt fel. Om en person blir sårad över att jag absolut inte använder hen och endast använder hon eller han så tänker jag använda personens namn istället och om denna person även känner sig sårad/kränkt över detta ( finns ju dem som lipar över allting) får väl personen byta namn till ett som kan användas utan att såra personen. Fattar du??
Så det är alltså andra personer som skall anpassa sig efter dig. Varför då?
För övrigt håller jag åsikter och tankar från människor som inte kan skilja på sett och sätt, eller på de och dem, för lite mindre värda.
För att det är deras problem om dem känner att dem måste benämnas som hen inte mitt. Vänd på frågan Vadför ska jag behöva anpassa mig efter dem?UlrikaSpg skrev:
Jag accepterar om folk vill använda hen men då ska folk acceptera att jag inte använder det.
Jaså?konstigt Jag tycker du delar med dig av tankar och åsikter åt alla håll här
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
De, inte dem. ”…om de känner…”, ”…att de måste…”.K Krux skrev:För att det är deras problem om dem känner att dem måste benämnas som hen inte mitt. Vänd på frågan Vadför ska jag behöva anpassa mig efter dem?
Jag accepterar om folk vill använda hen men då ska folk acceptera att jag inte använder det.
Jaså?konstigt Jag tycker du delar med dig av tankar och åsikter åt alla håll här
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Du behöver inte använda det, förutom om någon ber dig att bli tilltalad så. Då är det vanligt sunt förnuft att respektera det.K Krux skrev:
Enkelt.
Absolut, men jag skiljer också på de/dem, och sett/sätt.