76 173 läst · 2 186 svar
76k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Hen är så onödigt finns hur mycket neutrala alternativ som helst att använda.
Tex. grannen, personen, barnet, sambon, partnern, idioten, det kan fortsätta med många exempel.
Av princip kommer jag aldrig aktivt använda hen då det är sprunget ur feminismen som en bakåtsträvande ideologi.
Tex. grannen, personen, barnet, sambon, partnern, idioten, det kan fortsätta med många exempel.
Av princip kommer jag aldrig aktivt använda hen då det är sprunget ur feminismen som en bakåtsträvande ideologi.
Du finns ett ord som stavas med ett s, men i vilket fall är det fortfarande ett "s", inte en...harry73 skrev:
Har du några förslag på ideologier som du tycker är framåtsträvande?D Bubblebubb skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Då du läser som "en kratta galopperar", ser jag vidare debattering med dig, som meningslös.BirgitS skrev:Det jag minns är att @harry73 tyckte att inlägget skulle tas bort #1122 . Det var ju t.ex. off-topic. Var har han skrivit att du skulle stängas av?
Varför skulle du inte få tycka att ett inlägg är fel?
Det är väl ingen som har sagt att du inte får tycka att ett inlägg är fel. Men att man tycker något om ett inlägg innebär inte automatiskt att man har rätt att posta sin åsikt i ett inlägg eftersom det finns forumregler som styr vad som får postas.
Det finns många åsikter som jag låter bli att posta därför att de t.ex. skulle vara off-topic.
Va?
Hela inlägget bestod ju bara av en mening "Vet du verkligen inte om din granne är man eller kvinna?".
Så vad menar du med det jag citerade nu, vad är "i övrigt"?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Då var det dags för offerkoftan ser jag. Den passar dig braA AG A skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu läste jag igenom alla mina upplägg, och jag misstänker det är denna du väljer att missförstå. Du har rätt att jag syftade på ditt inlägg, men föreslog bara att det skulle delas ut en varning för det.
Du däremot skrev följande om migharry73 skrev:
A AG A skrev:
Det jag vill påpeka är att det är märkligt när man använder sexualitet tvärt emot vad sexualitetens syfte är. För det är ett faktum att sex och sexualitet enbart existerar pga biolgisk fortplantning. Se tidigare gå på händerna exempel.M MetteKson skrev:
Ett syfte med sex är att skapa och fördjupa band mellan partners.E Elendil skrev:
Hej Claes, det du skrev måste vara ett svar på nån annan för din kommentar har inget att göra med något av det jag skrivit.Claes Sörmland skrev:Håller med. Vi borde gå tillbaka att leva naturligt utifrån de förutsättningar som vår art har evolverat. I små stammar i en savannlik miljö i ett varmare klimat, där männen krigar med grannstammarna om resurser, slår ihjäl grannstammens män, våldtar och rövar deras kvinnor och på så sätt säkerställer fortplantningen och motverkar inavel.
Eller inte.
Vad har detta men hen som pronomen att göra?
Dock en liten kommentar: Du verkar tro att jag tror att evolutionen har svar på hur vi bör bete oss. Detta tror jag ej. Dock så glädjer det mig att du verkar tro att vi -- för att kunna leva ett gott liv -- måste ha en kultur som ger oss verktyg att ställa oss över det impulsiva och djuriska inom oss. Jag håller helt med dig! Så också till sexualiteten. Och sättet att veta vad som är rätt och riktigt -- oavsett ämne -- är att först veta vad någonting är. Vilket är anledningen till min fråga: "Är det inte väldigt märkligt att använda en sak till allt annat än det primära syftet saken är till för?"
Denna tråd vad OT från början och nu efter nästan tusen inlägg tycker jag lite OT på OT diskussion är ytterst passande.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Jag antar att du anser att all form av sex utom för barnsalstring är fel och onaturligt. Onani, oralsex exempelvis. Samt givetvis inget sex innan man är beredd att skaffa barn eller efter man fått så många barn man önskar, eller under graviditeten etc.E Elendil skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
De flesta har sex flera gånger i veckan medans man skaffar barn kanske 2 eller 3 gånger i livet
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 153 inlägg
Visst var mitt svar en direkt reaktion på vad du skriver.E Elendil skrev:
Tack för klargörandet, det framstod inte så i dina inlägg. Istället så lät det som den trötta gamla tanken om att söka svaret i det "naturliga".E Elendil skrev:Dock en liten kommentar: Du verkar tro att jag tror att evolutionen har svar på hur vi bör bete oss. Detta tror jag ej. Dock så glädjer det mig att du verkar tro att vi -- för att kunna leva ett gott liv -- måste ha en kultur som ger oss verktyg att ställa oss över det impulsiva och djuriska inom oss. Jag håller helt med dig!
Men din fråga är försåtlig.E Elendil skrev:
Visst kan vi enas om att ditt lite slarvigt uttryckta "det primära syftet" som sexualiteten är till i ett evolutionärt perspektiv är att understödja den genetiska variationen i populationen genom att blanda gener från två olika individer i avkomman. Eller en mer proximal förklaring: att spermien möter ägget så att graviditet och avkomma genereras.
Sen finns ju en hel neurobiologi som har evolverat kring detta och evolutionen har ju inget intresse av gränser och kategoriseringar på det sätt som vi människor har. Evolutionen har ingen agens och inget mål. Så vår sexuella sida är mångfacetterad och är invävd med mängder av andra fysiologiska aspekter och beteenden. Vi förstår evolutionärt väldigt lite av detta. Vilka av dessa som har evolverat fram som en anpassning som har gett avkomman en fördel och vilka som är mer en sidoeffekt av annan funktionell adaption kan vi ofta bara spekulera kring. Och det är en fråga för biologisk vetenskaper som kämpar med att inte hamna i Just so stories.
Det vi vet empiriskt är att ha sex utan att ha det omedelbara personliga målet att en kvinna blir gravid är helt dominerande.
Att det skulle innebär att sex används för "annat än det primära syftet" håller jag således inte med om.
(Jag ser fortfarande ingen länk till ordet hen.)
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Självklart kan man tycka ordet är fult och onödigt, men ibland känns argumenten lite krystade.
"Jag ogillar ordet hen för det är ett onödigt nytt ord skapat av politiska skäl. Det är bara vänsterblivna som använder ordet" <-- Kan någon hitta ett nytt, onödigt ord som är skapat av politiska skäl i den andra meningen?
"Skriver man hen i ett CV kommer man bli ratad direkt", men att skriva nedlåtande om potentiella kollegor och deras familjer på social medier går bra för ingen arbetsgivare/uppdragsgivare googlar någonsin en kandidat och ratar personer av det skälet?
Återigen, ingen tvingar någon att själva skriva eller använda ordet, men man kan ju tvingas läsa det eller höra det, på samma sätt som jag inte känner mig tvingad att använda det enligt mig fula ordet 'vänsterbliven'.
För tydlighetens skull så ser jag mig som höger och det gör de flesta, men inte extremhögern såklart.
"Jag ogillar ordet hen för det är ett onödigt nytt ord skapat av politiska skäl. Det är bara vänsterblivna som använder ordet" <-- Kan någon hitta ett nytt, onödigt ord som är skapat av politiska skäl i den andra meningen?
"Skriver man hen i ett CV kommer man bli ratad direkt", men att skriva nedlåtande om potentiella kollegor och deras familjer på social medier går bra för ingen arbetsgivare/uppdragsgivare googlar någonsin en kandidat och ratar personer av det skälet?
Återigen, ingen tvingar någon att själva skriva eller använda ordet, men man kan ju tvingas läsa det eller höra det, på samma sätt som jag inte känner mig tvingad att använda det enligt mig fula ordet 'vänsterbliven'.
För tydlighetens skull så ser jag mig som höger och det gör de flesta, men inte extremhögern såklart.