Här är mitt senaste hammarinköp. Paslode IM90i.
 
  • im90i_med.jpg
har en hultafors ts20, perfekt tycker jag, har ett par vaughan dämpade med, men de gillar jag inte alls, för tjocka handtag och konstig balansering...
fick testa en red tools en gång på jobbet när någon knyckt min riktige, rätt som det var flög huvudet iväg på den när jag bankade, vad i he.... tänkte jag innan jag märkte vad som hänt:)
 
Mikael_L
Hur många spikar slog du in då, innan du märkte det alltså ... :D ;)
 
Jag har en Hultafors TS20L (gillar inte XL, får inte plats i byxstroppen) inköpt på Hornbach för 300 spänn, men skulle gärna ta emot tips för en bra hammare för 2"dyckert, nubb och TC-klammer. En kollega använder en Bahco 8oz, men det måste ju finnas nåt lite ballare?
 
Apprentice skrev:
Jag har en Hultafors TS20L (gillar inte XL, får inte plats i byxstroppen) inköpt på Hornbach för 300 spänn, men skulle gärna ta emot tips för en bra hammare för 2"dyckert, nubb och TC-klammer. En kollega använder en Bahco 8oz, men det måste ju finnas nåt lite ballare?
Lacka flams på hammarhuvudet. :cool:
 
Apprentice skrev:
...men skulle gärna ta emot tips för en bra hammare för 2"dyckert, nubb och TC-klammer. En kollega använder en Bahco 8oz, men det måste ju finnas nåt lite ballare?
Varför inte Hultafors EL-hammare, en vacker historia som kostar skjortan 2 gånger om...
 
  • elhammare.jpg
Finns det ingen minihammare med hickoryskaft som är nåt att ha, gillade Douglas-designen skarpt
 
En aspekt som inte tas upp så mycket om hammare är hur klon är utformad. Jag köpte en Estwing med svagt krökt klo i USA. (för en dryg hundring f ö) Ungefär som Hultaforsaren i CInolins inlägg här ovan. Och den utformningen måste jag säga är otroligt mycket användbarare än våra vanliga krökta. Snackade med agenturen för Estwing varför de inte tar in den och han sa att de hade försökt men de blev osålda.

Svenska snickare är så fruktansvärt konservativa. Gissar att det inte gäller de flesta här på forumet, men mina kollegor som har jobbat halva livet i branschen kan omöjligt tänka sig att ens pröva något som i deras ögon är nytt. Hammare med rakare klo kommer åt överallt. Kan användas som hävarm till att lyfta av tunga dörrar, Till att spräcka/klyva reglar (vänd på den och slå med klon) mm. Med min tremeters Talmeter mäter o kapar jag dubbet så snabbt och med bättre precision samt allt annat den är bättre till. Men nej, det går bara inte in i deras konservativa, för evigt igenspikade skallar. Tumstock på två meter ska det vara. Som om det inte fanns mått över två meter på ett vanligt bygge??

Påminner om bonden som fick besök av verktygsförsäljaren under grisslakt och som tyckte att bondens gamla slagyxa kunde bytas mot en modern slaktmask. Nej, sa bonden. Mina grisar är vana vid att avlivas med yxa....


Ja, ursäkta om jag gnäller av mig lite. Men ibland blir man riktigt trött...
 
Apprentice skrev:
Finns det ingen minihammare med hickoryskaft som är nåt att ha, gillade Douglas-designen skarpt
Är inte Douglas 15-ozare tillräckligt liten då? Den är riktigt fin i alla fall.
 
Den kan man ju skaffa sig ändå. ;)
 
Hahaha Pingler den var kul. Låssasstorebror är Murare och hans pappa är snickare. Någon konservativare än dessa herrar och deras arbetskollegor har jag aldrig mött. JAg har varit med på ett antal byggen med dessa, oj oj oj säger jag bara.
Till och med värre än gamla kockar som inte förstår sig på födoämnesallergier.
 
Beträffande fina mindre ihammare så hade Flinks nya butik i Bromma en Vaughan 10 oz med hickoryskaft som såg fin ut, priset tror jag var ca 300 kr. Deras produktbeskrivning var elektrikerhammare el liknande. Vet inte hur den känns i praktiken dock, har själv en Bacho 8 oz som i och för sig är ok men ack så tråkig om man gillar vackra verktyg med känsla. Ser ut som en liten leksakshammare och åldras inte direkt med charm, lite torkvarning för gummit i greppet som smular en aning -i och för sig efter ca 8 år...

Mitt val av vanlig hammare är Estwing E3-20C ( 20 oz) Vanlig böjd klys med blått gummigrepp. En vacker hammare med ett fantastiskt grepp och fint driv. Lite längre skaft än den vanliga med lädergreppet.
Var som många andra sugen på en Vaughan med stålrörsskaft men ratade den pga att gummit i greppet ser ut som på en kinahammare, har även hört om skaftbrott och gummisläpp på den modellen. Skulle hellre välja Vaughan med helsmitt skaft än den med rör.
Funderade även på Stanley Fat Max 20 oz men hejdade mig av estetiska skäl samt att den modellen har kraftigt skålformade sidor, vill ha raka sidor så att man använda dessa också.( inte för hårt dock)
Rocket True Temper verkar fina men inte lika vackra som Estwing. Har en Hultafors som jag inte alls gillar klippet i, mina gamla vanliga Stanley är mycket skönare att spika med. Dock så är Hultaforsens klys helt perfekt,
smal så att man kommer åt bra men ändå hållbar.
Föredrar själv klassisk böjd klys före rakare, mest för att jag ofta slår med hammarens ovansida (omvänt grepp) tex när man vill slå ner uppstickande spik i rivnings eller formvirke utan att böja sig ner och slå med slagytan.
Måste erkänna att jag är mycket nördigare än vad som är nödvändigt, vet gubbar som vägrar att acceptera andra hammare än Bacho för 250 kr framför högglanspolerade amerikanska modeller för 700 kr trots att arbetsgivaren betalar...
 
PIE skrev:
Föredrar själv klassisk böjd klys före rakare, mest för att jag ofta slår med hammarens ovansida (omvänt grepp) tex när man vill slå ner uppstickande spik i rivnings eller formvirke utan att böja sig ner och slå med slagytan.
Hej och välkommen till forat! Undrar vad du menar med ovanstående mening? Hur slår du med hammarens ovansida?
 
  • Gilla
Mackan371
  • Laddar…
Jag har en liten Hultafors penhammare eller vad det nu heter, en söt liten sate med träskaft är det i alla fall. Den får duga när stora hammaren känns för klumpig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.