Kasch skrev:
Tog över min fars gamla Rocket 16 OZ ...
(Ser man på de tillverkas fortfarande...
Jodå, dom används fortfarande, jag tog ut en i fredags när min Vaughan TO16 tappade huvudet (tub-röret gick av inuti huvudet), den verkar smidig och välbalanserad.

Viktigt med Rocket True Temper är att man lindar nedersta delen av handtaget med isoleringsband eller liknande för annars kan man göra fiina svarta bromsspår av gummihandtaget på tapeter/innertak och andra ömtåliga ytor..

Vaughan var ca 1 år gammal och huvudet började lossna från skaftet för ett halvår sedan, det gick att slå tillbaka det och nita på kilen men huvet började glida av igen och till sist gick skaftet av.
Kollegan har även han en ny Vaughan där huvudet har börjat glida av, kanske en dålig batch?
 
Norell skrev:
Viktigt med Rocket True Temper är att man lindar nedersta delen av handtaget med isoleringsband eller liknande för annars kan man göra fiina svarta bromsspår av gummihandtaget på tapeter/innertak och andra ömtåliga ytor..
Låter vettigt, men inte isoleringsband va? Som gammal hockeyspelare så är jag välbekant med isoleringsband/tape. Det - om nånting - klibbar, kladdar och lämnar svarta bromsspår. Då röstar jag på "eller liknande" istället.
 
Håller med om att det inte är optimalt men det var den taperulle som fanns i verktygslådan bara =)
 
Mikael_L
Jag måste säga att det var en underhållande tråd. :D

Jag vågade inte yttra mig i debatten, men nu då hammarporrandet verkar ha dött ut så tänkte jag bara fråga om mina hammare.

Jag köpte alltså dessa två Bacho-hammare, när dom låg lite billigt till på Jula.

Men lite undrar man ju, har jag helt gjort bort mig, kommer allt som är värre 50mm blank trådspik i balsa vara omöjligt, kommer jag inte få in en enda okrökt spik i hela mitt hus eller ...? ;)

Finns det någon som är snickare till proffesionen här på forumet, som kan erkänna att han/hon använder en sån här hammare på byggena? ;)

Hittills har jag endast nypt fast några 22mm bräder mot ändträ, och allt som gick fel skyllde jag på träffsäkerheten, men nu förstår jag att jag egentligen är fenomenalt fantastiskt och helt gudabenådad snickare, men råkade hålla i superkass hammare... :D

OK, lite skämtsamt, men alltså, alla yrkessnickare har väl inte sådana här hammare beskrivna tidigare i tråden...
 
  • Bacho_hammare_glasf.jpg
  • Bacho_hammare_stal.jpg
Mikael_L skrev:
Jag vågade inte yttra mig i debatten, men nu då hammarporrandet verkar ha dött ut så tänkte jag bara fråga om mina hammare.
Porren kommer aldrig att dö! Länge leve porren!

Jag köpte alltså dessa två Bacho-hammare, när dom låg lite billigt till på Jula.
Billigt är aldrig bra.

Men lite undrar man ju, har jag helt gjort bort mig, kommer allt som är värre 50mm blank trådspik i balsa vara omöjligt, kommer jag inte få in en enda okrökt spik i hela mitt hus eller ...?
Ja, du har gjort bort dig. Hammaren kommer att implodera när du klappar till en fyrtum.

Finns det någon som är snickare till proffesionen här på forumet, som kan erkänna att han/hon använder en sån här hammare på byggena?
Nej. Jag skulle hellre erkänna att jag bär ett raff-set under blåbyxorna.

Hittills har jag endast nypt fast några 22mm bräder mot ändträ, och allt som gick fel skyllde jag på träffsäkerheten, men nu förstår jag att jag egentligen är fenomenalt fantastiskt och helt gudabenådad snickare, men råkade hålla i superkass hammare.
Tveklöst. Ska du spika i ändträ så måste du naturligtvis ha en hammare för ändträ. Se nedan.

OK, lite skämtsamt, men alltså, alla yrkessnickare har väl inte sådana här hammare beskrivna tidigare i tråden...
Man ska aldrig skämta om en mans verktyg. Aldrig!!
 
  • IMAG082A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG083A.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja det är väl som med allting, vissa måste köra Porsche för att visa att de är män andra behöver inte bevisa någonting. :rolleyes:
 
Mikael_L
Acme. .. :D :D :D
 
Rund_skruvad skrev:
vissa måste köra Porsche för att visa att de är män
Det visar bara att man har pengar. Det har ingenting med manlighet att göra.
 
K
helt klart Estwing! 20 oz
hammarens rolls roys.
lätt att kapa fingrar med om man *råkar* missa!
kan klyva småbrädor med!
bra till formning å panelsättning!

har även en vaughan med glasfiberskaft 20 oz.
mer inomhus hammare för min del!


tjo.......
 
kalnil skrev:
helt klart Estwing! 20 oz
En stämgaffel, någon..?

hammarens rolls roys
Nja, det var väl å ta i... Läderskaftet är fint, men det blir snorhalt när det blir blött, fast det är iofs mest omgivningens problem...

lätt att kapa fingrar med om man *råkar* missa!
Det är ju en strålande feature! Märkligt att inte fler tillverkare har satsat stort på den typen av skaft..
 
Jag hade tidigare en sådan orange Sandvikare tills gummihandtaget torkade ut och sprack, nog funkade den att få i lite spik med, däremot kommer jag knappast att köpa en Vaughan med tubhandtag igen, på både min och kollegans lossnade huvet från skaftet after vanligt snickarpyssel, bryta, slå sönder bända m.m. och hammarna måste tydligen sändas ända till Amerikat för bedömning varav bara en ersattes på garanti..nu får vi se hur Rocket klarar sig annars kanske man är tillbaka till en Sandvik/Hultafors/Biltema igen snart?
 
  • Gilla
kolven87
  • Laddar…
Köpte ni era Vaughan samtidigt? I så fall låter det ju som att dom kommer ur en dålig batch?

Varken jag eller mina kollegor har några problem med våra Vaughan's trots ett antal års snickrande. Supersnajsiga hammare.
 
ACME skrev:
Köpte ni era Vaughan samtidigt? I så fall låter det ju som att dom kommer ur en dålig batch?

Varken jag eller mina kollegor har några problem med våra Vaughan's trots ett antal års snickrande. Supersnajsiga hammare.
Håller helt med dig, vaughan m tubular steel handle är hur bra som helst. Klart bättre tryck än andra hammare i samma storleksklass, och jag har inte heller haft problem med huvud som lossnar.
 
Hmm, mitt inlägg ovan försvann, alla K:na som är där var ett misslyckat försök att trolla fram inlägget!

Till Mikael_L ville jag i alla fall säga att det finns många snickare som spikar sig igenom hela karriären med just Bahco 16Oz. Däremot vore det kul att hitta något roligt annat. Jag kör med Bahco, Hultafors XL och Stanley 20Oz också förstås. Trotjänaren är en Hultafors TS20XL som varit med i sex år nu, dock inte på heltid, men det har blivit mycket 6". Men man har ju blivit sugen på något annat efter att ha läst den här tråden! Inte minst en 28Oz Framing Hammer.

Men det är väl mer snickaren som gör hammaren än tvärtom tror jag bestämt. Känner flera snickare som tröttnat på att ideligen tappa bort märkeshammaren och köpt en drös "bättre dåliga" hammare på Jula eller CO.
 
Nix dom är köpta 35 mil ifrån varandra och 4-5 månader emellan, men samma sak hände, det blev en glipa mellan plastskyddet och huvet, knackade tillbaka och slog ner kilen under epoxyn som lossnade ett par gånger men huvet gled upp igen, på min hammare gick tillslut tuben av när jag skulle dra ur en spik och jag hamnade mellan golvåsarna, hursomhelst så kan dom säkert vara från samma batch och därav att dom måste ända till staterna för kontroll..
Arbetsledaren har åandra sidan även han en likadan och den är gammal och blanksliten i skaftet så den är nog flera år gammal och den funkar utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.