Har sett några ute på bygget som kört med den högra Bacho-hammaren, annart så är Hultafort TS20 ganska populär.
Själv så kör jag med en Vaughan, har även en Hultafors som används ibland. men trivs bäst med min Vaughan!
 
Idag damp det ner 9 st Douglasisar i brevlådan. Sajtan vilken finish det är på den hammarskallen! Det kommer att svida när första repan dyker upp...
Hammaren känns välbalanserad, och skaftet är kraftigt och skönt att greppa.

Nu återstår bara att se hur drivet är och om den tar kantträffar lika fint som Vaughanklubban.
 
Mikael_L
Grattis, men varför 9.... Nöter du ut dom? ;)

Jag måste väl också erkänna att jag har full förståelse för att den som håller i sin hammare vareviga dag gärna köper något trevligare än än en 119:- Bacho. Utslaget på en yrkeskarriär så blir småpengarna ingenting i långa loppet. Jämfört med alla andra omkostnader blir det inte heller nåt att snacka om.

Sen att en del tycker Bacho, Hultafors etc duger bra, eller tycker det är skönt att inte behöva vara superrädd om sin hammare är väl också självklart.

Jag kommer inte slå in lika många spik i mitt liv som en yrkessnickare slår in på ett halvår, sen ska pengarna räcka till en hel del annat med, så för mig är lagom bäst,... ...tror jag ... ...Vad kostar en sån där Douglas, sa du ...? ;)

Skönt att få höra att några yrkesmän kör på med Bacho, tack för alla svar. :)

Sen måste jag bara säga att jag kastade en blick på något som hette Hultafors hobby ...
En blick räckte, den första jag tog ur stället så var tom hammarhuvudet snett monterat, förutom att den såg ut som att den kom ifrån en sån där snickarlåda köpt på barnens hus. Hultafors Hobby-kofötterna bredvid var precis lika mediokra ... :(
 
ACME: Var beställde du ifrån och vilken modell köpte du?
 
Nilsson2 skrev:
ACME: Var beställde du ifrån och vilken modell köpte du?
Jag beställde också från http://www.hammersource.com/. Det blev en 15oz och en 18oz finish hammer samt en 20oz framing hammer med våfflad skalle. Lika bra att passa på liksom..

Mikael_L skrev:
Grattis, men varför 9.... Nöter du ut dom? ;)
Som sagt, jag skulle ju bara ha 3 st. =) Resten är kollegornas.
 
Tack för inspirationen till en ny hammare.

Har haft min gamla Bahco 16OZ i tio år som jag ärvt av morfar.
Köpte en Vaughan Fiberglass 20 OZ VILLKET DRIV. (Skall bygga garage i vår vilket blir en fröjd med min nya kompis)
 
Mikael_L skrev:
Jag måste säga att det var en underhållande tråd. :D

Jag vågade inte yttra mig i debatten, men nu då hammarporrandet verkar ha dött ut så tänkte jag bara fråga om mina hammare.

Jag köpte alltså dessa två Bacho-hammare, när dom låg lite billigt till på Jula.

Men lite undrar man ju, har jag helt gjort bort mig, kommer allt som är värre 50mm blank trådspik i balsa vara omöjligt, kommer jag inte få in en enda okrökt spik i hela mitt hus eller ...? ;)

Finns det någon som är snickare till proffesionen här på forumet, som kan erkänna att han/hon använder en sån här hammare på byggena? ;)

Hittills har jag endast nypt fast några 22mm bräder mot ändträ, och allt som gick fel skyllde jag på träffsäkerheten, men nu förstår jag att jag egentligen är fenomenalt fantastiskt och helt gudabenådad snickare, men råkade hålla i superkass hammare... :D

OK, lite skämtsamt, men alltså, alla yrkessnickare har väl inte sådana här hammare beskrivna tidigare i tråden...
Den Bahco-hammare, 16 oz, som jag använder (bl.a. spikat fasad med 4" spik men är ingen yrkessnickare) ser väldigt lik ut den högra av dina hammare. Köpte den för åtminstone dubbla pengen jämfört med dig, men det behöver ju inte betyda nåt. Du kanske gjorde en bättre affär än jag. Hade också lite svårigheter att träffa riktigt bra till en början. Jag fick för mig att träffytan/sweetspoten på huvudet var aningen mindre på hammaren och att det var därför. Däremot var det ett skönare handtag än många andra hammare jag provat. Det dröjde dock inte länge förrän träffsäkerheten var tillbaka till normalt. Jag är supernöjd med min hammare och skulle inte vilja byta till nån annan!
 
Nilsson2 skrev:
ACME: Vilken modell köpte du?
Jag gav nog inget svar som var till hjälp i mitt förra inlägg, så här kommer ett försök till det..

Om jag jämför den med min Vaughan Tubular 20oz, som också är en ypperlig hammare, så skulle det se ut så här;

Efter att ha dunkat lite idag kan jag säga att 18oz:aren känns likvärdig med min gamla klubba när det gäller drivet. Jag tippar att det är det längre skaftet som gör det (och att -56 gram inte är så jättemycket..).
Dom extra 5 cm i skaftlängd krävde för övrigt ingen tillvänjning. Hammaren är välbalanserad och träffsäker (om en hammare nu kan vara det?). Vaughan-Douglas: 1-1

Greppet är aningen halare när man spikar med handskar, men det var ju inte oväntat när skaftet är av lackad hickory. Jag gissar att greppet blir bättre när den är inkörd och har blivit nött och sargad.
Det påminner ganska mycket om ett skaft på en yxa, och är riktigt trevligt att hålla i. Det fyller upp näven bättre än Vaughan's skaft, och har en trevlig urgröpning på ovansidan som passar handloven som handsken. Vaughan-Douglas: 1-2

Märken på den blanka fina hammarskallen vittnar om ett par kantträffar som jag inte har märkt av när jag spikade. Vaughan-Douglas: 2-3

Vaughan gör snygga hammare jämfört med resten av utbudet på den svenska marknaden, men att jämföra den med en Douglas är bara löjligt. Jag citerar min kollega: "Det pirrade faktiskt till i snorren när jag såg den för första gången...." Vaughan-Douglas: 2-4

Douglas har ju en "nail-starter" och "side-pull" som inte finns för jämförelse på Vaughan, så det får bara ge ett plus i kanten.
Nail-starter'n funkar jättebra och spiken sitter stadigare än jag hade trott mha magneten.
Side-pull funktionen har jag inte haft tillfälle att testa än, och frågan är om man verkligen kommer att använda den särskilt mycket.
 
jag har ju haft min douglas ett tag nu och jag är rätt nöjd det är underbar att riva med och värdelös att spika lister/ foder med . man har bra driv i den utan att man tar i för hela Sverige dock så glider handen upp till ungefär där ett normalt skaft slutar när man spikar uppåt ,säkert en vane sak . jag har märkt att när jag blir trött i högern så är det lätt att fortsätta med vänstern och det kunde jag inte innan med min Ts 20 xl

jag valde en Douglas finish hammer 20oz från hammersource .

hade jag beställt idag hade jag beställt ett extra normalt skaft och inte ett extra lång .

kan säga att jag aldirg tappat hammarn fast jag stått ute i regn med handskar .

sidepull har jag aldrig använt mer än på skoj ..


har fått en del komentarer om hammaren av mina kollegor och dom tror förts att det är en yxa jag har med mig ;)
 
Nja, det var väl å ta i... Läderskaftet är fint, men det blir snorhalt när det blir blött, fast det är iofs mest omgivningens problem...


Det finns inga dåliga handtag bara dåligt väder...... anti friluftsfrämjandet!! snickra skall man göra innomhus!!! :) och om det händelsevis måste ske utomhus så skall det göras i solsken med shorts och en kall på vänt
 
  • Gilla
Mackan371
  • Laddar…
coss skrev:
Det finns inga dåliga handtag bara dåligt väder...... anti friluftsfrämjandet!! snickra skall man göra innomhus!!! :) och om det händelsevis måste ske utomhus så skall det göras i solsken med shorts och en kall på vänt
Håller absolut med det där...:)
 
Hej
någon som vet var man kan köpa en rocket true temper 20oz, behöver köpa en ny?
Anders
 
Såg det eminenta programmet "Mythbuster" på Discovery här i veckan där de just testade myten om hur "farligt" det är att knacka hammarhuvuden mot varandra osv.

Med diverse mackapärer dunkade de hammare efter hammare mot varandra med en kraft som översteg mänsklig kraft säkert 10 ggr. Inte ett skit hände med verktygen...

Så var det med det....iofs ingen direkt koppling till vilken hammare som är bäst...
 
Kom igen gubbar! Mer hammarporr!
Jag har själv använt en Hultafors XL16 men nu är en Douglas beställd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.