M
Okej okej, det står ingenstans att tråden är reserverad snickarhammare så jag kan väl passa på att informera om mina val när det gäller murarhammaren...

Estwing, 20oz, mycket bra balans och stabil på alla sätt.
Vaughan ABL 18oz, också mycket bra balans och stabilitet. Skönast att knacka sten med.
Hultafors MR 600 XL, stor och tung, 990g = 34,9 oz. Bra när skorstenar ska rivas och liknande. Som en liten slägga.

Detta är mina favvisar än så länge, inte provat så många andra. Finns det någon med tips på andra murarhammare som är bra?
 
T
Jag tycer att julas murarhammare med glasfiberskaft är skön, bra driv. Jag gillar att knäcka sten med den.
 
Hej

Antivibe någon som kan tycka till om den

Är stanley anti vibe en bra hammare för en nybliven snickare?
Bör man köra på 16Oz eller 20Oz? eller hur avgör man detta?
Vilken variant av dessa är att föredra?

Rak http://katalog.toolstore.se/webspee..._bid=V15&dokid=5178525&katnr=2&katsektnr=1302
Vanlig http://katalog.toolstore.se/webspee..._bid=V15&dokid=5178524&katnr=2&katsektnr=1302
Med spikhållare http://katalog.toolstore.se/webspee..._bid=V15&dokid=5235542&katnr=2&katsektnr=1302
Luna har de här

MVH//PPALM
 
  • FB10983A.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läste igenom hela tråden nu, letade efter antivibe förrut och inte Fatmax.

Det blir denna 16Oz
148770100.JPG
148770100B.JPG
:D
 
För min del blev det ett 2pack :) En IM325CT samt en 250A
 
  • 20080307127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mackan371
  • Laddar…
Var inne på den "nya verktygsproffsbutiken" Europris :D och inhandlade en Estwing 16 oz helsmidd hammare med läderskaft för det facila priset av 199:-. Mest bara för att den är så vacker, kanske den platsar i bokhyllan som prydnad framöver, för när jag provspikade lite så kändes den inte helt ok, den är lite för kort i skaftet och jag har vant mig vid Hultafors längre skaft.
Drömmen är ju en riktig Vaughan nån gång, kanske de kommer till Europris nästa vecka :D

Visste ni detta om Estwing:

(From Wikipedia, the free encyclopedia)

Estwing Manufacturing, was founded in 1923 by Ernest O. Estwing. Ernest was an immigrant from Sweden and settled in Rockford with many other Swedes. Estwing Manufacturing Company is headquartered in Rockford, IL, manufactures "striking and struck tools" consisting of hammers, axes, specialty tools and pry bars. Estwing is proud to be an American company and does everything in its power to hold true to its American roots. Estwing Manufacturing Company produces what many will argue are the finest handtools on the planet. They are constructed of one solid piece of steel giving them their extreme strength. While they may cost a bit more than the competition, the Estwing will tool is almost always of higher quality.

Mao, Köp "svenskt"...
 
  • 6129APE28WL__SL500_AA280_.jpg
Intressant Cinolin. Gillar min Estwing 16 med blått skaft mycket bra och har en gammal läderskaftare sedan länge. Men Estwings marknadschef som förmodligen är den som skrivit (Estwing Manufacturing Company produces what many will argue are the finest handtools on the planet.) är lite ute o cyklar. The Planet för en amerikanare börjar vid LA och slutar i NY. Resten av planeten räknas liksom inte.

Jo, den där Douglas såg ju ut som en riktig vill-ha pryl.
 
Mikael_L
Kanske lite för jönsig artikel, vad vet jag ... men men ...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=192303

Är det förövrigt någon som nyligen köpt en Hultafors EL och kan berätta hur många pengar på ett ungefär den går på?
ShowPic.asp
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Är det förövrigt någon som nyligen köpt en Hultafors EL och kan berätta hur många pengar på ett ungefär den går på?
Nu kan jag svara mig själv, på ett ungefär.
Såg den i ett blad från Ahlsell's för 377 + moms.

Vad en kund egentligen betalar stod inte ... ;)
 
55924_lg.gif

kan inte tänka mig någon annan hammare, har dessutom svårt för hammare som bygger på vid lill-fingret, får kramp i handen direkt..
 
Ingen som testat någon av Hultafors nya hammare?

GetImage.aspGetImage.asp
 
  • Gilla
Mackan371
  • Laddar…
Bara som hastigast på en fyrtum i butiken. Snyggare förpackning än den gamla modellen, men nog tyckte jag att dom kändes lika att spika med.
 
var in och klämde lite på Hultaforsen idag, låg riktigt skönt i handen!
 
den bästa hammaren enligt mej är utan tvekan Rocket true temper,
har både 16 och 20 men använder nästan bara 20
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.