glesbyggaren skrev:
Här är min favorit!

Douglas 18 oz smooth face finish hammer

Täcker ett brett område; greppa ned för finlir och rejäl hävarm (och vikt) för för det tyngre spikandet. Sen är jag svag för hightech i kombination med tradition. Importerad från USA vi kompis.
Den var fin! Vad fyller urtaget på sidan av hammaren för funktion?
 
Ja, skåran är till för att lägga spiken i och så hålls den även på plats mha en liten magnet. En ganska vanlig feature på hammare från the U.S. of A. Återfinns bl.a. hos Vaughan's BlueMax-serie och på Stiletto's titanklubbor.

Urtaget på sidan av Douglas:en är till för att dra ur spik som sitter trångt till. Likaså har den en "side-strike surface" på andra sidan.
 
phl skrev:
Med gud, vilken skönhet! Dessutom verkar den ju ha åtminstone en bonusfunktion som jag aldrig sett hos en hammare tidigare! Funkar den där skåran för att hålla spiket vid första slaget?
Den funktionen finns även hos Miki sök på 2064-0108 i luna katalogen www.luna.se
 
Ja jisses vilka trevliga verktyg det finns om man ger sig tid att leta. Det är nästan synd att man knappt använder hammare nuförtiden.
 
glesbyggaren >> vad kostade den i usa?
 
  • 16ozTiFramer.jpg
BTW; Vet någon hur jänkarna använder sina Drywall Hammers/ Hatchets? Dom som har en yxegg istället för klo.
 
  • 10ozDrywall.jpg
  • rb.JPG.jpg
På tal om hammare: Köpte en Stanley Fatmax på Clas Ohlson häromdagen men bytte den mot en Hultafors efter några dar. Detta pga att tänderna är så trubbigga att det inte går att hacka in hammaren bakom ett bräde och bryta ut det. Ren felkonstruktion enligt mig och Clas godtog det som reklamationsorsak.
 
Tog över min fars gamla Rocket 16 OZ för flera år sedan. Den har minst 30 år på nacken. Fint grepp, gratis och enkel. Den är rejält inhamrad men blir bara mer sympatisk med åren. Misstänker att en hammare är som en gammal pipa - ju mer välanvänd desto bättre.

(Ser man på de tillverkas fortfarande - hade jag inte koll på: http://www.barcotools.com/Catalog/Barco Catalog P15.pdf )
 
Fredrik.engdahl:

58 dollar på Dunn Lumber i Seattle (ca 1 år sedan, fick en T-shirt på köpet!).
 
ACME,
kan du inte berätta lite om FUBAR. Har sett den i handeln, men inte provat den eller hört något. Jag antog att den primärt var ett rivningsverktyg och jämfört med en Hultafors 109 36tum verkade den inte något vidare, klorna var så smala, men det kanske är andra saker som väger upp?

Mr Handyman
 
Det finns ett gäng verktyg på marknaden som jag tror blir sålda endast på grund av hur dom ser ut. Fubar är ett sådant verktyg (Estwings hammare och yxa med läderskaft är ett annat).
Stanley's produktdesigner har sagt att; "We wanted to make it look aggressive, almost medieval, so that nobody would mistake it for an ordinary hammer."

Som hammare är den helt värdelöst. Den är obalanserad, rekylen är brutal, drivet är dåligt och eftersom den bakre klon är böjd så river den mot insidan av armen när man spikar.
Den är ju iofs inte tänkt att användas som hammare, utan som rivningsverktyg till gipsväggar. Kanten under hammarhuvudet var ursprungligen tänkt att vässas för bättre slasher-effekt, men så blev det inte pga skaderisken vid spikning. Men, jag undrar, finns det verkligen folk som vill slå gipsen sönder och samman vid rivningen, istället för att lossa den i så stora sjok som möjligt??

Som brytverktyg står den sig slätt mot ett rejält koben eftersom hävarmen är så kort, och man har egentligen inte så mycket mer än klon i änden att bryta med.

Den har dock en liten detalj som funkar hyfsat; Gripklon i huvudets ände. Den är tänkt att användas till rivning av reglar -Grip, twist and rip!
Jag har inte använt den till det, men däremot till att rikta upp krokiga reglar innan dom sys fast i änden och till det har den funkat bra. Mellanrummet mellan klorna kunde ha fått varit några mm större, men det funkar. Fast det gör det ju med en rejäl tving också...
 
Nja, då tror jag att jag står över faktiskt. Synd att Stanley inte håller sig för goda för sånt där, även om den ser häftig ut...
 
Det gör du rätt i.
Det verkar som att Stanley slår på stora coolhetstrumman så hårt dom orkar just nu, om man tittar på alla FatMax-verktyg som dom pumpar ut.
Dom ger befintliga verktyg en svullen oversized design, slaskar på en FatMax-logga och hittar på något coolt namn (typ FatMax Xtreme Fubar), så kommer ha-begäret som ett brev på posten hos Gruff-Gruff å hans byggarpolare.

FatMax-serien började bra, men nu börjar det gå lite till överdrift och konceptet börjar bara bli urvattnat och löjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.