För att få en lite mer mångsidig hammare kan en 16oz med lite längre skaft vara bra. Ska man smaska i större spik så får man bättre drag och är det pappspik så flyttar man fram handen lite och får bättre finlir.

Vad ni än gör så köp en med riktig avvibrering! SJälv har jag en Vaughan 16oz fulldämpad. Ligger på ca 500kr i handeln och värd varenda krona! (iofs betalade chefen min ;))
 
Jag har en favorit på bygg, helsmidd 16 oz, dvs både huvud och skaft är smitt i ett stycke. Lite svårt att hitta men funkar suveränt som kofot med *ler*
I verkstaden slår inget farfars gamla med träskaft!

Jag tycker balansen är viktigare än vikten och framförallt att handtaget passar mina händer, det är det viktigaste redskapet och jag hoppas att denna kommer att hålla många år till och att inte nån norpar åt sig den.

/Kent

 
Vad tycker ni om 24 oz
 
Niq skrev:
Vad tycker ni om 24 oz
Den hade jag behövt i sommras ;) ;D
 
Niq skrev:
Vad tycker ni om 24 oz
Formape klubba kanske....nej tacka vet jag spikmaskinen :)
 
Vad tycker ni om 24 oz
Om man är byggd som Californiens guvernör kanske det kan fungera ;)
Själv tycker jag 20 oz är på gränsen.

Jo jag har både 1.3 kg smideshammare och 7 kg slägga hemma men jag använder dem inte med den precision som krävs vid spikning. :p
 
Fasting65>Uppgraderade idag till just en FatMax20 :)
Hmm... Nej Hultafors var inte med i funderingarna ens eftersom jag vill ha en helsmidd på byggen.

/Kent


 
har tyvärr inte haft förmånen att använda en fat max.

Däremot var jag förbi Ekesiöö i Bromma igår.

Där hade de både Hultafors och Estwing i större format än 16 oz - helt oväntat i Stockholm.

De flesta byggvaruhus i länet som "vanlig dödlig" släpps in har man endast 16 oz - helt galet.
 
Köpte 2st Stanley 16oz (med "smalskaft")
och 1st Stanley 20oz av liknande modell.

Fick dock byta ena 16ozarn för att den plingade så mycket. När jag kollade noggrant såg man att det var lite olika mönster på handtaget och där med av olika batcher. Har även provat några Estwing och tycker de låter som stämmgafflar. Inte bra för hörseln i längden. Men de kanske har blivit bättre.

Glasfiberskaft borde vara en bra lösning på detta problem. Men jag har aldrig sett "finare" märken med detta?

/Thrax
 
Fasting65>Jag som läste som en kråka *s* tyckte det stod att "en här har man" när du postade länken.

FatMaxen finns ända upp tilll 28 Oz men finns under "Frame hammers". Kunde vara småtrevligt till 6" spik ibland.

/Kent
 
själv så har jag två hammare, en Hultafors TS 16 och en vaughan 16oz.
Favoriten är min vaughan, tog ett tag att vänja sig men nu är den grym!
 
Har en Hultafors TS20 XL (som jag spikat mycket 5- och sex-tum med) och har sällan önskat mig en annan hammare utom till riktigt små grejor (då har jag Bahco 8, 13 och 16 Oz), men har varit intresserad av Stanley också. Tycker FatMaxen är ganska ful, men en 22 eller 24 Oz skulle ju vara intressant att testa. Det var nån som annonserade på Blocket förut om att de hade Stanley 22Oz med rak klo, men när jag kollade så fanns det ingen. Vem säljer sånt i Sverige.
 
I min bil ligger dessa och skramlar;

20oz Vaughan med rak klo och "tubular handle" till allmänt byggande.
24oz Vaughan '999 RIP' till rivning och annat köttande där lite schwung krävs.
14oz Hultafors El- och Listhammare till listningsarbeten.
18oz Hultafors TH till diverse mysiga finsnickeristunder. Jag köpte den mest för att den var så vacker med sitt handsmidda huvud, det oljade hickoryskaftet och nitar och motvikt (inlagd i änden av skaftet) i mässing.
Sen har vi samlingens bastard: Stanley FatMax Xtreme FUBAR (Fucked Up Beyond All Recognition?), fast den skulle jag kanske inte klassa som en hammare.
 
  • 37412880.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är min favorit!

douglastool_1957_570688
Douglas 18 oz smooth face finish hammer

Täcker ett brett område; greppa ned för finlir och rejäl hävarm (och vikt) för för det tyngre spikandet. Sen är jag svag för hightech i kombination med tradition. Importerad från USA vi kompis.
 
Med gud, vilken skönhet! Dessutom verkar den ju ha åtminstone en bonusfunktion som jag aldrig sett hos en hammare tidigare! Funkar den där skåran för att hålla spiket vid första slaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.