3 785 läst · 60 svar
4k läst
60 svar
Hängsäkring på 250 V, hur dålig idé?
Japp, men i DIN-monterad version.
Just dessa säkringshållare vet jag inte vad de har för rating men kabeln står det 600 V på. Kanske binder upp dem också så att de ligger lite för sig från allt annat. På det hela taget störigt med en produkt som kräver externa säkringar.
Just dessa säkringshållare vet jag inte vad de har för rating men kabeln står det 600 V på. Kanske binder upp dem också så att de ligger lite för sig från allt annat. På det hela taget störigt med en produkt som kräver externa säkringar.
I produktbladet för Kemo 091N står följande:
"Säkerhetsanvisning: Modulen kan explodera vid en defekt. Det är därför installeras så som kan uppstå i detta fall och även i händelse av brand, ingen ytterligare skada (installeras i metall skåp eller metallhus, etc.).Obs: Effektiviteten av fasen kopplaren är beroende på naturen hos huset installationen. Frekvens och störningar i elnätet eller anslutna elektriska enheter kan kortsluta signalen kraftledningen.Detta gäller även överspänningsskydd och buller filter till makten remsor. I dessa fall, trots Phase endast svag eller ingen signal på enheten. Det hjälper ibland att vidta sådana gren uttag eller elektriska apparater från elnätet (dra ur kontakten)."
Jag skulle inte installera en sådan produkt alls.
Conrad har några varianter av dessa (från Allnet) som verkar bättre byggda, som enligt datablad använder riktiga X2-kondensatorer och inte behöver avsäkring. Jag skulle skaffa någon sådan istället, eller kanske med passande plintar som tillåter en prydlig installation och man har tillräckliga kunskaper, sätta tre lösa 22nF-kondensatorer direkt mellan faserna. Som då inte har felfallet explosion.
"Säkerhetsanvisning: Modulen kan explodera vid en defekt. Det är därför installeras så som kan uppstå i detta fall och även i händelse av brand, ingen ytterligare skada (installeras i metall skåp eller metallhus, etc.).Obs: Effektiviteten av fasen kopplaren är beroende på naturen hos huset installationen. Frekvens och störningar i elnätet eller anslutna elektriska enheter kan kortsluta signalen kraftledningen.Detta gäller även överspänningsskydd och buller filter till makten remsor. I dessa fall, trots Phase endast svag eller ingen signal på enheten. Det hjälper ibland att vidta sådana gren uttag eller elektriska apparater från elnätet (dra ur kontakten)."
Jag skulle inte installera en sådan produkt alls.
Conrad har några varianter av dessa (från Allnet) som verkar bättre byggda, som enligt datablad använder riktiga X2-kondensatorer och inte behöver avsäkring. Jag skulle skaffa någon sådan istället, eller kanske med passande plintar som tillåter en prydlig installation och man har tillräckliga kunskaper, sätta tre lösa 22nF-kondensatorer direkt mellan faserna. Som då inte har felfallet explosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, tog isär den nu och så här ser den ut invändigt. Rätt simpel konstruktion, som väntat. De kunde använt en biffigare plint för att få större separation mellan faserna men annars är det inte så mycket att säga, speciellt eftersom hela mönsterkortet (får man anta, eller så är det trådlindat) är dränkt i epoxy.
Kondensatorerna är märkta 275 V och X2 vilket är lite off, de borde väl ändå vara klassade för >400 V? Eftersom det är sex stycken kanske de ligger i serie så att varje konding bara ser halva spänningsfallet? I övrigt har de beteckningen ECQUA154 vilket vid googling leder till en konding från Panasonic som ju ändå inte är något skitmärke. Kan de vara piratkopior? Kemo har åtminstone historiskt ändå varit en rätt stor modulbyggare om jag förstår det rätt. Kapacitansen ska vara 15 µF enligt databladet.
Redigerat:
För att knåpa vidare på detta måste jag fråga lite om hjälp så att jag vet att jag tänker rätt.
Om vi antar att fasbryggan har två kondingar i serie per förbindelse så är det 0,15 µF + 0,15 µF. Via formeln för seriekapacitans blir den totala kapacitansen 0,075 µF ( C = 1/(1/0,15+1/0,15). Detta ger vid 50 Hz en impedans på 42,4 kΩ vilket instoppat i Ohms lag (den enda jag kunde utantill) ger 9,4 mA ström och 3,77 W effektutveckling per förbindelse. Totalt alltså drygt 10 W effekt över denna fasbrygga. Kan det stämma?
Jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på här. Det vore väldigt enkelt och trevligt att koppla in den här och se om PowerLine Ethernet hoppar igång mellan två byggnader så att jag kan sätta en tempsensor i pumphuset. Har ingen lust att ha routern där och vill som sagt inte gräva upp halva trädgården igen för att få ner en fiber. En annan variant är att försöka koppla om så att uttagen ligger på samma fas i bägge byggnaderna men det är en inte helt snutet ur näsan heller.
Om vi antar att fasbryggan har två kondingar i serie per förbindelse så är det 0,15 µF + 0,15 µF. Via formeln för seriekapacitans blir den totala kapacitansen 0,075 µF ( C = 1/(1/0,15+1/0,15). Detta ger vid 50 Hz en impedans på 42,4 kΩ vilket instoppat i Ohms lag (den enda jag kunde utantill) ger 9,4 mA ström och 3,77 W effektutveckling per förbindelse. Totalt alltså drygt 10 W effekt över denna fasbrygga. Kan det stämma?
Jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på här. Det vore väldigt enkelt och trevligt att koppla in den här och se om PowerLine Ethernet hoppar igång mellan två byggnader så att jag kan sätta en tempsensor i pumphuset. Har ingen lust att ha routern där och vill som sagt inte gräva upp halva trädgården igen för att få ner en fiber. En annan variant är att försöka koppla om så att uttagen ligger på samma fas i bägge byggnaderna men det är en inte helt snutet ur näsan heller.
Du får tanka på att strömmen är kapacitiv och ligger förskjuten 90 grader så teoretiskt ingen aktiv effekt där. Praktiskt blir det ytterst lite dielektriska förluster i dem och så klart lika minimala resistiva i ledarna.tommib skrev:För att knåpa vidare på detta måste jag fråga lite om hjälp så att jag vet att jag tänker rätt.
När du visar innanmätet ser det ju inte så illa ut alls så kör du med dina tidigare funderingar med säkringshållarna och prima säkringar så finns inte mycket att tillägga. Ja bara hoppas funktionen för PLC blir bra också.
Som GK100 beskriver, lasten är reaktiv, dvs (i fallet ideala kondensatorer) det är 10 VA men eftersom ström och spänning är 90 grader ur fas är effekten 0 W.tommib skrev:För att knåpa vidare på detta måste jag fråga lite om hjälp så att jag vet att jag tänker rätt.
Jag skulle säga att konstruktionen har tydliga tecken på vad som händer om man låter en elektronikkonstruktör designa elmaterial, dvs. man har inte funderat igenom felfallen.
Två 275 VAC X2-kondensatorer i serie kan fallera på överspänning som en 440 VAC X2 klarar, med i extremfallet att en kondensator först går till avbrott (godkänt felutfall) för att i nästa ögonblick (pga. att den andra kondensatorn är hel) få överspänning som den kan ge överslag (ljusbåge) på och därmed även käcka den andra kondensatorn på samma sätt, och då potentiellt kunna leda till explosion.
Resultatet är att man i värsta fallet inte klarar mer än en enda 275 VAC X2 gör. Jag har inte kontrollerat om det finns fler skillnader i kravbilden för 275 och 440 VAC X2-kondesatorer.
Dock är det ovanligt att man får så höga spänningsspikar även på 400 V så man knäcker en 275 VAC X2-kondensator så man kan diskutera hur stor betydelse det har i praktiken.
(Sedan kan man inte inspektera isolationsavstånden på det ingjutna kortet.)
Om man tittar på Allnet ALL1688PC så säger dess datablad att denna har tre 440 VAC 22nF X2-kondensatorer, så den är bättre då konstuktören åtminstone undvikit denna fallgrop.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 815 inlägg
Standarden är inte tydlig här men jag har fått uppfattningen att två kondensatorer i serie kan betraktas som en med dubbla spänningen. Två st X2 kanske t.o.m kan ersätta en X1, men jag är inte säker där. På papperet ska det gå bra.
Det kan också förklaras av att 75 nF inte är ett standardvärde. Om man nu vill ha just 75 nF kan man då välja standardvärdet 150 nF och seriekoppla dem.
Och ytterligare så är utbudet av 275 V ett par gånger större än 400 V.
I en elcentral där man förväntar sig överspänningar på upp till 4 kV krävs X1-kondensatorer... Om jag har rätt så uppfyller Kemo detta, men inte varianten från Allnet...
Det kan också förklaras av att 75 nF inte är ett standardvärde. Om man nu vill ha just 75 nF kan man då välja standardvärdet 150 nF och seriekoppla dem.
I en elcentral där man förväntar sig överspänningar på upp till 4 kV krävs X1-kondensatorer... Om jag har rätt så uppfyller Kemo detta, men inte varianten från Allnet...
Skall låta det vara osagt om just det beskrivna scenariot är problematiskt, men generellt är det helt rätt.D dan_norstedt skrev:
Har hört historier från bekanta som jobbat som testare på Semko att det är standardprocedur när man ser två seriekopplade kondensatorer att kortsluta den ena. Det är generellt sett inte ett godtagbart sätt att dubblera spänningståligheten i en nätansluten krets.
Gör nu inte enkla saker värre än de är. Med TS som tänkt montera vettiga säkringar och som kan väljas med liten märkström försvinner alla spetsfundigheter forumets vanliga skönandar kan drömma ihop direkt.
Det är en märklig drift på sitt sätt och jag kommer direkt tänka på en gammal tråd kring multimetrar och deras explosiva karaktär beroende på kategori.
Det är en märklig drift på sitt sätt och jag kommer direkt tänka på en gammal tråd kring multimetrar och deras explosiva karaktär beroende på kategori.
Ja, säkringarna tänkte jag välja 100 mA eftersom det som konstaterat inte går någon belastningsström där alls. Så felfallet exploderande kondensator som plötsligt kortsluter ser jag inte som något stort problem. Däremot finns ett annat problem. Säkringar i storlek 5x20 finns typ bara med märkspänning 250 V. Dessa ligger ju mellan faserna och ser således 400 V. Är det ett problem på riktigt eller är det bara osnyggt? Jag tänker att det är ett faktiskt problem eftersom det inte hjälper att säkringarna är i serie avseende spänningen. Å andra sidan, vad är det som styr spänningsklassen i säkringarna? Är det avståndet mellan anslutningarna? Något annat?
Tumregeln när det gäller att dubbla den konstruktionsmässiga spänningståligheten är att tredubbla komponenterna med avseende på felfall, men alla standarder tillåter inte det. När det gäller kondensatorer är det extra knepigt eftersom läckströmmar kan skilja så man får DC-offset så om man är tvungen att göra det så behövs någon form av balansering - och därför gör man det nästan aldrig, så det påkallar alltid extra intresse när man ser en konstruktion med seriekopplade kondensatorer.Bo.Siltberg skrev:Standarden är inte tydlig här men jag har fått uppfattningen att två kondensatorer i serie kan betraktas som en med dubbla spänningen. Två st X2 kanske t.o.m kan ersätta en X1, men jag är inte säker där. På papperet ska det gå bra.
Sedan så betyder en ökning av spänningen från 240VAC till 400VAC att förlusterna i kondensatorn ökar 3 ggr - dock inte aktuellt i detta fall utom i felfallen.
Men 75nF förutsätter deltakopplade kondensatorer. Är de stjärnkopplade motsvarar det effektivt 25nF mellan faserna. Det vore intressant om man mätte upp kopplingen med en kapacitansmätare för att se vilket det är. Är den stjärnkopplad så bör den säkerhetsmässigt vara rätt OK - återstår dock hur isolationsavstånden ser ut på det ingjutna kortet. Och frågan är vad anledningen är till säkerhetsvarningen som står i databladet.
När det gäller X2-kondensatorer har du rätt (som vanligt), det borde vara 440VAC X1-kondensatorer.
Så jag skulle vara benägen att skaffa sådana här (440 VAC 22nF X1, KEMET R474I222050A1K) och sätta direkt mellan faserna (eller bara en mellan två faser om det är den enda överkopplingen som behövs) med lämplig plint: https://www.ebay.com/itm/204796094696 . ("Själv är bäste dräng").
---
Angående säkringarnas spänningstålighet, det rör sig om hur hög spänning de kan bryta utan att man riskerar få ljusbåge, så därför bör man ta detta på allvar. Det finns specialvarianter av 5x20 som tål 400VAC, men allvarligt talat, börjar det inte bli lite för komplicerat med säkringarna? Jag är dessutom inte helt övertygad om att säkringarna hjälper så mycket, de tillåter fortfarande så mycket förlusteffekt i kondensatorererna att de (eller kanske snarare materialet runt dem) skulle kunna börja brinna.
Dock, om man ändå ska installera modulen och gå på GK100:s linje (och risken för att något farligt händer är objektivt sätt väldigt liten) så skulle jag nog strunta i säkringarna för risken för att problem med säkringarna ställer till det kan mycket väl vara större än den ökade risken av att köra modulen utan säkringar. Det finns ju trots allt säkringar längre ut i systemet (men min gissning är ledarna på det ingjutna mönsterkortet antagligen kommer att brinna av först i fallet råkortis).
Kort sagt, jag tror inte säkringarna ger någon verklig höjning av den totala säkerheten.
Medlem
· Blekinge
· 10 615 inlägg
Säkringarna måste kunna bryta en kortslutningsström säkert. När säkringen går bildas en kortvarig ljusbåge där säkringstråden suttit. En sådan ljusbågen kan oftast bara brytas vid nollgenomgång av strömmen. Om änderna av den tidigare tråden sitter för nära varandra kan det bli en återtändning. Det är alltså säkringens geometri som bestämmer spänningsklassen.tommib skrev:Ja, säkringarna tänkte jag välja 100 mA eftersom det som konstaterat inte går någon belastningsström där alls. Så felfallet exploderande kondensator som plötsligt kortsluter ser jag inte som något stort problem. Däremot finns ett annat problem. Säkringar i storlek 5x20 finns typ bara med märkspänning 250 V. Dessa ligger ju mellan faserna och ser således 400 V. Är det ett problem på riktigt eller är det bara osnyggt? Jag tänker att det är ett faktiskt problem eftersom det inte hjälper att säkringarna är i serie avseende spänningen. Å andra sidan, vad är det som styr spänningsklassen i säkringarna? Är det avståndet mellan anslutningarna? Något annat?
Säkringens uppgift i ditt fall är at avsäkra en last (konningen) som drivs med 380 V matande spänning. Att använda en säkring som är bara klassad till 250 V förefaller mig ganska opassande. Det skulle motsvara att använda 150 V -klassade säkringar i ett vanligt proppskåp eller central. Vem skulle göra det?
Jodå, det blir en belastningsström. Den har du ju räknat ut i #21. Och det är denna ström som bränner säkringen om den blir för hög.
Däremot har du ingen effektutveckling i kretsen pga 90g förskjujtning
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 815 inlägg
Det är visserligen lite intressant men börjar kosta tid att gräva i. En snabb reflektion är dock att X/Y-kondensatorer är säkerhetsklassade så att de inte kan orsaka en kortslutning. Och mycket riktigt säger t.ex hushållsstandarden att sådana kondensatorer kortsluter man inte vid "felfallsprovningen". Man undantar också kretsar/komponenter som inte direkt har en påverkan på elsäkerheten. Men man behöver läsa standarden noga för att veta säkert.
Så det fel som skulle kunna hända här men som inte ska hända är kortslutning mellan två faser vilket normalt inte orsakar personfara.
Höga strömmar ska endast kunna uppstå vid höga frekvenser, och det är kanske inte så ovanligt idag, så visst kan en extra 250V-säkring säkring göra nytta. Vi pratar ju inte kortslutningsströmmar. EMC-filter som finns i alla våra elektronikprodukter idag har inga extra säkringar.
Så det fel som skulle kunna hända här men som inte ska hända är kortslutning mellan två faser vilket normalt inte orsakar personfara.
Höga strömmar ska endast kunna uppstå vid höga frekvenser, och det är kanske inte så ovanligt idag, så visst kan en extra 250V-säkring säkring göra nytta. Vi pratar ju inte kortslutningsströmmar. EMC-filter som finns i alla våra elektronikprodukter idag har inga extra säkringar.
Jaha, om vilken bäring har detta på vad vi diskuterar här? Om man eftersträvar en viss impedans mellan faserna vid en viss frekvens så tycker spontant att det borde vara tvärtom med värdena.D dan_norstedt skrev: