tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
Säkringarna måste kunna bryta en kortslutningsström säkert. När säkringen går bildas en kortvarig ljusbåge där säkringstråden suttit. En sådan ljusbågen kan oftast bara brytas vid nollgenomgång av strömmen. Om änderna av den tidigare tråden sitter för nära varandra kan det bli en återtändning. Det är alltså säkringens geometri som bestämmer spänningsklassen.
Säkringens uppgift i ditt fall är at avsäkra en last (konningen) som drivs med 380 V matande spänning. Att använda en säkring som är bara klassad till 250 V förefaller mig ganska opassande. Det skulle motsvara att använda 150 V -klassade säkringar i ett vanligt proppskåp eller central. Vem skulle göra det?
Jodå, det blir en belastningsström. Den har du ju räknat ut i #21. Och det är denna ström som bränner säkringen om den blir för hög.
Däremot har du ingen effektutveckling i kretsen pga 90g förskjujtning
Jo, jag fattar ju vad vitsen med säkringarna är. Att jag blir fundersam beror på att sandfyllda säkringar borde vara mer effektiva på att släcka en ljusbåge men både de och de keramiska är klassade för samma 250 V som de vanliga glasrörssäkringarna. Jag tycker det är konstigt, men det kanske är jag som tänker fel?

D dan_norstedt skrev:
men allvarligt talat, börjar det inte bli lite för komplicerat med säkringarna?
Jo, kanske. Det som är så störande är motstridiga budskap och ologisk konstruktion. Kemo har ju byggt den här fasbryggan och sålt den i förmodat stora mängder. Frågan är varför de skulle valt en såpass undermålig konstruktion, om den nu är undermålig.

Vi får se hur jag till slut gör. Kanske sätter jag fasbryggan utomhus i en egen kapsling till slut :)

Innehållet såg bättre ut än beskrivningen tydde på, men har du en kapacitansmätare så kan vi också lista ut hur den är kopplad.

Är kondensatorerna stärnkopplade vilket jag nu misstänker (och du kommer då att mäta 37,5nF mellan två godtyckliga terminaler) så skulle jag våga sätta den i skåpet utan säkringar - för explosionsrisken borde i så fall vara obefintlig, trots databladet.

A
Kapacitans blir sällan väldigt exakt när man mäter det med en multimeter. Men det ger en fingervisning om det räcker så.

C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En snabb reflektion är dock att X/Y-kondensatorer är säkerhetsklassade så att de inte kan orsaka en kortslutning.
Y-kondensatorer får inte orsaka kortslutning, men det gäller däremot inte X-kondensatorer som definitivt kan orsaka kortslutning och ofta påstås vara explicit konstruerade för att kortsluta vid fel.

Får jag be om en källa på det.

C
Får jag be om en källa på det.
Man önskar ju att 60384-14 vore öppet tillgänglig, men det är den ju inte...

Men här är några hyfsat auktoritära källor:
https://www.kemet.com/en/us/technic...gy-industrial-and-automotive-application.html
Text om felmod hos klass X- och Y-kondensatorer, säkerhetsrisker vid kortslutning och krav på klass Y för att undvika elektriska stötar.

https://www.dekielectronics.com/pdf/deki-application-notes-class-x-class-y-capacitors.pdf
Bilden visar textstycken med tekniska beskrivningar av X- och Y-kondensatorer, inklusive deras funktion och säkerhetsaspekter vid fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men man kan hitta lite olika bud gällande detta. Om man skall utveckla det lite så är min uppfattning att det inte finns något uttryckligt krav på att X-kondensatorer fallerar med eller utan kortslutning, och att tillverkarna inte heller beskriver några sådana egenskaper i sina datablad. Inom de standardiserade testparametrarna skall kondensatorn inte fallera alls.

Skillnaden är att Y-kondensatorer måste klara mer sedvanlig isolationsprovning. Så där blir det ett implicit krav.

Jag har köpt IEC 60384-11... Jag kontrar då med ett klipp som anger kraven:

Tabell som visar spänningsbeständighetskrav för X och Y-kondensatorklasser enligt IEC 60384-11, med testspänningar och anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns en testprocedur som kanske inte är så brutal. Men jag vill nog ändå hävda att det är riktigt dåligt om en X-kondensator kortsluter (DC) då det skickar in 230 V i kretsar som visserligen inte är SELV men som ändå kan orsaka dåliga saker.

Jag ser heller inga jättestora prisskillnader mellan alla dessa klasser, inte ens mellan Y och X så man kan undra varför man använder X ifall de "likely" kan kortsluta.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man önskar ju att 60384-14 vore öppet tillgänglig, men det är den ju inte...

Men här är några hyfsat auktoritära källor:
[länk]
[bild]

[länk]
[bild]

Men man kan hitta lite olika bud gällande detta. Om man skall utveckla det lite så är min uppfattning att det inte finns något uttryckligt krav på att X-kondensatorer fallerar med eller utan kortslutning, och att tillverkarna inte heller beskriver några sådana egenskaper i sina datablad. Inom de standardiserade testparametrarna skall kondensatorn inte fallera alls.

Skillnaden är att Y-kondensatorer måste klara mer sedvanlig isolationsprovning. Så där blir det ett implicit krav.
Det är bättre om du beskriver sätten kondensatorer av den typen dvs konstruktionen går sannolikt mot kortslutning. Gärna med egna ord grundat i egna kunskaper och erfarenheter. Sen kan vi fortsätta med TS hängsäkringar och vilka typer där dvs själva säkringselementet som inte skulle skydda på ett utmärkt sätt oberoende fel efter dem och oberoende formalian 250 V för dessa.

Vi kan börja med standard glasrör och stega vidare mot sandfyllda och sen kraftigare rör. Vi tar även upp eventuella uhäll som skulle kunna komma genom att säkringarna hoppas över.

Är du intresserad och insatt ser jag fram mot intressanta svar och synpunkter. Googla kan säkert Tödde och Mödde göra utmärkt på egen hand.

C
Men jag vill nog ändå hävda att det är riktigt dåligt om en X-kondensator kortsluter (DC) då det skickar in 230 V i kretsar som visserligen inte är SELV men som ändå kan orsaka dåliga saker.
Ibland uppger tillverkarna i databladet att en X-kondensator inte är avsedd för seriekoppling. Det kanske har med saken att göra?

T.ex.:
https://content.kemet.com/datasheets/kem_f3093_r46_x2_275_110c.pdf
Text från datablad som varnar för att X-kondensatorer inte ska användas i seriekoppling med nätspänning.

Jag ser heller inga jättestora prisskillnader mellan alla dessa klasser, inte ens mellan Y och X så man kan undra varför man använder X ifall de "likely" kan kortsluta.
Det kanske är ditåt det är på väg. Får för mig att Y-kondensatorer i μF-klassen inte fanns allmänt tillgängliga förr, men nu när jag kollar finns det rätt mycket att välja på.

Kan väl för övrigt nämna att X-kondensatorn i min tigersåg exploderade i somras, så jag har rätt färsk personlig erfarenhet av att det kan hända 🙄
Det var en rejäl smäll...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ganska dåligt alltså ;)

Jag bara noterar att det bl.a strider mot kravet i hushållsstandarden att apparater inte får lösa en säkring i den fasta anläggningen vid fel i apparaten, dvs de får inte förlita sig på det.

Och jag läste hastigt kapitlet om "Endurance" i X-standarden. Kondensatorer plågas lite lätt i 1000 timmar, där en kortslutning (eller för hög ström) ger fail.

Så det finns kanske ett bäst-före-datum på elektronik, 1000 timmar. Därefter är det en tidfråga innan de smäller !? ;)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib
Säkringarna är ju en ren metallisk förbindelse så det tror jag inte.

Jag följer för övrigt med stor nyfikenhet diskussionen men känner att jag inte har så mycket att tillföra.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag hade satt den i en egen liten kapsling som är sprängsäker enligt vad [länk] föreslår. Inte krånglat till det mer.

Kan för övrigt inte de tilltänkta säkringarna dämpa signalen eller orsaka störningar på annat vis?
Finns ingen som helst anledning att överdriva detta lilla jobb. TS är ju tom så förståndig att han tänkt sätta lämpliga säkringar som perfekt skydd i sammanhanget.

Och säkringarna påverkar inte funktionen på något sätt i praktiken.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ganska dåligt alltså ;)

Jag bara noterar att det bl.a strider mot kravet i hushållsstandarden att apparater inte får lösa en säkring i den fasta anläggningen vid fel i apparaten, dvs de får inte förlita sig på det.

Och jag läste hastigt kapitlet om "Endurance" i X-standarden. Kondensatorer plågas lite lätt i 1000 timmar, där en kortslutning (eller för hög ström) ger fail.

Så det finns kanske ett bäst-före-datum på elektronik, 1000 timmar. Därefter är det en tidfråga innan de smäller !? ;)
Om vi nu kallar tommibs lilla enhet något fallande under standard för hushållsapparater skyddas då säkringar i fasta installationen av trådens huvudtema hängsäkringarna. Exakt pss som så ofta i fallen din standard är tänkt att användas på utrustningar.

C cpalm skrev:
Ibland uppger tillverkarna i databladet att en X-kondensator inte är avsedd för seriekoppling. Det kanske har med saken att göra?

T.ex.:
[länk]
[bild]

Det kanske är ditåt det är på väg. Får för mig att Y-kondensatorer i μF-klassen inte fanns allmänt tillgängliga förr, men nu när jag kollar finns det rätt mycket att välja på.

Kan väl för övrigt nämna att X-kondensatorn i min tigersåg exploderade i somras, så jag har rätt färsk personlig erfarenhet av att det kan hända 🙄
Det var en rejäl smäll...
Du får nog börja med en omtolkning av det du märkt blått. Det har knappast med seriekoppling att göra dvs om du menar av flera komponenter. Och TS fall har absolut inget att göra med det stycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.