Ok. Tack för förtydligandet.

Så då är det enklast/bäst att ha två olika system. En spånsug som tar det stora bitarna (100mm rör) dvs hyvel och vertikalfräsen. Samt en normal dammsugare som är kopplad till Dust Deputyn som tar hand om de mindre bitarna/damm (50mm rör), sågarna och de handhållna?

Dessutom lär DD:n ta död på din silltunna om du inte förstärker upp den _ordentligt_. Har sett CV mini tillsammans med en Festool CT22:a skrynkla ihop en silltunna som en papperspåse. Även invändig stagning är otillräckligt.

Ok. "Silltunnan" är en sådan här tunna;

bild4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den känns väldigt robust, och med tanke på innehållet tidigare så borde den vara stabil.. :rolleyes:
Men jag testar och går det inte får jag hitta på en annan lösning.. Tack för svaren..

Det var precis en sån tunna som Daniel_N använde och kopplade ihop med en CT22:a, enligt phl:s beskrivning. Den sögs ihop även när vi hade stagat upp den inifrån med ett kors, då mellan stagen. Ledsen, det kommer inte att fungera.

Oj. Ok. Det var attans.. :(

Då får de bli regntunnor istället..

Får se om jag kan tigga till mig plåtfaten som finns istället..

En metod för att staga upp tunnan är att svepa en plåt om hela tunnan på utsidan och dra ihop skiten med spännband. Det fungerar, då en viss moderator gjort så. En snyggare lösning är kanske att klippa till ett plåtsvep som man rullar ihop och petar ner i tunnan. Längden på svepet måste vara ganska så exakt inneromkretsen i tunnan. Peta ner svepet, rulla ut det och se till att ändarna på det möts. Kanske går att fixera skarven med ytterligare en plåt?

Ett litet tips till er som nyligen köpt denna eminenta Dd.
När ni monterar den på tunnan eller vad ni nu väljer så är det jätte viktigt att det blir absolut tätt mellan cyclon och tunnan och mellan lock och tunna. Annars så passerar dammet cyclonen och går vidare till dammsugaren även vid mikroskopiska hål.

Mvh Pär

Vad är det som gör att silltunnan sugs ihop när originaltunnan klarar sig?
Är det storleken eller kvaliteten på plasten?
Är en fyrkantig kanske bättre?

Här är en några år gammal bild från en av de första testerna jag gjorde med min MiniCyklon
Peter_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Masses skrev:
Här är en några år gammal bild från en av de första testerna jag gjorde med min MiniCyklon
[bild]

ROTFL :) Snyggt Jobbat! :D
Du fick i alla fall en bekräftelse på att det är bra drag i dammsugaren och helt tätt i cyklon och låda :)

Jag har hittat en ny tunna till Daniel_N som han ska få utvärdera. Denna gången är det en i plåt med två förstyvnings veck på. Storlek ungefär som "sillatunnan" på masses bild.

Funkar denna ihop med en cyclon så kan jag nog skaffa fram några till

Förhoppningsvis blir det test av Ezcobars plåttunna i nästa vecka. Som sagt har två olika typer av silltunnor, även med invändig förstärkning i form av plywoodspant och kors, sugits ihop både med CTL22 och (ännu mer spektakulärt) dustcontrol DC3500, 3 fas dammsugare.

En lösning är, som PH har skrivit ovan, att spänna ihop tunnan, rejält. Jag använde 2-3 varv 1mm plåt+spännband spände i princip så hårt jag kunde. Då håller tunnan, men blir samtidigt så tung och otymplig att den inte är kul att tömma etc.

För min del kommer jag, oavsett vilken tunna jag till slut hittar, att satsa på en lösning med säck. Har skrivit mer om det (men i övrigt inte kommit någonstans) här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/189631-cyklon-med-pase-hur-funkar-det.html

Köp en plåttunna av Hillertz istället... mkt smidigare

Ok dom hade fler än två modeller att välja mellan, vilken då Masses.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.