Tack för tipset!

har precis fått hem min dust deputy från tyskland och nu funderar jag på hur jag ska koppla ihop den med min kärscher grovdammsugare. orginalslangen på dammsugaren är 35mm ID. Var kan man köpa bra och billig slang som man kan använda från DD till verktyget? och hur har ni löst anslutningen mellan DD och dammsugaren? kärscher har ju någon låsning på sin slang. skulle helst inte vilja kapa och förstöra min orginalslang då jag tänkte använda den när jag inte kör med min DD.

Passar 35mm slang på din DD? Jag köpte nyligen Kina-clon på DD och den kör jag med den grova slangen till min Kärcher - tror det är 60mm slang men ändstyckena är tunnare.

Min cyklon har 50mm ytterdiameter på båda stosar och 50mm-slangen hos Duabhuset.se passar perfekt på dessa. Duabhuset har också billig 35mm slang, både som metervara och färdig slang med plaständar.

http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=1768
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5619
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5621

Edit: Känns som ett reklam-inlägg men jag har inget samröre med Duabhuset.

Lurv hur länge tog det från beställning till att du hade den hemma?

Daniel_N Daniel_N skrev:
Förhoppningsvis blir det test av Ezcobars plåttunna i nästa vecka. Som sagt har två olika typer av silltunnor, även med invändig förstärkning i form av plywoodspant och kors, sugits ihop både med CTL22 och (ännu mer spektakulärt) dustcontrol DC3500, 3 fas dammsugare.
Lyfter denna gamla tråd lite då jag själv står i begrepp att bygga någon form av cyklon-lösning.

@Daniel_N , hur funkade det med plåtfatet sen? Det är ett sådant jag har tänkt mig plus en list i PVC från samma ställe..

https://www.pk-produkter.se/platfat-med-lock-120-l-svart-un

E ___EM skrev:
Lyfter denna gamla tråd lite då jag själv står i begrepp att bygga någon form av cyklon-lösning.

@Daniel_N , hur funkade det med plåtfatet sen? Det är ett sådant jag har tänkt mig plus en list i PVC från samma ställe..

Den har hållit utmärkt!

Okej. Kalasbra, tack :)(y)

Har alltså haft min dd i över 4år, har bytt påse i dammsugaren 2 eller 3ggr
Då har jag även dammsugit utan dd ibland.

Så den funkar riktigt bra måste jag säga

• Gilla
___EM och 1 till
  • Laddar…
Lyfter också tråden en aning. Noterar att en Oneida Dust Deputy med hink och cyklon går på under 1000-lappen.

Nu har jag inte läst igenom tråden ska jag erkänna, men det är väl ändå överkomligt trots att materialet rimligtvis är en ringa del av detta.

För oss som snickrar sporadiskt men inte gillar att städa efter en stund med bordssågen, en sån med rimlig frakt från Tyskland känns väl som en no-brainer att köpa till sin grovdammsugare med dyra special-filterpåsar? Trodde det handlade om helt andra priser. Och den tar ju inte ens nån plats. Det måste finnas nån anledning till varför så många vill bygga sina egna? :thinking:

Redigerat:
A Alko skrev:
Lyfter också tråden en aning. Noterar att en Oneida Dust Deputy med hink och cyklon går på under 1000-lappen.

Nu har jag inte läst igenom tråden ska jag erkänna, men det är väl ändå överkomligt trots att materialet rimligtvis är en ringa del av detta.

För oss som snickrar sporadiskt men inte gillar att städa efter en stund med bordssågen, en sån med rimlig frakt från Tyskland känns väl som en no-brainer att köpa till sin grovdammsugare med dyra special-filterpåsar? Trodde det handlade om helt andra priser. Och den tar ju inte ens nån plats. Det måste finnas nån anledning till varför så många vill bygga sina egna? :thinking:
Jag har inte hört någon som vill bygga en egen minicyklon. Jag vet inte om du blandar ihop cykloner avsedda för dammsugare (hög tryck, lågt flöde) med en cyklon avsedd för spånsug (lågt tryck, högt flöde). En cyklon avsedd för en spånsug är avsevärt större.

Jag kan rekommendera dig att köpa en cyklon på AliExpress eller liknande, allmänt kallat kina-cyklon här på forumet. Du får visserligen bygga eller köpa ett kärl separat men du kommer undan med en eller ett par hundralappar för cyklonen då.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Tack för svar, då är det de små man kopplar till dammsugaren jag tänker på. Kollar in kinacyklonerna med hink, låter som ett givet köp.

Min gamla cyklon, eller rättare sagt locket till hinken, gick sönder häromdagen.
Någon som har ett lock över som ni vill sälja till mig? Alternativt en hel hink med lock av annan modell?
Skriv här eller skicka PM.

Har alltid kört med två hinkar i varandra, den undre fastskruvad på ovansidan av dammsugaren med hjälp av en specialare. Då kan man lätt ta ur den lösa hinken när den ska tömmas.

Söndrat, vitt lock till cyklonhink ligger på grå bakgrund, synlig spricka och användningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd vit hink med "Oneida Air Systems" logotyp, synbar skada och smuts, relaterad till cyklon dammsugarsystem.
Skapa konto
Skadad cyklon med trasigt lock på en vit hink, anordnad för dammsugarfäste.
Skapa konto

Jag tycker att det där fixar du jättelätt med en plywoodskiva som lock, med en fräs och jigg för att fräsa runda spår t.ex. eller bandsåga runt med en liten vinkel så man kan trycka fast locket.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag tycker att det där fixar du jättelätt med en plywoodskiva som lock, med en fräs och jigg för att fräsa runda spår t.ex. eller bandsåga runt med en liten vinkel så man kan trycka fast locket.
Hmmm, ursäkta att jag inte återkommit förrän nu.

Men tänkte ge mig på det där, kanske är så lätt som du säger? Eller så bibehåller jag ytterkanten av plastlocket som ju snäpper fast fint, och låter plywood-skivan bara vara inneför, ihopsatt med plastlockets ytterkant. Återkommer med bild när jag fått till något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.