Lådan var en chansning, ville testa innan jag fixade en bättre. Men den står emot även om jag håller för slangen, men hade kanske inte pallat en kraftigare dammsugare..

Vet inte exakt orsaken att det åkte vidare till dammsugaren, trodde det var mängden spån, men det kan bero på något annat med..

Dom flesta cycloner byggda för att separera en viss mängd stoft per volym luft. Får man in för mycket stoft så klarar inte cyclonen av att separera så enkelt är det. Så när man dammsuger funkar det oftast inte att köra ner slangen i spånhögen. Utan man får ta lite i taget. Kolla på tex clear vues videor så dammsuger dom försiktigt.

Pär

Ok. Det förklarar det. Var lite därför jag undrade hur mycket DD klarade av tidigare.

Någon som är intresserad av ett till gruppköp?

Helt klart, förutsatt att tidigare pris (~650kr) stämmer hyggligt.

Drygt 2000:- för en DD och tunna i stål med frakt var väl inte så farligt?
med tanke på vad dammsugarpåsarna kostar så sparar jag in den på ett halvår

kanske går att göra gruppköp därifrån också om någon mer är intresserad

Jag tycker nog att det låter väldigt dyrt för en plast tratt med tunna. Det är ju väldigt enkelt att bygga t ex en topphat eller tratt själv då man bara behöver separera bra nog för att påsarna inte ska fyllas. Fin filtreringen har man ju i dammsugaren ändå. Men jag är iofs ganska snål :surprised:

Edit:
Såg nu att du ville ha en i plåt och då blir det ju genast lite dyrare, och lite mer pyssel att göra själv.

Redigerat:
både tunnan och DD är i plåt, har dåligt med plåtverktyg själv så göra en går bort.
Har funderat på att göra en egen i plywood men det kommer aldrig att bli av om jag känner mig :)

Slipar golv och tänkte koppla på den på golvslipen så man får lite dammfriare miljö, Bona har en dammsugare för ändamålet som jag varit sugen på men den ligger på runt 25-30' +moms så det här alt känns lite bättre :)

Men kitet för 179€ är väl med plast DD?

ja jag tänkte på den för 219euro (hur fn gör man ett eurotecken?)

nino skrev:
... (hur fn gör man ett eurotecken?)
"alt gr" + "e"

tackar :)

Jag väcker liv i den här tråden med ett tips. Man kan köpa kinesiska cykloner i plast för väldigt lite pengar. De ser ut som kopior av Dust Deputys plastcyklon, men kostar bara ca 200kr inklusive frakt från Kina. Det finns en "uppgraderad" variant också, som enligt säljaren ska vara bättre. Höjden på en Dust Deputy är ca 35cm, dessa kinesiska cykloner är 29 resp 32 cm, så de är lite mindre (eller så har de bara kortare rör).

656386650_659.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
$27.47

931230891_148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
$34.89

Jag är rätt sugen på att beställa hem en på prov. Är det någon annan som redan har provat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.