Robert-san01 skrev:
Eventuellt kommer jag att ta hem en cyklon åt mig själv med Jet Carrier. Någon som är intresserad av en sambeställning?

Cyklonen utan några tbh kostar väl ca 280kr och frakt till Sverige en 200. Sedan moms och tull på det blir ca 650kr. Exakt pris får vi räkna ut efter de landat och avgifterna slagits ut. Frakt från Stockholm tillkommer också.
Jag var inte så dålig på att beräkna. Det blev 640kr inkl DHL frakt till resp köpare i Sverige. :)

Har ev en DYI cykon över om någon är intresserad.

Är det bara cyclonen utan tuna osv
för då är jag intresserad

Pär

Det är bara cyklonen, ingen tunna eller slangar.

Skall se först om jag behöver den själv...

Robert-san01 skrev:
Jag var inte så dålig på att beräkna. Det blev 640kr inkl DHL frakt till resp köpare i Sverige. :)

Har ev en DYI cykon över om någon är intresserad.
Den som blir över är väl fortfarande reserverad till mig, hoppas jag ;)

Har nu skruvat ihop kittet med tunna och provkört. Mycket imponerad av avskiljningen! Provade på lite slipdamm blandat med grus och det hamnade fint i hinken. :)

Vi vill ha bilder!.. :)
Inga spännande händelser utan bilder! ;)

Bilder var det frågat efter!

cyklon.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skräp.jpg
Skapa konto

Det jag blev mest impad av var att det även låg en massa fint damm i botten av hinken, det grova gruset hade vilken 200kr sugare som helst klarat.

3 snabba:

Är det någon som sett info om vilket max luftflöde som den klarar?
Eller mellan vilka nivåer det bör vara för den skall fungera optimalt?
Spelar storleken (volymen) på behållaren någon roll?

Satte ihop min nu i helgen i en, tillsvidare, plastbytta från ikea. Lådan är precis att den håller, den börjar bukta inåt när jag kopplar in min gamla grovdammsugare. En nyare eller starkare dammsugare och lådan lär kollapsa. :)
Har använt en "grovis" tidigare med samma grovdammsugare, märker att det är bättre drag med Dust Deputy.
Får väldigt lite smuts som går vidare, om man inte tex suger upp hyvelspån, en hög med det fyller tratten och det verkar som den inte orkar släppa ner utan det går vidare till dammsugaren..
Men allt som allt är jag mycket nöjd. En bättre ihopkoppling med rör och slangar så kommer det bli mycket bra.

• ImageUploadedByByggahus.se1338749861.402088.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Trevligt att se!

Vilken storlek på låda tog du?

Det där med att det fastnar spån, kan jordning hjälpa till? Tänkte att tratten kanske släpper spånet bättre då.

jackt skrev:
3 snabba:

Är det någon som sett info om vilket max luftflöde som den klarar?
Eller mellan vilka nivåer det bör vara för den skall fungera optimalt?
Spelar storleken (volymen) på behållaren någon roll?
Enda jag kan svara på är att storleken på behållaren inte skall spela någon roll.

Robert-san01 skrev:
Trevligt att se!

Vilken storlek på låda tog du?

Det där med att det fastnar spån, kan jordning hjälpa till? Tänkte att tratten kanske släpper spånet bättre då.
Den är 56x39x42. Större och jag tror väggarna sugs ihop.

Får försöka med någon sorts jordning och se om det hjälper. Egentligen kanske inte det är något problem om man inte suger upp en stor hög direkt.. Hela tratten var som en snurrande hyvelspånstornado. :) Mindre mängd och det funkar.

Funderar på hur det skulle vara med några ihopkopplade, serie eller paralell. Då skulle de bli nog ännu effektivare. Typ två parallella som tar första stöten, sedan vidare till en som tar det som slinker undan, då borde det bli noll till dammsugaren. (man kanske skulle ha beställt några till ;))

Robert-san01 skrev:
Enda jag kan svara på är att storleken på behållaren inte skall spela någon roll.
Ok. Tack.

Min dammsugare är på 1000 W, men luftmängd framgår inte, men den räcker ju till i alla fall för sågspån från sågen, men inte hyveln, där behövs mer luftflöde..

Får någ skaffa en spånsug ändå..

Vet inte om jag ska säga att du har tur eller otur. Med en stöddig dammsugare hade din låda havererat som en tillknycklad plastpåse. Med min DD har jag aldrig upplevt att större (synligt) skräp fortsätter över i dammsugaren. längre handhyvlat spån har en tendens att jaga runt uppe i cyklonen men det är bara att hålla för slangen en sekund så trillar det ner i lådan/tunnan.

Man kanske skall tillägga att det just är det där "hålla för slangen"-momentet som gör att lådan kollapsar om den är för klen och svag. I normal drift klarar man sig med en klenare låda. Alla som har trakterat en dammsugare vet ju att man understundom täpper till flödet oavsiktligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.