42 750 läst · 178 svar
43k läst
178 svar
Gruppinköp av Oneidas Dust Deputy Cyclone
Medlem
· Västra Götaland
· 1 592 inlägg
Företaget som jag beställde från vägrade skicka enstaka enheter, vill minnas att de krävde minst sex stycken om de skulle tycka det var värt krånglet med overseas-frakt m.m.
Lite billigare blev dessutom frakten av sambeställningen, men inte enormt. T.ex. så ökade inte priset något alls vad jag minns av de sista tilläggsbeställningarna pga fraktbolagets nästa gräns inte nåddes då.
Det som var synd är att flera av paketen fastnade i tullen, det är som vanligt en chansning vad gäller det och ibland har man tur och ibland inte.
Priserna i Norge som du skriver om är klart lägre än de norska priserna jag fick av deras agent där, intressant.
Lite billigare blev dessutom frakten av sambeställningen, men inte enormt. T.ex. så ökade inte priset något alls vad jag minns av de sista tilläggsbeställningarna pga fraktbolagets nästa gräns inte nåddes då.
Det som var synd är att flera av paketen fastnade i tullen, det är som vanligt en chansning vad gäller det och ibland har man tur och ibland inte.
Priserna i Norge som du skriver om är klart lägre än de norska priserna jag fick av deras agent där, intressant.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 592 inlägg
Mattiasp: Du överdriver nog det här. Tror att din merkostnad blev ett par tior i slutändan jämfört med om vi skulle ha försökt räkna ut och fördela allting millimeterrättvist. Och som jag skrev i förra inlägget så var fraktkostnaden mer av det fasta slaget per paket för oversea, och därmed ingen större skillnad oavsett vad vi stoppade i paketet.
Sätt ihop paketet istället för att gnälla... ;-) och se hur fint det jobbar så kommer du vara mer än nöjd.
Sätt ihop paketet istället för att gnälla... ;-) och se hur fint det jobbar så kommer du vara mer än nöjd.
@martinradbo: Grundkalkylen var att frakten för 4 cykloner skulle kosta 113 USD. Alltså 39 + 113/4 = 67,25 USD +tull och moms =67,25*1,27= 85 USD, vilket blir ca 550 SEK. Sen tillkommer naturligtvis frakt inom Sverige. Vi bör nu vara uppe i ca 600 SEK. Men det blev en bit över 700. Som jag sa handlar det inte om pengarna, utan om att jag inte kollade upp förutsättningarna innan jag hoppade på tåget. Jag tar fullt eget ansvar för att jag inte känner mig nöjd med dealen. Det var mer som en förklaring till att det inte hade blivit något bygge ännu.
Ellers kan man jo frakte fra USA med jetcarrier.com så blir det kanskje billigere, og man kan handle med dem som ikke vil eller kan sende utenlands
Funker bra til Norge, har brukt dem flere ganger
Funker bra til Norge, har brukt dem flere ganger
Ingen anledning känna dig illa till mods, du har just köpt dig ytterligare erfarenhet. Mycket billigare än de flesta kurser.mattiasp skrev:
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement". Inte menat som att det var fel av dig att inte kolla villkoren, utan mer menat som att sådant händer en hela livet. Jag är just tillbaka från en en-veckas resa til Wales för att paddla. Resan var fantastisk, paddlingen underbar. Boendet värdelöst, och lustigt nog, vi begärde aldrig bevis på arrangörens boendearrangemang. Vi kunde välja mellan enkelrum och dubbelrum, men det slutade med att alla utom 2 fick dela på två 5-mans rum. Reser inte igen utan att tydligt fråga om hur de löser att de kan ge det boende de lovar nästa gång...
--- Mats ---
Haha! Jo, så får man se det. Jag satt upp cyklonen i morse på min "Att göra"- lista som finns i ett hörn på whiteboarden i verkstanMats Bengtsson skrev:
Nån som har tips på alternativa inköpsställen/länder, kanske med mindre administration, än den här beskrivna?
Finns produkterna i UK, Ty, eller kanske i Sverige till någon vettigt pris???
Hittat flera länkar till www.oneida-air.co.uk som verkar ha varit en försäljningskanal i UK tidigare, men siten länkar nu direkt om till US...
Hittills har jag hittat:
N: pris?
Ty: 119€ + frakt 28€ (uppskattad vikt 5-10kg)
US: $79 + frakt + tull
Fi: 149€ + frakt?
Eller är det någon av Er som köpt en som vill kränga den vidare....
/Kilensnickare
Finns produkterna i UK, Ty, eller kanske i Sverige till någon vettigt pris???
Hittat flera länkar till www.oneida-air.co.uk som verkar ha varit en försäljningskanal i UK tidigare, men siten länkar nu direkt om till US...
Hittills har jag hittat:
N: pris?
Ty: 119€ + frakt 28€ (uppskattad vikt 5-10kg)
US: $79 + frakt + tull
Fi: 149€ + frakt?
Eller är det någon av Er som köpt en som vill kränga den vidare....
/Kilensnickare
Redigerat:
Befann mig i samma situation som Kilensnickare bestämde mig för at köpa en pellvac cyklon istället(föravskiljare 50/250)
http://www.pelletsbilen.se/butiken/56-pellvac.html
Kostar knappt en tusenlapp med tunna, är gjord i metall, tar mindre utrymme och fungerar utmärkt.
/woodchuck
http://www.pelletsbilen.se/butiken/56-pellvac.html
Kostar knappt en tusenlapp med tunna, är gjord i metall, tar mindre utrymme och fungerar utmärkt.
/woodchuck
Medlem
· Västra Götaland
· 1 592 inlägg
Vet att det förekommet förslag på norska/svenska inköpsställen i denna tråd tidigare, eller om det var i en parallell tråd om cykloner.
När jag letade då blev det klart billigare med ett stort gruppinköp men inte så mycket att det motiverar arbetet om det bara handlar om en enstaka cyklon.
När jag letade då blev det klart billigare med ett stort gruppinköp men inte så mycket att det motiverar arbetet om det bara handlar om en enstaka cyklon.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 592 inlägg
Tänkte visa hur jag löst det hela. Inte så märkvärdigt men kanske kul för andra att se.
Jag beställde paketet med plasthinkar (två stycken) samt slang. Har som ni ser på bilden skapat en platta som passar ovanpå Festool-sugaren, dessutom en lösning för att kunna jorda cyklonen vilket kan vara viktigt med tanke på statisk elektricitet.
Dock, den korta tjocka slangen som följde med i mitt paket är just det, för kort för att passa när man monterar cyklonen ovanpå dammsugaren. Ett irritationsmoment när man trodde att det "bara skulle fungera" nu.
Någon med tips på lämplig slang att köpa istället. 50-55 mm innerdiameter verkar lagom, den medskickade slangen är ca 54 mm .
Jag beställde paketet med plasthinkar (två stycken) samt slang. Har som ni ser på bilden skapat en platta som passar ovanpå Festool-sugaren, dessutom en lösning för att kunna jorda cyklonen vilket kan vara viktigt med tanke på statisk elektricitet.
Dock, den korta tjocka slangen som följde med i mitt paket är just det, för kort för att passa när man monterar cyklonen ovanpå dammsugaren. Ett irritationsmoment när man trodde att det "bara skulle fungera" nu.
Någon med tips på lämplig slang att köpa istället. 50-55 mm innerdiameter verkar lagom, den medskickade slangen är ca 54 mm .
Medlem
· Västra Götaland
· 1 592 inlägg
Är det en sån här du menar? http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=1768.phl skrev:
Du kör alltså en ren slang utan ändmuffar (förutom silvertejpen då...) ?