Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej allmän plats får inte användas för enskilt ändamål. Tyvärr utesluter det också din möjlighet att köra motorfordon på den marken. Det är ju park/natur. Dessutom stoppas det av förbudet mot terrängkörning. Så både grannens staket och din möjlighet till väg hindras av planläggningen.
Det är väl undantag på snötäckt mark?
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sist jag kollade var 95 meter inom 100 meter, så då är det väl inget att orda om.

Och det är som sagt en strandskyddsfråga, inte en bygglovsfråga. Aktuellt lagrum är 7 kap. 13–18 h §§ miljöbalken. Man kan då konstatera att ett staket inte är en byggnad, och att därmed förbudslistan i 15 § 1–3 inte är aktuell, men p. 4 är det. Och ska den rundas måste det finnas dispens.
p.2 .... eller andra anläggningar eller anordningar utföras, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt.

TS är allmänheten och hindras att färdas fritt.

Anläggningar eller anordningar som är förbjudna kan till exempel vara bryggor, pirar, staket och parkeringsplatser.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/skyddad-natur/olika-former-av-naturskydd/strandskydd/
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Är det bara inte att acceptera läget? Risken om man får bort staketet är att grannen blir ännu mer grinig och planterar parkslide eller något annat satyg… mig veterligen så finns det inga eller väldigt begränsade möjligheter att påverka växtligheten…
 
D Dilato skrev:
hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt.
Jag är skeptisk till att 15–20 m staket gör det, men visst. Tittar man på staket längs jordbruksmark räcker det normalt med att det finns genombrott, grindar eller trappor, med vissa intervall för att marken ska anses tillgänglig. Att det ska gå att komma fram precis där TS har sin garageport är inte detsamma som att man inte har fritt tillträde.

Men att marken privatiseras och inte längre är naturligt habitat för vissa växter och djur skulle jag bli djupt förvånad om inte länsstyrelsen slog ner på.
 
  • Gilla
Fiaspreta och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är skeptisk till att 15–20 m staket gör det, men visst. Tittar man på staket längs jordbruksmark räcker det normalt med att det finns genombrott, grindar eller trappor, med vissa intervall för att marken ska anses tillgänglig. Att det ska gå att komma fram precis där TS har sin garageport är inte detsamma som att man inte har fritt tillträde.

Men att marken privatiseras och inte längre är naturligt habitat för vissa växter och djur skulle jag bli djupt förvånad om inte länsstyrelsen slog ner på.
Folk som beträder marken blir avhysta.

Barn runt omkring har sagt att dom stått på altanen och skrikit att man inte får gå på marken mellan häcken och deras altan.
 
  • Wow
  • Ledsen
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är skeptisk till att 15–20 m staket gör det, men visst. Tittar man på staket längs jordbruksmark räcker det normalt med att det finns genombrott, grindar eller trappor, med vissa intervall för att marken ska anses tillgänglig. Att det ska gå att komma fram precis där TS har sin garageport är inte detsamma som att man inte har fritt tillträde.

Men att marken privatiseras och inte längre är naturligt habitat för vissa växter och djur skulle jag bli djupt förvånad om inte länsstyrelsen slog ner på.
De staketen har ett legitimt syfte. Att stängsla in för att försvåra allmänhetens tillträde (vilket helt uppenbart är fallet här) är inte ok.
 
  • Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Är det bara inte att acceptera läget? Risken om man får bort staketet är att grannen blir ännu mer grinig och planterar parkslide eller något annat satyg… mig veterligen så finns det inga eller väldigt begränsade möjligheter att påverka växtligheten…
Parkslide har jag redan bekämpat för några år sedan på min tomt då någon tidigare ägare tyckte det va fint i rabatten. Och det skulle nog skada han själv lika mycket som mig.

Vedergällning är jag inte så brydd över då dessa hittar på så mycket så det är nästan underhållande.

Dom verkar ha planerat något mer då dom nu gick och spatserade nedanför huset mitt och prata om något dom skulle göra.
 
  • Gilla
Solrosen och 1 till
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej allmän plats får inte användas för enskilt ändamål. Tyvärr utesluter det också din möjlighet att köra motorfordon på den marken. Det är ju park/natur. Dessutom stoppas det av förbudet mot terrängkörning. Så både grannens staket och din möjlighet till väg hindras av planläggningen.
Du behöver inte bli analare än nödvändigt, anser du det vara terrängkörning om du kör ut 70cm på gräset vi väggrenen om du behöver ta dig förbi ett hinder på en skogsväg? Terrängkörning är en sak, att ta ut en skoter ur garaget är ganska långt ifrån terrängkörning. Sen görs det med stor sannolikhet när det ligger snö på backen.
 
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fsn skrev:
Du behöver inte bli analare än nödvändigt, anser du det vara terrängkörning om du kör ut 70cm på gräset vi väggrenen om du behöver ta dig förbi ett hinder på en skogsväg? Terrängkörning är en sak, att ta ut en skoter ur garaget är ganska långt ifrån terrängkörning. Sen görs det med stor sannolikhet när det ligger snö på backen.
Jag vet inte om det blir så analt att redovisa syftet med att avsätta mark för t ex allmän plats natur är just att den inte ska användas för enskilds väg eller som gata. Att köra där är förbjudet.

TS får anlägga en enskild väg/utfart/parkeringsplats på sin tomtmark.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte om det blir så analt att redovisa syftet med att avsätta mark för t ex allmän plats natur är just att den inte ska användas för enskilds väg eller som gata. Att köra där är förbjudet.
Och kollar du TS avstånd till tomtgräns så är det tillräckligt för att köra. Nån meter, på sin höjd 1,5 behövs för att få skotern ur garaget. Skotern kommer aldrig helt att lämna TS Fastighet och som sagt… snö.

Jag hävdar att det är extremt analt.

Jag var med när en kompis fick ett föreläggande av polisen för 20 år sen då vi av letade efter en borttappad dyr klocka och behövde belysning. Vi hade parkerat en jeep med bakhjulen på vägen och framhjulen 1,5m ut på en extremt tillgänglig gräsplätt. Den extremt tjuriga snuten talade myndigt om att det var först parkeringsförbud, när det visade sig att det inte var det så efter långt käftande så tog han det på terrängkörningslagen. Allt avskrevs på 5 minuter i kombination med att polisen idiotförklarades mellan raderna efter att vi visat åklagaren videodokumentationen vi gjorde på plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Masonite och 7 till
  • Laddar…
Det ser faktiskt fullt möjligt ut att köra ner i garaget med staketet där? Förutsatt att det bara är en skoter som körs när snö ligger på backen.
 
L Liljeros skrev:
Det ser faktiskt fullt möjligt ut att köra ner i garaget med staketet där? Förutsatt att det bara är en skoter som körs när snö ligger på backen.
Är 154" skotrar och på vintern så kan man inte öppna dörren helt emot väggen.

Det går säkert att ta sig ut om man är 2st.
 
Claes Sörmland
F fsn skrev:
Och kollar du TS avstånd till tomtgräns så är det tillräckligt för att köra. Nån meter, på sin höjd 1,5 behövs för att få skotern ur garaget. Skotern kommer aldrig helt att lämna TS Fastighet och som sagt… snö.

Jag hävdar att det är extremt analt.

Jag var med när en kompis fick ett föreläggande av polisen för 20 år sen då vi av letade efter en borttappad dyr klocka och behövde belysning. Vi hade parkerat en jeep med bakhjulen på vägen och framhjulen 1,5m ut på en extremt tillgänglig gräsplätt. Den extremt tjuriga snuten talade myndigt om att det var först parkeringsförbud, när det visade sig att det inte var det så efter långt käftande så tog han det på terrängkörningslagen. Allt avskrevs på 5 minuter i kombination med att polisen idiotförklarades mellan raderna efter att vi visat åklagaren videodokumentationen vi gjorde på plats.
Att känna till regelverket behöver inte betyda att man gillar det, eller ens följer det. Personligen tycker jag svensk lagstiftning ofta är påtagligt urspårad och överreglerad. Men det hindrar mig inte från att lära mig regelverket.
 
  • Gilla
Alti och 13 till
  • Laddar…
E EvoP skrev:
på vintern så kan man inte öppna dörren helt emot väggen.
Vad menar du, blir dörren tjockare/större på vintern?🤔
 
  • Haha
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att känna till regelverket behöver inte betyda att man gillar det, eller ens följer det. Personligen tycker jag svensk lagstiftning ofta är påtagligt urspårad och överreglerad. Men det hindrar mig inte från att lära mig regelverket.
Fokusera mer på staket och försöket att få strandskyddat ”allmänområde” att se ut som tomtmark.
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.