122 895 läst · 215 svar
123k läst
215 svar
Grannen satte staket framför mitt garage
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
Det var redan avhandlat när jag skrev. Att grannen inte får privatisera allmän plats med staket ger heller inte TS rätt att använda marken för enskilt ändamål. Likasamma för båda tomtägare.F fsn skrev:
Trådens lösning är uppenbar. Sluta tjafsa och håll på era tomter.
Köp en riktig garageporta som rullas up så kommer du lätt in med skotern om det inte är några gammleskotar som väger bly. Det kommer att reta gallfebern på grannen. Sätt även ett plank så nära hans luftvärme pump du bara kan så kommer hans Cop att gå ner avsevärt ❤️
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 573 inlägg
Nåja. Om grannen gör tomtmark av strandskyddat område och om TS emellanåt (beroende på hur ofta det är) sneddar över snötäckt mark får väl ändå ses som ganska stor skillnad i ianspråktagande.Claes Sörmland skrev:
Med det sagt tycker jag egentligen att det är absurt med strandskyddsreglerna och att TS bör hitta utfartsmöjligheter som håller sig inom den egna tomten.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
Min poäng att TS inte skulle ha en enskild väg på den allmänna platsen. Särskilt inte på mark som TS inte äger. Resten är andra skribenters fantasier som t ex att "snedda över snötäckt mark".Nötegårdsgubben skrev:
Vi delar syn i båda frågorna.Nötegårdsgubben skrev:
Nu är det väl inte främst strandskyddet utan detaljplanen som staketet bryter mot.
Man får köra över väl snötäckt mark med skoter.
Man får köra över väl snötäckt mark med skoter.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
Men inte invid bebyggelse på detta sätt. Hur är det nu, det är tätbebyggt område som sätter stopp för motorfordon utanför avsedda vägar/gator? D v s det blir ingen laglig skoterkörning i Vasaparken i Stockholm ens om snön ligger tjock där.D Daniel 109 skrev:
Enligt vilken reglering? Det här är ju mark som är detaljplanerad som natur.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
Hm, det som finns är förbud mot att stanna eller parkera i terräng inom tättbebyggt område. Kanske finns inget hinder annat än det generella förbudet mot att köra på barmark. Och eventuella lokala trafikföreskrifter? Jag vet inte.D Daniel 109 skrev:
Fyrhjuling på Gärdet med snökedjor? I alla fall så länge man aldrig stannar?
Redigerat:
Nyss var lagen viktigast för dig men nu plötsligt är det din egna lilla ”jag vill vara snut”-attityd och egna åsikt som gäller. Om du, precis som alla andra, högaktningsfullt skiter i vad Claes Sörmland tycker utan istället talar om vilken lag man bryter mot genom att ta in sin skoter 1, 5 eller 10 meter in på allmänningen, var landar vi då? Vi förutsätter att snödjupet är 40cm.Claes Sörmland skrev:
Här är höjdprofilen för fastighet 1:17 rakt syd-öst.
På samma sträcka är avståndet från 1:17 till strand 100,2 m.
(Källa: Lantmäteriet)
Kikade lite på kommunens styrelse också.
2010–2014 Styre av Socialdemokraterna i minoritet.
2014–2018 Bildade Socialdemokraterna en styrande majoritetskoalition med Vänsterpartiet.
2018-2022 Fortsatte samma koalition styra dock med en vilde från S som fick vågmästarroll.
2022–2026 Blocköverskridande majoritetskoalition bestående av Socialdemokraterna och Moderaterna.
Regionen:
2018-2022 S+M+L
2022-2024 S+L
Eftersom kommunen verkar lealös så är det väl läge för advokat eller länsstyrelse iaf så att regler följs och saker genomförs.
Kommunens webbsida för bygglov och tillstånd..
"Just nu är det högt tryck på miljö- och byggkontoret därför kan det vara svårt att nå oss på telefon. Återkoppling kan därmed dröja något längre än vanligt. Om det gäller brådskande ärenden skicka mail så ringer vi upp när vi har möjlighet."
Sedan är det ett kinesiskt energiteknikbolag som skall förlägga en fabrik i kommunen vilket kan vara värt att kolla upp med tanke på utsläpp mm.
I Eskilstuna fick nämligen ett annat kinesiskt bolag tillåtelse att släppa ut 900 ton/år av rävgiftet "metylenklorid".
På samma sträcka är avståndet från 1:17 till strand 100,2 m.
(Källa: Lantmäteriet)
Kikade lite på kommunens styrelse också.
2010–2014 Styre av Socialdemokraterna i minoritet.
2014–2018 Bildade Socialdemokraterna en styrande majoritetskoalition med Vänsterpartiet.
2018-2022 Fortsatte samma koalition styra dock med en vilde från S som fick vågmästarroll.
2022–2026 Blocköverskridande majoritetskoalition bestående av Socialdemokraterna och Moderaterna.
Regionen:
2018-2022 S+M+L
2022-2024 S+L
Eftersom kommunen verkar lealös så är det väl läge för advokat eller länsstyrelse iaf så att regler följs och saker genomförs.
Kommunens webbsida för bygglov och tillstånd..
"Just nu är det högt tryck på miljö- och byggkontoret därför kan det vara svårt att nå oss på telefon. Återkoppling kan därmed dröja något längre än vanligt. Om det gäller brådskande ärenden skicka mail så ringer vi upp när vi har möjlighet."
Sedan är det ett kinesiskt energiteknikbolag som skall förlägga en fabrik i kommunen vilket kan vara värt att kolla upp med tanke på utsläpp mm.
I Eskilstuna fick nämligen ett annat kinesiskt bolag tillåtelse att släppa ut 900 ton/år av rävgiftet "metylenklorid".
Skoter får bara köras på led och kortast möjliga väg på allmän väg. All körning utanför leden kräver ägarens medgivande.Claes Sörmland skrev:Hm, det som finns är förbud mot att stanna eller parkera i terräng inom tättbebyggt område. Kanske finns inget hinder annat än det generella förbudet mot att köra på barmark. Och eventuella lokala trafikföreskrifter? Jag vet inte.
Fyrhjuling på Gärdet med snökedjor? I alla fall så länge man aldrig stannar?
Plank satte jag då han vägra göra åtgärder eller flytta den. Tog några dagar så flyttade han den.A atomlab skrev:
Jag kan nog komma in och ut ur garaget som det är med lite mer jobb.
Kan du inte skruva ner delar av staketet när du behöver komma in med åkdonen, och sedan snyggt skruva tillbaka?E EvoP skrev:Hej.
Följt detta forum genom åren med problem jag haft men nu idag så måste jag söka lite råd.
Denna granne har spenderat år på att hindra mig ifrån att använda mitt garage och göra sin altan legitim. För några år sedan köpte han 2 tomter med naturmark av SCA och tog in Lantmäteriet för att hindra mig ifrån att köra in bilar och fordon i mitt garage i källaren samt hindra andra att använda denna gräsmatta på baksidan.
Så jag fick betala 35k till Lantmäteriet och efter överenskommelse att jag inte ska anmäla saker dom gör till kommunen så fick jag ett staket 4,5m ifrån garaget så har endast använt det till skotrar sista åren.
Nu idag så har han flyttat det till tomtgräns vilket är 2,7m ifrån garageporten så fordon där inne kommer inte ut längre.
Grannen går inte att resonera med då han skrattar när jag påpekar att jag inte kan använda mitt garage och säger att det inte är hans bekymmer och utrycker tydligt till andra att ingen får gå på den allmänna platsen på baksida som är instängslad.
Är det bara att gilla läget och bygga ett annat garage?
Kan nämnas att detta ärende har varit uppe till kommunchefen för några år sedan men dom la ned det till slut p.g.a. att det är bygglovs befriatstaket.
Med lite jobb så går det att fixa men då kommer man säkert ha dom skrikandes så fort man vistas ute.Jonatan79 skrev:
Dom har försökt skruva isär saker som står på min tomt som dom inte gillar.