Nissens
T Television_Set skrev:
Du kanske läste lite fel? Byggnadsnämnden och Länsstyrelsen hotade med vite…
Ja, och det gör de inte i första taget.

Mest sannolikt har någon anmält det till dom, det är inte så vanligt att de spontant går ut och inspekterar på måfå…
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, och det gör de inte i första taget.

Mest sannolikt har någon anmält det till dom, det är inte så vanligt att de spontant går ut och inspekterar på måfå…
Där har du fel, de sitter och granskar Lantmäteriets flygbilder med 16cm upplösning och letar efter åtgärder som kan ha införts i strandskyddsområden. Sånt som bryggor, flottar, gräsklippt etc. I fallet med svärfar så var det gräsklippning…kanske inte behöver se ut som en golfbana 😁
 
Problemet var med andra ord inte primärt staketet utan att han gjort tomt av ytan.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Problemet var med andra ord inte primärt staketet utan att han gjort tomt av ytan.
Gräset skulle vara 5cm längre sen var det OK. Men tekniskt sett var det gräset som gjorde att det upptäcktes, och viteshotet kvarstod till staketet togs ner. Jag sa till svärfar att köpa en get så kunde gräset bara kort och staketet vara kvar 😜
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Nå fler bilder och nyklippt.
 
  • Nyklippt gräsmatta med utsikt över en omgivning med träd och ett rött hus i bakgrunden, sett från en veranda med ett trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två hus i ett grönt landskap med välklippt gräsmatta, ett grått och ett rött, omgivna av träd och buskar, under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vem är ägare av fastigheten i fråga, de med det grå eller de med det röda huset? Jag har trott att du bor i ett hus där kameran är ställd nu, men har kanske tänkt fel.

Är det de med det grå huset skärmar de ju av sig själv med. Är det de i det röda ser ”tomtifieringen” av marken rätt flagrant ut.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är enligt min förståelse de i det röda huset som äger fastigheten och staketet @Nötegårdsgubben

TS kommer iom staketet inte åt sitt garage som önskat.

I övrigt häpnar man över vilka jädra typer det finns alltså..
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag begriper inte hur kommunen kan säga att det där är okej. Är det allmän plats så ska den definitivt inte spärras av på det viset.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
TS kommer iom staketet inte åt sitt garage som önskat.
Garagets dubbelportar
Garagets dubbelportar i trä med en luftkonditioneringsenhet ovanför, en röd staketsektion framför och en gräsklippare parkerad framför portas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TS egen altan gör ju att det blir extremt trångt att få ut något den vägen
 
V Vardagsrum skrev:
Det är enligt min förståelse de i det röda huset som äger fastigheten och staketet
Ja, jag inser också att jag missförstått tidigare. Det gör iofs. mest att jag nog tycker det jag skrivit tidigare ännu lite mer, men har väl ändå delvis skrivit utifrån ett missförstånd.
 
Jag bor i gråa huset.

Röda som äger allmänningen.

Min altan sticker ut 50cm ifrån en mur så det har alltid varit så att man går upp mellan husen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jag begriper inte hur kommunen kan säga att det där är okej. Är det allmän plats så ska den definitivt inte spärras av på det viset.
Jag håller med men allmän plats under enskilt huvudmannaskap är en knepig sak. Det inrättas egentligen för de lokala boende och inte för allmänheten. Skulle en större krets än de lokala boende ha nytta av den allmänna platsen ska den nämligen ligga under kommunalt huvudmannaskap.

Så det är upp till markägaren att förvalta den allmänna platsen under enskilt huvudmannaskap till den dag någon i grannskapet ansöker hos Lantmäteriet att inrätta en gemensamhetsanläggning för markens förvaltande. Då förlorar markägaren rådighet över marken. Så precis som att kommunen kan sätta upp staket på allmän plats som den förvaltar så kan en markägare som förvaltar en allmän plats under enskilt huvudmannaskap göra det.

Men att avhysa grannskapet strider ju mot planen, allmän plats får inte användas för enskilt ändamål.

Knepig granne minst sagt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
den dag någon i grannskapet ansöker hos Lantmäteriet att inrätta en gemensamhetsanläggning för markens förvaltande.
Now we’re talking! Bara att ansöka om genmensamhetsanläggning TS, sen i god demokratisk ordning rösta bort staketet. 🤓
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Now we’re talking! Bara att ansöka om genmensamhetsanläggning TS, sen i god demokratisk ordning rösta bort staketet. 🤓
Alla andra grannar är ju också arg för detta så. 🥳
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
personligen hade jag sett till att det där staketet ramlar omkull varenda natt av nån maskerad person som inte går att identifiera.. gärna nån inhyrd så man själv kan ha alibi hos några vänner..

och om idioten videoövervakar så får absolut inget av din tomt synas i hans material , vilket brukar bli halvsvårt när det ser ut sådär och ja det är ett övertramp att förstöra staketet men det är ett övertramp att placera staketet där också..

även sabotage mot övervakningskameror så finns det många kreativa lösningar där det är minst sagt omöjligt att bevisa vem som saboterat

jag skulle absolut se till att fler i grannskapet hamnar i konflikt och att fler se till att jävlas med idioten.. And undvika konflikt känns inte längre som nån lösning när folk tar sig den där mängden friheter...

Är det både allmän plats och strandnära så får den inte spärras av och göras "privat" med staket och att mota bort folk
Vem som äger marksnutten kvittar det är inte mark inom hemfridszon om det är tydligt att den är en allmänning..
Man får faktiskt inte stängsla in mark hur som helst , inte när syftet är att privatisera markbiten som ju som det lät tidigare i tråden även omfattas av strandskydd

Bästa vore ju att få kommunen att agera och klargöra för grannen att det inte är lovligt med nåt staket där och belägga skiten med vite

vaknar inte kommunen av flera anmälningar av folk i omgivningen så är det väl dags för tidningar och politiker och att anmäla kommunen vidare för att dom inte sköter tillsynsärenden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.