123 313 läst · 215 svar
123k läst
215 svar
Grannen satte staket framför mitt garage
Här verkar det som om den som har djupast skyttegrav och störst kanon vinner.namnbyte skrev:Förstår inte varför du betalade för att han ville veta var gränserna gick, är väl grannens problem och bara för han inte vet var gränsen är får han inte bygga på annans mark.
Även det funkar inte så, man kan inte höja upp marken på det sättet för att få det bygglovsbefriat. Vid större förändringar av marknivå behöver även detta tillstånd.
Skulle vilja säga att din granne har valt krig, av oklar anledning, men du väljer själv om du möter honom med smörkniv eller bomber.
Ligger inte deras altan inom detta strandskyddsområd också.R Risarvaren skrev:
Jag har en likadan granne och samma problem. Det bästa är att bara skita i det och ordna så det blir bra framöver. Plantera en tujahäck mot grannen och ignorera dem framöver.E EvoP skrev:Hej.
Följt detta forum genom åren med problem jag haft men nu idag så måste jag söka lite råd.
Denna granne har spenderat år på att hindra mig ifrån att använda mitt garage och göra sin altan legitim. För några år sedan köpte han 2 tomter med naturmark av SCA och tog in Lantmäteriet för att hindra mig ifrån att köra in bilar och fordon i mitt garage i källaren samt hindra andra att använda denna gräsmatta på baksidan.
Så jag fick betala 35k till Lantmäteriet och efter överenskommelse att jag inte ska anmäla saker dom gör till kommunen så fick jag ett staket 4,5m ifrån garaget så har endast använt det till skotrar sista åren.
Nu idag så har han flyttat det till tomtgräns vilket är 2,7m ifrån garageporten så fordon där inne kommer inte ut längre.
Grannen går inte att resonera med då han skrattar när jag påpekar att jag inte kan använda mitt garage och säger att det inte är hans bekymmer och utrycker tydligt till andra att ingen får gå på den allmänna platsen på baksida som är instängslad.
Är det bara att gilla läget och bygga ett annat garage?
Kan nämnas att detta ärende har varit uppe till kommunchefen för några år sedan men dom la ned det till slut p.g.a. att det är bygglovs befriatstaket.
Thuja är planterad och grannen ignorerad.Sommarstuga 2017 skrev:
Mer blivit en principsak detta. Dom stod och övervaka barnen iförrgår när dom lekte mellan staketet å häcken. Redo att säga till om dom klev 1cm in på den allmänna platsen för att hämta nån leksak som råkat komma över staketet.
E EvoP skrev:
Inte kul, förstår verkligen. Men bjud över folk och lev ert liv. Allmänna platsmarken kan han inte förhindra er att vara på. Men personligen hade jag inte orkat ta striden för det heller. Bara hoppas på att de flyttar.E EvoP skrev:
Man får inte sätta upp staket utanför tomtplats med enda avsikten att stänga andra ute. Svärfar hade ett gammalt staket med ekstolpar som sattes upp på 60-talet. Vi tvingades ta bort det för 5 år sedan med hot om vite om 50.000 då det hindrade allmänhetens tillgång till området. Det trots 3 öppningar…
Staketet sattes alltså upp innan strandskyddets införande, hjälpte inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Nästa gång får du väl uppmana ungarna att nyttja den allmänna platsen också, så du märker om grannen lägger sig i om de är någonstans de har rätt att vara.E EvoP skrev:
Om du nu ändå övervakar deras övervakande.
Du måste ha en svärfar som påminner om ts granne. Att bli hotad med vite är knappast första åtgärden, snarare den sista efter en långdragen process…T Television_Set skrev:Man får inte sätta upp staket utanför tomtplats med enda avsikten att stänga andra ute. Svärfar hade ett gammalt staket med ekstolpar som sattes upp på 60-talet. Vi tvingades ta bort det för 5 år sedan med hot om vite om 50.000 då det hindrade allmänhetens tillgång till området. Det trots 3 öppningar…
Du kanske läste lite fel? Byggnadsnämnden och Länsstyrelsen hotade med vite…Nissens skrev:
Eller du trodde på allvar att min svärfar skulle hota sin egen dotter med vite??