P
P polaris78 skrev:
personligen hade jag sett till att det där staketet ramlar omkull varenda natt av nån maskerad person som inte går att identifiera.. gärna nån inhyrd så man själv kan ha alibi hos några vänner..
Att begå olagligheter och starta "krig" är mycket, mycket sämre än att se till att området blir en gemensamhetsanläggning.
 
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
...
och om idioten videoövervakar så får absolut inget av din tomt synas i hans material , vilket brukar bli halvsvårt när det ser ut sådär och ja det är ett övertramp att förstöra staketet men det är ett övertramp att placera staketet där också..
...
Då vi har s.k. fri bevisprövning så är det totalt ointressant i ett ev. blivande skadegörelsemål hur den skyldiga hamnat på bild. Ev. olagligt filmande/övervakande kommer att bli ett eget mål, om någon ens vill ta i saken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Now we’re talking! Bara att ansöka om genmensamhetsanläggning TS, sen i god demokratisk ordning rösta bort staketet. 🤓
Men hur fungerar det i praktiken? Måste alla i grannskapet vara överens? Vem betalar? Osv. Vanligtvis går det väl lös på 50-100 kSEK att bilda en anläggning, om alla är överens. Annars säkerligen mer.
 
Ja, det var därför jag skrev det hela halvt på skämt.

Lantmäteriet har illustrerande exempel på vad det kostar och även beskrivningar av vad man ska göra. Och ja, 50–100 tkr för en oproblematisk förrättning är det spann de också är i.

För egen del är jag rätt skeptisk till den här typen av tvångsreglerad ”bra att ha”-mark. Det finns eventuellt också mer sådan i TS detaljplan. Mark som oftare blir slyskog än lekplatser. Men nu finns den ju där, och grannen har annekterat den för planstridigt ändamål, så då får man väl fundera på vad man vill göra om man anser sig påverkad.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alexander HB skrev:
Men hur fungerar det i praktiken? Måste alla i grannskapet vara överens? Vem betalar? Osv. Vanligtvis går det väl lös på 50-100 kSEK att bilda en anläggning, om alla är överens. Annars säkerligen mer.
Nej alla behöver inte vara överens men om det finns en opinion mot att inrätta gemensamhetsanläggningen så kan det ta stopp i förrättningen om det finns sakskäl för den negativa opinionen. Lagtexten: "Gemensamhetsanläggning får ej inrättas, om ägarna av de fastigheter som skall deltaga i anläggningen och hyresgästerna i sådana fastigheter mera allmänt motsätter sig åtgärden och har beaktansvärda skäl för det."

Sen ska ju grannen få ersättning för marken också av de nya delägarna av gemensamhetsanläggningen. Men det blir nog inga större summor, mark som är detaljplanerad som allmän platsmark brukar inte ha anses ha något större värde i dessa sammanhang.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Du kommer bara må dåligt av denna tvist, som dessutom redan verkar pågått i flera år.

Finns bara en lösning - Flytta!
 
  • Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T tanker skrev:
Du kommer bara må dåligt av denna tvist, som dessutom redan verkar pågått i flera år.

Finns bara en lösning - Flytta!
Jag är också inne på de tankebanorna. Jag hade sannolikt lämnat det stället.
 
P
P polaris78 skrev:
personligen hade jag sett till att det där staketet ramlar omkull varenda natt av nån maskerad person som inte går att identifiera.. gärna nån inhyrd så man själv kan ha alibi hos några vänner..
Det kanske jag också skulle ha gjort, men inte förrän jag hade provat andra möjligheter. Jag skulle nog börja med att regelbundet ta med barnen ut på allmänningen och spela lite fotboll, eller leka andra roliga lekar.
 
P
A Alexander HB skrev:
Då vi har s.k. fri bevisprövning så är det totalt ointressant i ett ev. blivande skadegörelsemål hur den skyldiga hamnat på bild. Ev. olagligt filmande/övervakande kommer att bli ett eget mål, om någon ens vill ta i saken.
Självklart har vi fri bevisprövning , men det är även straffbart att videofilma in på annans tomt och än värre in annans hus som det troligen blir som det ser ut där.
Det var ju därför man ska vara bra maskerad eller omöjligt att med säkerhet identifiera.. rimligt tviviel du vet... alla vet vem, men vad man kan bevisa i en rättsal är nåt helt annat..

Så drar han en till rätten över ett saboterat staket med dåliga bevis så anmäler man fanskapets kameror vilket är svårare att hävda att det "var nån annan"
Sen kommer ju en polisanmälan om ett saboterat staket utan tydliga bevis aldrig att dras vidare , det är ju ovanligt att såna saker ,ens dras vidare ens där man kan bevisa vem som gjort det..
 
Gör ett par grindar
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Svänggrindar mha fjäder t.om ;)
 
E EvoP skrev:
Blir en anmälan till kommunen med kartor och lagparagrafer senare ikväll då jag rastat hunden.
Eller så får ni gå ihop alla grannar och konfrontera dem och tala om allt elände de för med sig i kvarterat och gemensamt tala om att ni kommer göra livet till ett heövete från dem om de inte flyttar. Det är jobbigt att ha många emot sig. Tyvärr tror jag dock många fegar ur i sådana situationer.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, det
Då gäller det att ha koll på vilka de nya grannarna är. Det finns ju folk som Returen m.f.
Jag ser verkligen fram emot att ha dig som granne
det är många ödehus här nu så du kan ta ett för de andra försvann....
 
T tanker skrev:
Du kommer bara må dåligt av denna tvist, som dessutom redan verkar pågått i flera år.

Finns bara en lösning - Flytta!
Jag brukar säga "finns det ingen konflikt så skapa en"
 
H Hocke68 skrev:
Eller så får ni gå ihop alla grannar och konfrontera dem och tala om allt elände de för med sig i kvarterat och gemensamt tala om att ni kommer göra livet till ett heövete från dem om de inte flyttar. Det är jobbigt att ha många emot sig. Tyvärr tror jag dock många fegar ur i sådana situationer.
Dom bryr sig nog inte.
Fått höra av folk i närheten som hotat mina grannar samt bevittnat det.
Rinner av dom direkt å får man höra vad dom tycker på fyllan på altanen deras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.