andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Vet hon verkligen det? Det kan ju faktiskt vara vem som helst som har planterat dem där...

Efter att ha läst igenom hela tråden har jag personligen kommit fram till följande:
- Mättning av tomtgränsen måste göras innan något annat kan göras.
- När mätningen är klar så kan man ta bort, eller inte ta bort, det man vill på *sin* tomt.
- Om man har bråkiga grannar, flytta. Risken är annars att man förvandlas till en riktigt bitter människa som i värsta fall kan sluta med dråp.
Nej, du får inte ta bort thujorna även om de står på din tomt. Du måste ha ett godkännande från myndighet eller ägare för att ta bort dem.

Sätt upp ett gunnebostängsel 5cm från tomtgräns.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, du får inte ta bort thujorna även om de står på din tomt. Du måste ha ett godkännande från myndighet eller ägare för att ta bort dem.
Jo, jag har sett det diskuteras i tråden. Jag har dock väldigt svårt att tro att man skulle bli dömd om man tar bort saker som står på sin tomt. Om den lagen ens existerar så krockar den ganska så mycket med verkligheten.

Exempel; En dag står det en rostig cykel på din tomt. Menar lagbalken på fullaste allvar att du inte får avlägsna den från din tomt? Samma cykel ligger på ditt biltak, vad gäller där? Är det samma regler för en jordhög? Ett ton bajs? Och så vidare...

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag har sett det diskuteras i tråden. Jag har dock väldigt svårt att tro att man skulle bli dömd om man tar bort saker som står på sin tomt. Om den lagen ens existerar så krockar den ganska så mycket med verkligheten.

Exempel; En dag står det en rostig cykel på din tomt. Menar lagbalken på fullaste allvar att du inte får avlägsna den från din tomt? Samma cykel ligger på ditt biltak, vad gäller där? Är det samma regler för en jordhög? Ett ton bajs? Och så vidare...
Det gäller för en skrotbil i alla fall. Finns exempel på det...

Jag parkerade min lilla pickup på en parkering där man typ parkerar sin egen bil vid samåkning till jobb. När jag skulle hämta min bil så stod där på flaket en bensindunk, en soppåse och något plastskräp.

Vem tillhörde de prylarna?
Ägde jag dom, eller begick jag ett brott när jag hällde soppan i min trädgårdstraktor och slängde soppåsen i min soptunna?

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag parkerade min lilla pickup på en parkering där man typ parkerar sin egen bil vid samåkning till jobb. När jag skulle hämta min bil så stod där på flaket en bensindunk, en soppåse och något plastskräp.

Vem tillhörde de prylarna?
Ägde jag dom, eller begick jag ett brott när jag hällde soppan i min trädgårdstraktor och slängde soppåsen i min soptunna?
Du begick ett brott när det gällde bensindunken i alla fall.

Bara för att leka med tanken då; Anta att någon planterar ett träd på min tomt, och jag tar bort det. Vem kommer anmäla mig? Om någon anmäler mig, så antar jag att någon också behöver träda fram som ägare av nämnda träd. I det läget så borde den personen bli ganska hårt straffad för att plantera trädet på min tomt, eller hur?

Det vill säga; Rivs de nämna Tuijorna upp så vore det ju idiotiskt av planteraren att träda fram eftersom denne rimligtvis kommer få ett ganska högt straff. Men återigen: Detta hänger ju helt på tomtgränsen och vem som faktiskt äger plätten som växterna är nedgrävda i.

Nu spekulerar vi bara, men jag har som sagt väldigt svårt att se att bortforsling av icke ägt material från ens tomt får rättsliga åtgärder. Den där skrotbilen som @pacman42 pratar om, har du källa på det? Vore intressant att se om ett sånt absurt fall faktiskt har ägt rum. :)

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Man får inte glömma att det är Sverige vi pratar om.

Jag har skrivit det förr, ett staket vid tomtgräns kommer omedelbart att få grannen att fatta galoppen.

pacman42 pacman42 skrev:
Några länkar om skrotbilar, inte mer än en googling bort:
- [länk]
- [länk]
- [länk]

[länk]

Fast det står ingenstans i länkarna att någon har blivit bötfälld/arresterad:motsvarande för att faktiskt ha utfört en flytt. Snarare att kommunen måste vänta ett visst antal dagar innan de ”forslar bort bilen” och sedan skickar kostnaden till ägaren. Lagen kanske säger att man inte får ta bort bilen, men såvitt jag kan se har ingen blivit bötad för att ändå ha gjort det.

Så jag ser inte riktigt hur det strider mot mitt argument att ”man knappast blir straffad för att ta bort saker från sin egen tomt”...?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Slänger man tillbaka grannens saker till grannens tomt tycker iallafall jag att man gör rätt

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Några länkar om skrotbilar, inte mer än en googling bort:
- [länk]
- [länk]
- [länk]

[länk]
Du känner inte att det är lite skillnad om det står en skrotbil långt in på en skogsväg på storbonns skogsfastighet på 190 hektar eller om den står på uppfarten eller i trädgården i ett villaområde med 800kvm tomter? Leta upp lite tillämpad juridik istället om du vill spänna hängslen.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du känner inte att det är lite skillnad om det står en skrotbil långt in på en skogsväg på storbonns skogsfastighet på 190 hektar eller om den står på uppfarten eller i trädgården i ett villaområde med 800kvm tomter? Leta upp lite tillämpad juridik istället om du vill spänna hängslen.
Rörande trådens start från början så har vi detta på byggahus sedan tidigare:
- https://www.byggahus.se/ekonomi/tomtgranser-staket-grannar-fastighetsjuristen-forklarar

Samt denna länk om vad som kan hända om man gräver upp häcken:
- https://lawline.se/answers/granne-klippte-ner-min-hack-brottsligt

Och rörande bilen:
- https://lawline.se/answers/far-man-flytta-en-annan-persons-bil

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Saxat från länk av PacMan:
"Om grenarna hänger in på grannens tomt ska denna begära att du klipper dem, gör du inte det har han då rätt att klippa dem själv."

Det vill säga, man kan klippa ner buskar på sin egen tomt precis hur mycket man vill. Fallet löst.

(Förutsatt att tomtgränsen går där man tror då, förstås.)

Saxat från länk av PacMan:
"Om grenarna hänger in på grannens tomt ska denna begära att du klipper dem, gör du inte det har han då rätt att klippa dem själv."

Det vill säga, man kan klippa ner buskar på sin egen tomt precis hur mycket man vill. Fallet löst.

(Förutsatt att tomtgränsen går där man tror då, förstås.)
Nej, riktigt så enkelt är det inte. Läs denna:
- https://lawline.se/answers/far-en-granne-saga-ner-grenar-pa-trad-som-hanger-over-tomtgransen

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.