Jag vet att tråden är 450 inlägg lång, men det ni diskuterar nu är inte nytt, det är redan avhandlat i tråden.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet att tråden är 450 inlägg lång, men det ni diskuterar nu är inte nytt, det är redan avhandlat i tråden.
Jag vet det, men det kommer dock tillbaka...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
...det är avhandlat I flera tidigare trådar här på byggahus också.

B
Grannelagsrätt enligt jordabalken innebär rättsregler mellan grannar, exempelvis rörande staket och skyldighet att undvika störiga inslag m.m.
Man skall till exempel visa hänsyn till sina grannar och inte plantera på grannens mark.
Det hör till grannelagsrätt och sunt förnuft.

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jo, jag har sett det diskuteras i tråden. Jag har dock väldigt svårt att tro att man skulle bli dömd om man tar bort saker som står på sin tomt. Om den lagen ens existerar så krockar den ganska så mycket med verkligheten.

Exempel; En dag står det en rostig cykel på din tomt. Menar lagbalken på fullaste allvar att du inte får avlägsna den från din tomt? Samma cykel ligger på ditt biltak, vad gäller där? Är det samma regler för en jordhög? Ett ton bajs? Och så vidare...
Cyklar får man flytta om man lämnar in dem på hittegodsavsdelningen. Sedan blir den din tre månader senare.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
begick jag ett brott när jag hällde soppan i min trädgårdstraktor?
Ett grovt brott mot din stackars trädgårdstraktor att tanka den med "bränsle"? av helt okänd kvalitet! Så gör man bara inte som ansvarsfull traktorägare! Skäms! :mad::rofl:

harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns som sagt en tidigare diskussion i tråden om detta. Den var faktiskt rätt så bra, så jag hänvisar till några inlägg. Skulle vara synd att göra om diskussionen men sämre.

#17, #32, #94, #96, #104, #109, #113, #139, #141, #149, #152, #153, #156 - #160
diskussionen fortsätter säkert ännu längre, men ni fattar galoppen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
En charm med att läsa byggahus är att få ta del av så många olika avarter av människor. Grannen verkar vara ett stolpskott. Men en sak undrar jag över, på vilket sätt skulle den här häcken påverka er negativt, förutom det uppenbara att grannen gör intrång på er mark?
Det beror på ev. skuggning, var häckens skugga hamnar, särskilt när Thuja kan lätt bli 6-8 m hög och växa upp till 40 cm per säsong. På vintern kan skuggan göra fastigheten på norra sidan av häcken väldigt mörk.

Min granne planterade några syrenbuskar på min sida av tomtgränsen. Eftersom vi hade hund, så ville vi sätta upp ett 90 cm högt, grönt trådstaket runt vår tomt, men grannen förbjöd oss att göra det, med motivering att de inte ville ha ett staket mellan oss. Jag berättade grannen, att man fick sätta upp ett 120 cm högt (mätt från marken) staket med minst 50% genomsiktlighet utan bygglov. Vi hängde upp ett murarsnöre 50 cm in på vår sida, där vi tänkte dra staketet, vi utgick från gränsmarkeringarna som existerade i varje hörn. Grannen blev tokig och beordrade oss att ta ner murarsnöret. De hävdade, att de gamla tomtmarkeringarna i form av järnrör borrade i berget inte lägre gällde, eftersom kommunen hade bestämt om deras tomtgränser, när de hade fått bygglov för länge sedan. Istället skulle man mäta direkt från deras husfasader, 4.5 m från gäststugan och 6 m från huvudbyggnaden, sa dem. Vi mätte att tomtgränsen var 3.7 m från gäststugan och 4 m från huvudbyggnaden. De hävdade att kommunen hade "beviljat" dem en större tomt i och med husens placering på bygglovshandlingarna. Flera gånger kom de och krävde, att murarsnöret i luften 50 cm in på vår tomt skulle tas ner. De sa, att de visste, att backen tillhörde dem och hade alltid gjort det. Jag erbjöd dem 500 kr för deras ganska små syrenbuskar, så att de skulle slippa besväret med att gräva upp dem. Vi åkte till kommunens byggkontor och lantmäteriet och de sa, att de ursprungliga tomtrören visst gällde ännu, förutsatt att de fanns kvar. Sedan körde vi över grannen och slog ner staketstolpar längs tomtgränsen och plötsligt en dag hade syrenerna och torkställningen för tvätt flyttats. Samma granne har bråkat med oss ett stort antal gånger under de 30 åren, som vi har bott här. De har alltid haft fel.

• Gilla
  • Haha
Farligkorv och 8 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du begick ett brott när det gällde bensindunken i alla fall.
Berätta varför, och vad jag skulle gjort istället.
Ge mig en annan pragmatisk lösning, dvs inte lämna till polisen.

Alfredo Alfredo skrev:
Ett grovt brott mot din stackars trädgårdstraktor att tanka den med "bränsle"? av helt okänd kvalitet! Så gör man bara inte som ansvarsfull traktorägare! Skäms! :mad::rofl:
Hahahahaha, soppan luktade färsk, och bättre än vad min gamla Simplicity går på ibland. Men utspädd med egenköpt soppa förståss, alltid!

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Berätta varför, och vad jag skulle gjort istället.
Ge mig en annan pragmatisk lösning, dvs inte lämna till polisen.
Polisens hittegods är det enda lagliga som jag förstått det.

Så läng man inte förstör något eller hindrar ägaren från att återfå det så kan man nog göra ganska mycket. Även om det egentligen inte är okej.

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Jag tror polisens rutiner för en upphittad bensindunk på en icke förväntad plats, i eller på någon annans bil skulle ta lite onödigt mycket resurser i dessa tider av bomber och bilbränder.

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror polisens rutiner för en upphittad bensindunk på en icke förväntad plats, i eller på någon annans bil skulle ta lite onödigt mycket resurser i dessa tider av bomber och bilbränder.
Visserligen, men hela samhället ser ju ut så. Vill man göra rätt så är det detta som gäller.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.