283 136 läst · 527 svar
283k läst
527 svar
Grannen planterar häck på min mark
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------H Harrison skrev:På mitt villa/fritidshus-område i Stockholms skärgård finns det gott om "annektörer", jag har eller har haft en sådan på båda sidor. Dessutom annekterade den ena grannen även en markremsa från nästa granne, genom att stapla en hög med stenar över gränsmarkeringen, som består av ett järnrör. Då kunde han "med rent samvete" bygga en rejäl bilparkering på grannens sida om tomtgränsen. Konflikträdda grannar har sedan låtit saken bero.
Grannens huvud-elkabel går 5 m in på min tomt och löper till stor del ovanpå markytan eller strax under, så nu kan en grävmaskin inte användas för grävarbeten där. Grannen grävde i smyg sitt BDT-avlopp in på min sida av tomtgränsen, med en infiltrationsbädd ca 5 m in på min sida.
Sedan har grannen försökt köpa min fastighet två gånger och sin andra grannfastighet en gång och även fastigheten snett mittemot mig nyligen, med aggressiva metoder (ägaren där bor inte på sin fastighet, men får posten dit). Nyligen tog han en bekant fastighetsmäklare dit för att göra en mäklarvärdering, utan att be om lov; han informerade ägaren om det först efteråt. De två gick runt fastigheten och tittade in genom alla fönster och kom sedan fram till ett ungefärligt pris. Borde inte en sådan fräckhet påverka fastighetsmäklarens tillstånd att arbeta som mäklare? Har de även gått runt på min fastighet och tittat genom alla mina fönster och gjort en "svart" mäklarvärdering här? Min tomt är 50% större än normaltomterna på området, en södersluttning och mycket attraktiv, så det borde vara hans prio 1 att komma över.
Första gången som min fräcka granne försökte köpa min fastighet, hade min dåvarande sambo precis flyttat ut, pga "lappsjukan", han klarade inte av att bo så isolerat, långt från Stockholms City som han kom från. Då påstod grannen, att vår (=min och exets) fastighet var lagd ut till försäljning i skyltfönstret hos traktens mäklarbyrå. Deras bekanta ska också ha sett "Tilll Salu"-annonsen för vårt hus hos mäklaren, sa dem. Deras dotter kom också till mig och berättade, att vår fastighet var nu till salu och sa att de ville ha vår swimmingpool. Jag sa, att fastigheten INTE var till salu. Då sa hon att "om pappa säger det så är den till salu, pappa har alltid rätt". Jag sa att jag inte visste någonting om det och funderade, om det kunde vara möjligt, eftersom vi inte var osams, även om jag inte ville sälja och hade sagt nej till att byta stugan mot en trerummare på Kungsholmen, som han ville (vi hade också fått svårt att få ihop till kontantinsatsen, eftersom priserna hade sjunkit under 1990-talets ekonomiska kris).
Min ex hade en kompis som var mäklare och han hade varit på platsen och gjort en mäklarvärdering, men han hade inget fysiskt kontor och han och min ex hade inte heller annonserat ut fastigheten mot min vilja. Jag tog över fastigheten i skärgården och löste ut exet (=tog över lånen) och det har jag aldrig ångrat, det här blev mitt paradis alltmer med åren. Men jag funderar fortfarande, om den påstådda "Till Salu"-annonsen i mäklarbyråns fönster någonsin existerade och om en mäklare hade varit inne i vårt hus utan min vetskap, eller om det hela var någon slags fint för att övertyga mig att sälja till grannen.
Gräv av kabeln med flit (men diskret) och vägra sedan grannen tillgång till din fastighet för att fixa det. Gärna på vintern om han har elvärme. Så får han nog bråttom att lägga kabeln på sin sida. (obs: inte helt seriöst förslag)H Harrison skrev:Jag bad honom flytta bort sin elkabel från min sida en gång, men han vägrade. Sedan grävde han själv av sin elkabel med grävmaskin av misstag och klämde ihop sladdarna med kabelskotång och krympslang. Han kunde ha flyttat sin kabel då, men icke. Blir jag skadeståndsskyldig, om min hantverkare råkar gräva av hans huvudkabel?
1200:- i timmen ! Jag vill ha telefonnumret till din advokat !HasseTeknik skrev:Om du är helt säker på var fastighetsgränsen går och grannen planerar att plantera på din fastighet, så återstår väl bara att förklara för grannen att det kommer att polisanmälas för egenmäktigt förfarande och att krav på skadestånd kommer att ställas. Förklara då gärna också för grannen att dina advokater kostar minst 1200:-/ timme. Eventuellt kan ju även polis tillkallas för "pågående brott". Detta kommer naturligtvis att påverka grannrelationen för lång tid framöver, men den verkar ju redan vara dålig, så bara att köra på.
Låt han plantera, sen kapar ni era nya tujur som står på er tomtE Eva_j skrev:Vi har uttömt all hjälp från kommunen. De vill inte ta i ärendet med tång ens.
Vissa gränsrör finns och även en brunn är angiven som tomtgräns.....detta är inte till grannens fördel och därför struntar han i vårt dokument från lantmäteriet. Han tänker plantera.... även fast han har rätt eller inte... plantorna står redan utplacerade i krukor.
Hur går det för TS? senast var juli 2020.
Köp hem (Färsk koskit) och lägg imellan tujahäcken och er häck så luktar det gott åt grannen samt att kanske tujahäcken tar stryk av den konsentrerade koskit då och dör...E Eva_j skrev:Tack för tips och råd. Precis som du redan föreslagit har vi redan gjort. Vi har varit bortresta på kalas nu i 2 dagar och kommer hem idag och till vår stora förtvivlan har grannen planterat tuja häcken trots våra förmaningar och skyltar till eventuella grävare. Dvs grannen har struntat i våra förmaningar. Nu är halva häcken nere i marken och vi har fått stopp på planteringen men mycket skada är redan gjord. Tujorna är satta precis intill vår spaljé där samtliga plantors grenar sticker igenom vår spaljé. Vi är förtvivlade över hur detta kommer se ut när tujan rotat sig och börjar växa på riktigt. Grävaren var en släkting till dem som driver en grävfirma. Denne har inte brytt sig om våra skyltar som satts upp utan säger bara att han tror på de han gräver hos.
Fortsättning lär följa....
Koskit luktar väl tämligen ok.Taggeman skrev:
Är det på det viset rekommenderar jag hellre grisaskit eller hönsskit.
Den doften är betydligt mer......tydlig!
Tujorna tillhör väl grannen men är planterade på fel plats. En lösning är att dra upp de nyplantetade tujorna och lägg dem på grannens mark. De överlever inte så länge ovan jord men det är inte ditt problem.Frustrator skrev:Vad händer med tujorna efter att de är planterade på din sida? Blir de automatiskt dina då? (Obs, jag vet inte, därav frågan). Menar, om granen planterar något på sin sida som hänger över på din, då har du ju rätt att ta bort de grenar som hänger över efter att ha bett dem göra det, om de inte gör det.
Borde man då inte få rätt att såga ner eventuellt tujor som blivit planterade på fel sida tomtgränsen? (Dvs i det här fallet allihopa, och ca 2cm ovan jord)