283 136 läst · 527 svar
283k läst
527 svar
Grannen planterar häck på min mark
Vi hittade våra tomtjärn med hjälp av ett lokalt mätbolag, det kostade 800kr i timmen plus moms. De hittade alla tre markeringarna på mindre än 1 timme. Tomtjärnen låg begravda under mark. Noggranheten på deras utrustning var som om man tog dit lantmäteriet. De använde inte bara gps utan kopplade även upp sig mot master i närheten. Totalt kostade det 2700kr inkl resväg(5 mil enkel)E Eva_j skrev:Vi har tagit bort befintlig häck som var på vår tomt och byggt en spaljé där vi planterat murgröna. Spaljén är byggd 80 cm in på vår tomt för att vi skall kunna sköta den även från andra sidan samt att det är en nivåskillnad mellan tomterna. Grannen tycket murgrönan växer för sakta. Han har nu bestämt att han äger marken fram till spaljén. Vi visar upp vårt dokument från lantmäteriet (dock från 71) som till och med säger att tomtgränsen går en bit in på grannen tomt. Grannen själv har bestämt sig att gränsen är vid vår spaljé och har helt på eget bevåg köpt in 50 thujor som är 2 meter höga. Dessa skall han nu plantera på biten mellan spaljén och hans tomt. Han har själv en stenläggning i anslutning till tomtgränsen spontan inte vill röra. Vad skall vi göra??
Grannen har idag haft en trädgårdsmästare ute för att planera planteringen. För att kunna plantera plantorna måste man gräva brett och djupt vilket riskerar att skada vår spaljé.
Grannnen har nu sagt att han bryr sig inte om lantmäteriet utan hans häck skall ner och vi kan inte stoppa honom. Vi känner oss maktlösa. Vad kan vi göra?? Att ta ut lantmäteriet kostar jättemycket och driva en rättsprocess likaså vilket är det grannen vet att det inte är något vill vill göra.
Hoppas det finns någon som kan ge råd.
HejE Eva_j skrev:
Lotten A är avstyckad. Det betyder att gränserna i skapade i laga ordning. Det finns koordinater angivna. Det som kan vara problematiskt är om koordinatera är i ett extremt lokalt system (1000-1000-system, då kan det behövas att man hittar 2-3 punkter ute i fält i det systemt). Med lite tur så är koordinaterna satta i något av kommunens stomnät. Då är det relativt enkelt att visa ut var gränsen ska gå.
Den nya gränsen som är ca 132 meter lång verkar ju också vara hyggligt nyskapad och har koordinater angivna. Den gränsen är också förmodligen enkel att åter visa ut på samma sätt om man hittar rätt koordinatsystem.
Gå in på lantmäteriets hemsida och ta reda på mer. Du kan även logga in på din fastighet med bank-id om du är lagfaren ägare och med lite tur få ut olika dokument som har betydelse för din fastighet.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
En betydligt mer arbetskrävande (men roligare lösning) är att flytta tujahäcken två meter in på grannens tomt tills den kommer hem igen.
Om det är deras bord beror nog åtminstone delvis på om de har kommunlantmäteri eller inte.Frustrator skrev:
Rot eller gren som intränger på tomten får man ju ta bort om grannen först ges chansen att göra det själv. Här har grannen tydligt fått reda på att de inte ska sättas där så då finns det väl inget hinder att ta bort hela rotsystemet.L Lennie Henry skrev:Nej de blir inte "dina". De är lös egendom som ägs av den som köpt dem. Begär en utredning av lantmäteriet om var tomtgränsen går. Det kan kosta mycket men är antagligen bäst i det långa loppet. Grannen blir skyldig att betala halva beloppet om ni är två grannar som berörs av utredningen.
Vi diskuterade detta för en tid sedan ute i skärgården. Då gällde det ett låga skifte från 1921 och som sagt långt bort, vi diskuterade att det troligen skulle röra sig om 150.000 men vi visste inte.
Om du vet vilken mäklare det är tycker jag du ska prova att anmäla dem till deras ansvarsnämnd!H Harrison skrev:
Om Lantmäteriet har fastställt tomtgräns och grannen inte respekterar den gränssättningen så är det tyvärr ett civilrättsligt ärende och ingenting kommunen kan göra någonting åt. Finns inga lagstöd att ta till.Frustrator skrev:
Det är inte kommunens uppdrag men du kan ge dig på att det finns lagstöd.S Sigge1960 skrev:
Redigerat:
Viten och sanktioner vid olovligt byggande styrs inte av EU-rätt utan av Plan- och bygglagen. I den görs en avvägning mellan de allmännas intressen och den enskildes.F fsn skrev:
Sen förstår jag inte din hänvisning till grundlagen och egendomsskyddet. grundlagen trodde jag handlade om hur Sverige ska styras. Jag vill gärna veta mer.
Menar du att allmänhetens intressen är starkare att en enskild granne planterar häcken på annan grannes ärligt ägda och enligt grundlagen skyddade egendom?S Sigge1960 skrev:Viten och sanktioner vid olovligt byggande styrs inte av EU-rätt utan av Plan- och bygglagen. I den görs en avvägning mellan de allmännas intressen och den enskildes.
Sen förstår jag inte din hänvisning till grundlagen och egendomsskyddet. grundlagen trodde jag handlade om hur Sverige ska styras. Jag vill gärna veta mer.
Grundlagen liksom gällande EU-rätt står över alla andra lagar i Hela Sverige.
Om dessa som du påstår handlar om hur Sverige ska styras så inbegriper det givetvis hur andra myndigheter och kommunen genom sitt agerande och beslut styr i många fall tvärtemot gällande EU-rätt och grundlagen.
Detta saknar rättslig och juridiskt stöd....
Svårt att förstå? Det är precis vad det är!
Redigerat:
Detta är ett ärende som inte handlar om olovligt byggande och styrs därför inte av PBL och ska därmed INTE prövas av byggnadsnämnden. Min respons handlade om om din skrivning ang olovligt byggandeB nord123 skrev:Menar du att allmänhetens intressen är starkare att en enskild granne planterar häcken på annan grannes ärligt ägda och enligt grundlagen skyddade egendom?
Grundlagen liksom gällande EU-rätt står över alla andra lagar i Hela Sverige.
Om dessa som du påstår handlar om hur Sverige ska styras så inbegriper det givetvis hur andra myndigheter och kommunen genom sitt agerande och beslut styr i många fall tvärtemot gällande EU-rätt och grundlagen.
Detta saknar rättslig och juridiskt stöd....
Svårt att förstå? Det är precis vad det är!
Men det är ett civilrättsligt ärende och vad som gäller där vet inte jag det var därför jag frågade.