283 316 läst · 527 svar
283k läst
527 svar
Grannen planterar häck på min mark
Nu har jag bara läst första halvan av tråden men vill ändå påpeka en sak.
Kronofogden är den bästa myndighet jag någonsin haft kontakt med. De är mycket hjälpsamma och tillmötesgående. Min sambo anlitade en elektriker som byggde en helt galet livsfarlig anläggning (bland annat med en jordledning som inte var jordad, detta i ett våtutrymme). Polisanmälan lades ner. Kronofogden berättade hur jag skulle agera, dikterade breven jag skulle skriva och berättade till vilken adress de skulle skickas. Jag fick tillbaka alla pengar jag lagt ut. Jag begärde och fick också en väl tilltagen ersättning för den tid det tagit mig att ta bilder, anlita ny elektriker och ringa alla samtal.
Den enda protest jag hörde från kronkalle var att jag borde begära dröjsmålsränta också.
Det tog lite tid men plötsligt ramlade det in en stor hög med pengar på mitt konto utan att jag behövt göra mer än att skriva några brev och svara på lite frågor. Så var inte rädd att kontakta Kronofogden, de är våra vänner!
Kronofogden är den bästa myndighet jag någonsin haft kontakt med. De är mycket hjälpsamma och tillmötesgående. Min sambo anlitade en elektriker som byggde en helt galet livsfarlig anläggning (bland annat med en jordledning som inte var jordad, detta i ett våtutrymme). Polisanmälan lades ner. Kronofogden berättade hur jag skulle agera, dikterade breven jag skulle skriva och berättade till vilken adress de skulle skickas. Jag fick tillbaka alla pengar jag lagt ut. Jag begärde och fick också en väl tilltagen ersättning för den tid det tagit mig att ta bilder, anlita ny elektriker och ringa alla samtal.
Den enda protest jag hörde från kronkalle var att jag borde begära dröjsmålsränta också.
Det tog lite tid men plötsligt ramlade det in en stor hög med pengar på mitt konto utan att jag behövt göra mer än att skriva några brev och svara på lite frågor. Så var inte rädd att kontakta Kronofogden, de är våra vänner!
Sedan ska man definitivt inte låta sådana här saker vara. Min Farfar lånade ut en bit av vår stora tomt mot att grannen bekostade staketet. Femtio år senare upptäckte min Far att man någon gång på åttiotalet ritat om kartan och han lyckades aldrig ändra tillbaka så idag ligger vår brunn på grannens tomt (Farfar brydde sig inte för vi använde den inte). Det här hände visserligen i Norge men det kan nog hända här också.
Farfar var ett barn av sin tid. Han var full av beundran över Rinkeby. Så skulle hus byggas, det var annat än det där kråkslottet med snålblåsten från havet. Snickarglädje var onödigt bjäfs så det hade han tagit bort.
Farfar var ett barn av sin tid. Han var full av beundran över Rinkeby. Så skulle hus byggas, det var annat än det där kråkslottet med snålblåsten från havet. Snickarglädje var onödigt bjäfs så det hade han tagit bort.
Man får satellitkordinatorer av Lantmäteriet gratis om man ber om det. Sen finns någon privat firma (vet ej namnet)som är billig och mäter ut efter de korninatorerna. Det blir exakt!E etompau skrev:Hur länge har ni bott i fastigheten? Surt att det inte går att avgöra var tomtgränsen går.
Ibland kan det finnas metallrör som visar var tomtgränsen går. Är den överväxt går det snabbt att leta fram den/dom med en billig metalldetektor.
Att murgröna växer långsamt är väl en sanning med modifikation.
Kanske ska ni försöka vända detta till något positivt.
Vad gör en satellitkordinator? Jag antar att du menar att man får koordinater för gränspunkterna och någon sedan kan mäta in dom med GPS?blomknopp skrev:
Grundproblemet med det är att det måste finnas exakta koordinater i lantmäteriets register. I princip alla fastigheter äldre än 20-30 år saknar koordinater så det är meningslöst att fråga lantmäteriet.
Njau SWE Ref 99 är väl det mest exakta.T Troberg skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/geod...adimensionella-system/SWEREF-99-projektioner/
Sen är det ju bara att logga in på "Min Fastighet" hos LMV och kolla hur det ser ut, koordinaterna ser man mycket synligt.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/information-om-fastigheter/Min-fastighet/
Sen kan man då tända flera olika skikt bla flygfoton som har sämre noggranhet.