S Sir Duke skrev:
Planket får nå upp till månen om man bygger med luft emellan.
85% luftighet i min kommun ska det vara om man bygger högre än 1.2 m staket och 50% luftighet från marken upp till 1.2 höjd.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror nog att flertalet kommuner skulle försöka slå ner på en 15–20 meter hög spalje. På vilken grund vet jag inte riktigt, men tippar ändå att de skulle vinna om det var detaljplanerat område.
Skulle jag sitta på byggkontoret på kommunen så skulle jag vilja ha dokumenterat att konstruktionen klarar vindlasterna. Är risk för person och sak-skada om den skulle falla/flyga iväg.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Hur har det gått @Eva_j ?

• Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
M mossmasaker skrev:
Ja jag är väldigt nyfiken

Var lantmäteriet ute och det var grannens mark han planerat på?
Det skulle vara en rolig plot-tvist :D

• Gilla
Mike65
  • Laddar…
@Eva_j har varit inne på forumet i lördags så hon borde ha sett mitt meddelande. Kanske inte vill skriva här om det inte gick som önskat:)

M mossmasaker skrev:
Vi inväntar lantmäteriet som tyvärr har viss handläggningstid. Vi väljer att pausa från denna tråd då det nu är en rättslig tvist som pågår.

Hoppas att komma med ett svar så småningom hur allt slutade!

• Gilla
Bettan74 och 43 till
  • Laddar…
Hos lantmäteriet är det inger konstigt om det tar ett par år. Tyvärr.

• Ledsen
Destrier
  • Laddar…
@Eva_j Tack för återkoppling och lycka till!

D Daniel 109 skrev:
Hos lantmäteriet är det inger konstigt om det tar ett par år. Tyvärr.
Verkligen inte!

Vi anmälde ett ändrat andelstal för tre fastigheter i samfälligheten till Lantmäteriet. Det är i princip bara att ändra en siffra i ett fält, spara, skriva ut den uppdaterade förteckningen och skicka. Det tog Lantmäteriet 5 månader att göra...

C
Så enkelt är det verkligen inte. Till att börja med måste myndigheten konstatera att de överenskomna andelstalen följer de principer som användes vid anläggningsbeslutet. Sedan måste ersättningsfrågan prövas. Andelstal står för delaktighet i anläggningens värde samt övriga tillgångar och skulder som den förvaltande föreningen har för anläggningen. När en fastighets andelstal ändras måste fastigheten köpa in sig i eller bli utlöst ur summan av dessa värden. Myndigheten kan inte bara godtaga en överenskommelse om ersättning rakt av utan måste göra en viss rimlighetsprövning. Till sist måste en akt med innehållsförteckning, dagbok och övriga handlingar i ärendet arkiveras så att den alltid finns tillgänglig.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Just i det här fallet var det en nybildad samfällighetsförening som bestod av 40 tomter i ett helt nybyggt område. Alla fastigheter som hade fått bygglov när samfälligheten bildades fick automatiskt andelstal 10 (37 av 40 tomter).

När de tre resterande tomterna/fastigheterna (som tidigare hade andelstal 0) hade fått bygglov och till och med hunnit flyttat in, skickade vi blanketten till LM. Dessa tre fastigheter skulle få samma andelstal som alla andra, dvs 10.

J
@Eva_j en vänlig påminnelse om att gärna uppdatera tråden!

• Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Ärendet ligger hos Lantmäteriet sedan i somras, se inlägg #426. Det här kan ta tid...

• Gilla
jhansson och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Nu är jag ute på djupt vatten men har svårt att tro att du kan lämna tex cykeln (eller tujorna för att hålla oss till trådens ämne) till polisens hittegods utan att det klassas som egenmäktigt förfarande. Du vet ju vem som äger tujorna.
Vet hon verkligen det? Det kan ju faktiskt vara vem som helst som har planterat dem där...

Efter att ha läst igenom hela tråden har jag personligen kommit fram till följande:
- Mättning av tomtgränsen måste göras innan något annat kan göras.
- När mätningen är klar så kan man ta bort, eller inte ta bort, det man vill på *sin* tomt.
- Om man har bråkiga grannar, flytta. Risken är annars att man förvandlas till en riktigt bitter människa som i värsta fall kan sluta med dråp.

E Eva_j skrev:
Vi har tagit bort befintlig häck som var på vår tomt och byggt en spaljé där vi planterat murgröna. Spaljén är byggd 80 cm in på vår tomt för att vi skall kunna sköta den även från andra sidan samt att det är en nivåskillnad mellan tomterna. Grannen tycket murgrönan växer för sakta. Han har nu bestämt att han äger marken fram till spaljén. Vi visar upp vårt dokument från lantmäteriet (dock från 71) som till och med säger att tomtgränsen går en bit in på grannen tomt. Grannen själv har bestämt sig att gränsen är vid vår spaljé och har helt på eget bevåg köpt in 50 thujor som är 2 meter höga. Dessa skall han nu plantera på biten mellan spaljén och hans tomt. Han har själv en stenläggning i anslutning till tomtgränsen spontan inte vill röra. Vad skall vi göra??
Grannen har idag haft en trädgårdsmästare ute för att planera planteringen. För att kunna plantera plantorna måste man gräva brett och djupt vilket riskerar att skada vår spaljé.

Grannnen har nu sagt att han bryr sig inte om lantmäteriet utan hans häck skall ner och vi kan inte stoppa honom. Vi känner oss maktlösa. Vad kan vi göra?? Att ta ut lantmäteriet kostar jättemycket och driva en rättsprocess likaså vilket är det grannen vet att det inte är något vill vill göra.

Hoppas det finns någon som kan ge råd.
Er granne vill annektera en remsa av er tomt! Har ni gränsmarkeringarna kvar, kan ni spänna upp ett snöre mellan dem? Är ni på skuggsidan av thujorna, så kan det bli väldigt mörkt på er tomt, när thujorna blir 6-8 m höga med tiden? Thuja-häcken kan växa upp till 40 cm per år! Det ska ni inte gå med på, eftersom er fastighets marknadsvärde kan sjunka, om tomten upplevs som skuggig, särskilt under vintern. Om grannen är på skuggsidan (norra sidan) så är det deras problem. Thujorna växer ganska mycket på bredden nertill, så grannen bör plantera dem minst 1 m på sin sida, helst 2 m, eftersom thujorna blir med tiden väldigt breda vid basen. Kan ni rita en karta och påtala problemet skriftligt? Thujorna kan eventuellt bli er egendom när de är planterade på er sida om tomtgränsen i sin helhet. Vi har haft liknande problem med våra grannar, som också har annekterat en del av vår tomt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.