283 155 läst · 527 svar
283k läst
527 svar
Grannen planterar häck på min mark
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 943 inlägg
Det är klart att gränsen är omtvistad. Likaså att grannen med allra största sannolikhet har fel.
Därtill är grannen med största sannolikhet inte en rättshaverist, enär det bygger på att hävda en rätt man tror/anser sig ha. TS granne synes mer vara en översittare och en buffel som tror sig kunna skrämma andra till att vika sig mot bättre vetande om vem som har rätt.
Att TS bör stå på sig och hävda sin rätt är vi dock ense om, och gör hon det tror jag att grannen kommer åka på en rätt rejäl ekonomisk smäll, särskilt om TS uppför sig korrekt på vägen dit.
Därtill är grannen med största sannolikhet inte en rättshaverist, enär det bygger på att hävda en rätt man tror/anser sig ha. TS granne synes mer vara en översittare och en buffel som tror sig kunna skrämma andra till att vika sig mot bättre vetande om vem som har rätt.
Att TS bör stå på sig och hävda sin rätt är vi dock ense om, och gör hon det tror jag att grannen kommer åka på en rätt rejäl ekonomisk smäll, särskilt om TS uppför sig korrekt på vägen dit.
Redigerat:
Thujorna kan bli 6-8 meter höga, beroende på sorten. De kan bli 2 m breda längst ner och därför behöver de planteras minst 1 m från tomtgränsen. Det blir hemskt mörkt på den norra sidan av en Thuja-häck, många tänker inte på det. Thujorna är gröna även på vintern och skuggorna från dem blir extremt långa då. Dessutom bränner vårsolen dem bruna, om man inte sveper dem i säckväv som skydd. I Finland där jag är född är det en enorm Thuja-boom i villaområden och man varnar folk för problem med grannsämjan pga mörkare tomter på norrsidan. Dessutom kan stormen fälla dem pga deras stora yta och täta struktur. Du har all anledning till oro pga detta.E Eva_j skrev:Vi har tagit bort befintlig häck som var på vår tomt och byggt en spaljé där vi planterat murgröna. Spaljén är byggd 80 cm in på vår tomt för att vi skall kunna sköta den även från andra sidan samt att det är en nivåskillnad mellan tomterna. Grannen tycket murgrönan växer för sakta. Han har nu bestämt att han äger marken fram till spaljén. Vi visar upp vårt dokument från lantmäteriet (dock från 71) som till och med säger att tomtgränsen går en bit in på grannen tomt. Grannen själv har bestämt sig att gränsen är vid vår spaljé och har helt på eget bevåg köpt in 50 thujor som är 2 meter höga. Dessa skall han nu plantera på biten mellan spaljén och hans tomt. Han har själv en stenläggning i anslutning till tomtgränsen spontan inte vill röra. Vad skall vi göra??
Grannen har idag haft en trädgårdsmästare ute för att planera planteringen. För att kunna plantera plantorna måste man gräva brett och djupt vilket riskerar att skada vår spaljé.
Grannnen har nu sagt att han bryr sig inte om lantmäteriet utan hans häck skall ner och vi kan inte stoppa honom. Vi känner oss maktlösa. Vad kan vi göra?? Att ta ut lantmäteriet kostar jättemycket och driva en rättsprocess likaså vilket är det grannen vet att det inte är något vill vill göra.
Hoppas det finns någon som kan ge råd.
Jag reagerade också lite på åldern. TS, gränser flyttas inte årligen. Att det är länge sedan gränsen bestämdes talar inte emot din sak, snarare tvärtom. Om ändringar skett därefter kan du enkelt ta reda på det, går snabbt och är gratis om man har bank-id och går in på https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Bart skrev:
Många av mina grannar har tagit hjälp av lantmäteriet för att bestämma var tomtgränsen går. Det beror på den Vilda Väster-kulturen som har varit tradition i min kommun sedan decennier, stora tomter samt nivåhöjningarna, som nybyggarna ofta gör för att begrava gränsmarkeringarna av järnrör så djupt som möjligt, för att få folk att acceptera eller anmäla.fgo skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Jag skulle tippa att accession försvåras avsevärt av att grannen aktivt hävdar ett äganderättsanspråk. Om det går 20 år, både TS och grannen har flyttat, och ingen minns hur växterna kom dit så har de flutit över i att vara fastighetstillbehör enligt huvudregeln (presumtion när ingen annan info finns) och därmed har även ett ägarbyte de facto skett.C civilingenjören skrev:Nu finns det bara en brunn (kanske ett cementlock med 1 m diameter där mitten anses vara gränspunkten) i ena änden och i andra änden är markeringen borta. I detta beklagliga läge skulle jag först och främst vilja ha två markeringar i gränsen så att den blir tydlig för grannen och andra myndigheter (än lantmäterimyndigheten) som eventuellt kan behöva tillkallas (varken polis eller kronofogde brukar använda mätutrustning). Jag skulle vilja att de två markeringarna var officiella rör skyddade av brottsbalken. Jag skulle vilja ha möjlighet att sätta stakkäppar i de båda rören, spänna snöre mellan dem och loda käpparna med stångriktare.
[bild]
[bild]
Jag skulle ansöka om fastighetsbestämning av gränsen (förstahandsyrkande), vilket betalas av båda fastigheternas ägare. Om lantmäterimyndigheten finner att fastighetsbestämning ej kan göras för att gränsens läge kan beräknas med en noggrannhet som ryms inom basnivån skulle jag yrka på särskild gränsutmärkning (andrahandsyrkande). Detta behöver dock grannen ej betala. Huruvida det går att göra som fastighetsbestämning kan jag ej avgöra av innehållet i tråden. Jag kan inte ens se huruvida gränssträckan i fråga skapades i den förrättning som det finns kartbild från.
Att på rot stående träd och andra växter hör till fastigheten som de står på har redan nämnts, liksom undantaget om föremål som annan än fastighetsägaren har tillfört fastigheten. En växande organism torde dock ej betraktas som ett föremål i detta sammanhang. Det vore absurt om fastighetsägare hade rätt att ta bort rötter och grenar om de tränger in på fastigheten från område intill denna, men inte om de börjar inom fastigheten. Däremot kan man inte utgå från att någon annans växt blir fastighetstillbehör direkt när den planteras inom ens fastighet. Så länge rötterna håller sig inom sin ursprungliga jordklump så att det går enkelt att dra upp växten och använda den någon annanstans borde man kunna betrakta den som föremål. Men när växten rotar sig på platsen upphör den att vara föremål och blir fastighetstillbehör. Äganderätten övergår då genom accession.
Självklart kan en växt innefattas i begreppet föremål i betydelsen "vilken som helst sak" eller "fysiskt objekt". Det är ju inte skrivet med andemeningen att skilja "föremål" från någon annan kategori av "icke-föremål" som ska uteslutas från möjligheten att kunna bli fastighetstillbehör pga någon särskiljande egenskap.
De höga thuijorna är väldigt dyra att köpa och kräver mycket vatten regelbundet, annars torkar de lätt ut. Vårsolen torka också ut thuijorna, om man inte använder säckväv som skydd. Grannen verkar ha bråttom att hindra utsikten mellan fastigheterna. Det vore grymt kul, om han har missat kolla väderstrecken och hans tomt hamnar på norra sidan av thuijorna, som kan bli 6-8 m och växa upp till 40 cm per år. Jag har sett en del grannar missa detta faktum och då kastar thuijorna långa mörka skuggor över den egna tomten under den mörka årstiden.C crazytok skrev:Placera en solstol och lägg dig o sola precis vid tomtgräns när grävarna kommer!
Eller så klipper du ner varenda thuja allteftersom dom planteras....
Grannen verkar ha gott om pengar om han köpt 2m höga thujor till 30meter och anlitar trädgårdsmästare för detta. Han har säkert inga problem att driva detta med advokater om så behövs.
Vet inte om man har rätt till juristrådgivning via tex din hemförsäkring? För det bästa är nog att få snabb rådgivning av jurist hur du ska gå vidare....
Precis, och jag lägger till en aspekt:H Harrison skrev:De höga thuijorna är väldigt dyra att köpa och kräver mycket vatten regelbundet, annars torkar de lätt ut. Vårsolen torka också ut thuijorna, om man inte använder säckväv som skydd. Grannen verkar ha bråttom att hindra utsikten mellan fastigheterna. Det vore grymt kul, om han har missat kolla väderstrecken och hans tomt hamnar på norra sidan av thuijorna, som kan bli 6-8 m och växa upp till 40 cm per år. Jag har sett en del grannar missa detta faktum och då kastar thuijorna långa mörka skuggor över den egna tomten under den mörka årstiden.
De som inte gör så mycket research utan bara snabbt vill få upp en grön vägg kanske lockas att köpa ett billigt parti plantor. Har många tomter i mitt närområde där typ 80 % av thujorna är bruna och vissna efter något år. Ser ju sådär ut men jag gläds åt att det inte är mina pengar som slängts i sjön.
Verktygstokig
· Halland
· 7 597 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 943 inlägg
Jag tror nog att flertalet kommuner skulle försöka slå ner på en 15–20 meter hög spalje. På vilken grund vet jag inte riktigt, men tippar ändå att de skulle vinna om det var detaljplanerat område.
Det tror jag också. Om inte bygglovsregler biter så finns det väl generella bestämmelser om att man inte får orsaka olägenhet för omgivningen. Dessa kan säkert åberopas.Nötegårdsgubben skrev:
Smart! Det visste jag inte. Har inte hittat en markering på tomten så i morgon skall jag testa detta.C Cider skrev: