Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är lagen som hindrar övervakning av platser som allmänheten har tillträde till utan tillstånd från Datainspektionen.

[länk]

5 § ger ett undantag så att man kan filma i sin privata trädgård.

Så här gör du en tillsynsanmälan hos Datainspektionen:
[länk]
Den länken du först hänvisar till är ett förslag som kom till 2013 men upphävdes 2018.
Så det gäller inte längre.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Även om du får tjuven på bild och han blir gripen, så är redan inbrottet gjort och dina saker är redan sålda.
Med den inställningen kan man lika gärna strunta i att ha någon ordningsmakt över huvud taget. Om brottet redan är begånget så verkar det helt meningslöst enligt dig att försöka göra något åt brottslingen.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
F
Oldis Oldis skrev:
Helt OT, men igår såg jag ett klipp på Youtube med en amerikan som sköt vildsvin med luftgevär.

Inte för att det betyder att det är ett lämpligt vapen men effekten var tillräcklig för att ha ihjäl grisen så det räcker nog till att tillfälligt sänka en medelålders alfahanne.
Har du ingen länk så har det aldrig hänt....

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Vi är förbi det stadiet. De har redan planterat en thujahäck 30 cm från tomtgränsen OCH satt upp ett staket. Nu kom även kameran.

Sättet du uttrycker dig på gör att man får en känsla av att DU är väldigt irriterad på din granne, är det verkligen så från hans håll?
Det kanske ligger så mycket mer bakom än just kamerorna som gör att du känner dessa känslor just nu.
Hade du/ni inte haft denna dispyt(?) kanske du inte reagerat så starkt över dennes kameror, just saying..

Men även med de orden känner åtminstone jag att det är grannen som i själva verket inte vill ha intrång eller insyn på SIN tomt och fullständigt skiter i din tomt.
Han vill helt enkelt ha kontroll på vem eller vad som rör sig på HANS tomt, inget konstigt med det faktiskt.

Om han nu velat filma din pool, eller tomt för den delen, hade han garanterat gjort det mer diskret.

Halva idén med kameror är att de skall synas, så att vissa element håller sig därifrån.
Sedan kan man som vi, ha en del mindre synliga kameror så dessa element tror att de undviker de synliga kamerorna men ändå fastnar på bild när de slappnar av. :p

Med det sagt har jag ändå stor förståelse för dina känslor att bli bevakad, ingen kul känsla.
Men jag tror nog du ändå, som sagt, får prata med grannen och be honom (direkt) visa vad de tar upp. Om han förhalar eller inte alls vill visa kan du MÖJLIGEN få vatten på din kvarn.

Annars är det bara terapi som gäller.. ;)

Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Vad sägs om att fråga "är kamerorna bra, jag funderar på att köpa egna" "var har du köpt dom" "vad kostar såna" osv, kanske faktiskt kan öppna upp för bättre grannsämja, men idioter finns ju överallt så vad vet jag.

(Fattar inte hur så många kan ha så sjukt mycket åsikter i ALLT på dessa forum, många dessutom totalt meningslösa, har folk inget liv?)

Lycka till!

• Gilla
  • Haha
Donn och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000
timmelstad timmelstad skrev:
Bisarra mängder tyckande här utan grund. Och väldigt mycket orelevanta åsikter om kameraövervakning rent generellt. Kan ni inte diskutera det i en separat tråd?

Det som är relevant här är att grannen inte under några som helst omständigheter har rätt att filma en centimeter av TS tomt.

Finns det misstanke så ska den utredas. Kan man inte föra en dialog med sin granne pga infekterad relation så vänder man sig till datainspektionen:
[länk]
Det är sant!
Men sedan händer antagligen ingenting. Och då är frågan: -hur lyder din plan B?

Staffan

Hej!
Jag skulle behöva råd i en fråga avseende övervakningskameror. Vår granne har nyligen installerat två panoramakameror på sitt hus. Jag förutsätter att han inte har köpt något skit och att upptagningsområdet därför är ganska stort. När jag har tittat på specarna för liknande kameror så kan de visa 30-50 meter i mörker, i dagsljus borde det vara mer då. 4 x zoom i full HD (har inte en aning om hur bra bild det kan bli).

Den ena sitter utanför ingången/ytterdörr som ligger 6,5 meter från gatan, vilket innebär att man borde kunna följa alla som går förbi på gatan och se oss när vi vattnar utanför vår tomt.

Den andra sitter på baksidan av huset med totalt fri sikt över vår pool (eftersom den sitter så högt), som är som längst 18 meter ifrån kameran. Jag finner det ytterst obehagligt att våra grannar ska kunna sitta och titta i kameran på oss när vi badar, och även spela in oss.

Jag har försökt att läsa vad lagen säger, men blir inte klok på om det bara är kränkande när man spelar in men om den bara står och "går" så är det ok?

Vi har en extremt infekterad relation, där allt hela tiden tolkas ur deras synvinkel så om vi skulle säga till att vi tycker att det är obehagligt, så skulle de definitivt anse att vi gör det för att bråka med dem.

Men jag vill få bort kameran, och vill veta om det här är något som Datainspektionen kommer att ge mig rätt i.

Tacksam för synpunkter!
Någon har redan skrivit det som jag tycker skulle vara det bästa alternativet, nämligen att ha något som rör sig inne på din tomt, då kommer du att fylla grannens kameraplats. Jag har själv kameror och det är grymt irriterande när robotgräsklipparen folk som går förbi på trottoaren etc hela tiden filmas och lagras, det gör att man ser till att kameran är inställd så man slipper en massa ej relevant filmande.
Kanske en vindflöjel eller någon typ av vindsnurra? Helt enkelt något som rör sig nästan hela tiden inne på din tomt.

Lycka till!

• Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är sant!
Men sedan händer antagligen ingenting. Och då är frågan: -hur lyder din plan B?

Staffan
Min plan B?

MIn enda plan är att bara diskutera frågeställningen, hur hanterar man en situation där man har en infekterad relation till en granne som monterat kameror som man misstänker filmar in på ens tomt där man dessutom har en pool.

Med reservation för att jag inte förstår din frågeställning i övrigt. Plan B för vad?

Staffans2000
Plan B, om en anmälan inte leder till något.

Staffan

S
Tedster Tedster skrev:
Jag anser att det hör till god uppfostran, vett, respekt och tror att det sannolikt är vad lagen kräver - att maska av allt som inte är enskild egendom. Och det ska göras fysiskt, så att det helt enkelt inte finns siktlinje mot er från kameralinsen.

Jag hade grannen att detta måste göras, för att du inte kan tolerera en kamera mot din tomt. Sedan följer du upp snart, inom två dygn där du upprepar detta skriftligt via mail, och ber grannen bekräfta. Använd så trevligt språk och ton som möjligt. Det kommer ändå framgå att du samlar bevis, vilket ger en känsla av nederlag som du vill mildra av egenintresse. Mailet behövs för att visa att du påtalat vad grannen behovet göra och vad denne eventuellt svarar, i dina eventuella samtal med myndigheter.

Om grannen inte svarar på rimligt sätt, och du inte får hjälp från polisen:
Skaffa en spotlight som lyser in i kameran på natten (den slutar då att fungera på alla sätt när ljuset är tomt, men grannen kan lösa det genom att skapa den mask du redan tipsat om).

På dagen behöver du starkare ljus, förslagsvis en spegel så kan du belysa med solreflektion.

FYI - jag har själv en granne som verkar problematisk, och jag har kameror. Mot henne och andra grannar ser jag självklart till att maska mina kameror av respekt. Dessutom fungerar de bättre då man inte utifrån kan se kamerans position utan i allmänhet ser den först när man är långt inte på tomten, i bra bild. Den första som var där och snokade var självklart den märkliga grannen, 06:30 en morgon när vi inte var hemma.
Bra idé! En liten punktlaser så är saken (läs kameran) ur världen :D

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Plan B, om en anmälan inte leder till något.

Staffan
Det beror på vad som står i svaret.

Folk får göra vad de vill på sin tomt, men jag vill att vi och våra barnbarn ska kunna vistas vid poolen utan att stirra rakt in i en övervakningskamera som vi inte vet om den spelar in eller hur detaljerat den återger. Det är EXTREMT obehagligt! Det tror jag att även du skulle tycka.

Ge det några veckor då har du vant dig å glömt bort kameran.. jag förstår dig, hade inte heller velat ha det så. Prata med honom, han kanske inte spelar in och då klassas kameran som ett ”fönster” dvs det är inte olagligt...

han kan ju vara insatt i branschen och maskat allt utanför hans egna tomtgräns!

Annars får du se det positivt, om ni får inbrott på baksidan så kan du knalla över till grannen å be om filmen!

• Gilla
Uppner och 1 till
  • Laddar…
J Jocu skrev:
han kanske inte spelar in och då klassas kameran som ett ”fönster” dvs det är inte olagligt...
Nej, det har inget med inspelning eller inte att göra.

S
Det vore intressant om alla de som med så stor bestämdhet påstår saker som att kameran klassas som "fönster" om inget spelas in, att det räcker att maska i mjukvara osv, kunde styrka sina påståenden med lite fakta-referenser. Annars framstår allt bara som rent påhitt och gissningar.

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
J Jocu skrev:
Ge det några veckor då har du vant dig å glömt bort kameran.. jag förstår dig, hade inte heller velat ha det så. Prata med honom, han kanske inte spelar in och då klassas kameran som ett ”fönster” dvs det är inte olagligt...

han kan ju vara insatt i branschen och maskat allt utanför hans egna tomtgräns!

Annars får du se det positivt, om ni får inbrott på baksidan så kan du knalla över till grannen å be om filmen!
För tusende gången:
- Inspelning eller ej är irrelevant.
- Maskning är inte prövat och inte på något sätt godtagbart i dagsläget (eftersom det inte är prövat).

Så länge möjligheten att justera maskning ligger hos bevakaren och inte utanför så är det högst tveksamt att det är godtagbart.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.