S
C C.Lundin skrev:
Jo, eftersom du antar att ett brott begås.
Det är antagen från din sida som kan vara precis felaktiga.
Lägg inte dina ord i min mun. Läs igen vad jag skrev, om du inte förstod innebörden är du välkommen att fråga istället för att påstå galna saker om vad jag skrivit.

Men du menar alltså på fullt allvar att du anser att alla som anmäls för brott skall anses som skyldiga, inte misstänkta? I min värld är alla som anmäls för brott på ett eller annat vis MISSTÄNKTA för brott, det vill säga man antar att brott begåtts. Det är inte förrän någon fälls i domstol som antagandet blir ett faktum, i juridisk mening.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Lägg inte dina ord i min mun. Läs igen vad jag skrev, om du inte förstod innebörden är du välkommen att fråga istället för att påstå galna saker om vad jag skrivit.

Men du menar alltså på fullt allvar att du anser att alla som anmäls för brott skall anses som skyldiga, inte misstänkta? I min värld är alla som anmäls för brott på ett eller annat vis MISSTÄNKTA för brott, det vill säga man antar att brott begåtts. Det är inte förrän någon fälls i domstol som antagandet blir ett faktum, i juridisk mening.
Det var ingenting som var oklart.

Nej, det menar jag inte. Men det är ju befängt att anmäla någon utan att ha någonting alls att gå på. Det är ingen som mår bra över att folk anmäler andra hejvilt. Möjligtvis TS i detta fall, men då har jag svårt att tro att det är grannen som är problemet här.

Rimligt hade kanske varit att t.ex. ta reda på att(/om) det är en kamera som är uppsatt, ta reda på om den är igång samt be grannen snällt att vrida den. Skulle grannen vara wrong i det läget tycker jag absolut att man kan börja överväga att anmäla.

Många väldigt märkliga svar här. Man får inte kameraövervaka utan tillstånd, oavsett om det spelas in eller inte, platser dit allmänheten har tillträde, och definitivt inte in på någon annans privata område. Där kan sluta prata om staket, höga buskar, luftgevär och andra märkliga förslag som framförs här. Kameran ska riktas så att den bara filmar egen tomt, annars ska den ner.

Liknande regler gäller kring en dashcam på bilen. Den får inte vara påslagen när du inte själv sitter i bilen, t ex som övervakning när bilen är parkerad. Grundregeln är att du bara får filma det som dina egna ögon kan se samtidigt.

• Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
S
Lite mer fakta då, som jag inte trodde skulle behövas.

Det är Datainspektionen och eventuellt polis och åklagare som utreder om brott begåtts. Det är inte offren, forumnördar eller TS som gör det.

Så länge ingen form av dom fallit är allt bara misstankar, i lagens mening.

Och det är så det är och så det ska vara i en rättsstat. Upplever man sig utsatt för ett brott, så kan och bör man anmäla det. I vissa fall kan man undvika anmälan genom att prata med berörd part, vilket påtalats otaliga gånger redan.

• Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
Anmäl!! Man kan snart inte torka sig där bak utan att blir filmad! Den personliga integriteten naggas i kanterna varje dag. Vem vet var dom inspelningarna hamnar i slutändan? Helt oacceptabelt!

• Gilla
Snickerick
  • Laddar…
Jag anser att det hör till god uppfostran, vett, respekt och tror att det sannolikt är vad lagen kräver - att maska av allt som inte är enskild egendom. Och det ska göras fysiskt, så att det helt enkelt inte finns siktlinje mot er från kameralinsen.

Jag hade grannen att detta måste göras, för att du inte kan tolerera en kamera mot din tomt. Sedan följer du upp snart, inom två dygn där du upprepar detta skriftligt via mail, och ber grannen bekräfta. Använd så trevligt språk och ton som möjligt. Det kommer ändå framgå att du samlar bevis, vilket ger en känsla av nederlag som du vill mildra av egenintresse. Mailet behövs för att visa att du påtalat vad grannen behovet göra och vad denne eventuellt svarar, i dina eventuella samtal med myndigheter.

Om grannen inte svarar på rimligt sätt, och du inte får hjälp från polisen:
Skaffa en spotlight som lyser in i kameran på natten (den slutar då att fungera på alla sätt när ljuset är tomt, men grannen kan lösa det genom att skapa den mask du redan tipsat om).

På dagen behöver du starkare ljus, förslagsvis en spegel så kan du belysa med solreflektion.

FYI - jag har själv en granne som verkar problematisk, och jag har kameror. Mot henne och andra grannar ser jag självklart till att maska mina kameror av respekt. Dessutom fungerar de bättre då man inte utifrån kan se kamerans position utan i allmänhet ser den först när man är långt inte på tomten, i bra bild. Den första som var där och snokade var självklart den märkliga grannen, 06:30 en morgon när vi inte var hemma.

• Gilla
  • Wow
redep och 5 till
  • Laddar…
P
Går att maska mekaniskt även på en doom kamera. Vart med och satt upp en plåtvinkel nära kameran för att den ska vara ivägen och hindra att man tex kan se grannens tomt... Att sen grannen behöver kikare för att kunna se om den sitter kvar eller inte hör ju inte hit.. Det är lagligt att kameraövervaka sin egen tomt. Man behöver inte göra detta i nåt som helst samförstånd med sina grannar lagen ger en bara lov att kameraövervaka sin egen tomt och så länge man bara gör det så är det lagligt. även om grannen funderar eller tvivlar eller ogillar men svårt att få inspektioner gjorda då dessa ärenden verkar ja noll prioritet..

Och vill man filma grannens pool eller liknande så finns det fina objektiv i vanliga kamera grejer så vill man verkligen så går det att göra detta med betydligt bättre resultat än med en övervakningskamera. 300-400 objektiv på en vanlig digitalkamera så kan du kolla om grannens kaktus på andra sidan fotbollsplanen behöver mer vatten eller om det brutits nån tagg sen igår..eller om grannen i poolen har vax i örat.. Den kameran bakom ett kvisthål i fasaden uppe under takfoten i skuggan så är det omöjligt att få syn på den. Så vill nån filma nån svenson granne i poolen så skulle nog dom flesta med en eftermidags googling kunna göra det utan att grannens ser nån övervakningskamera på fasaden... så är lite tveksam till att det är grannens syfte

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är lagen som hindrar övervakning av platser som allmänheten har tillträde till utan tillstånd från Datainspektionen.

[länk]

5 § ger ett undantag så att man kan filma i sin privata trädgård.

Så här gör du en tillsynsanmälan hos Datainspektionen:
[länk]
Den lag du hänvisar till är upphävd (läs alltid ingressen). Nu gällande lag finns här: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ng/kamerabevakningslag-20181200_sfs-2018-1200

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
heisiandiishe
Jag växte upp i hus men valde lägenhet. Du låter som en som också borde bo i lägenhet. Som husägare måste man orka kommunicera med sina grannar!

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Har man dessutom konflikt med en granne är det ett ofta ett inslag av manipulation och eller härskarteknik att sätta upp dessa kameror. I mitt villaområde utanför Stockholm har det varit uppe ett antal gånger i villaägarföreningen.

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
L Lancen skrev:
För att visa hur en modern (dock Kina) fungerar idag...

Se detta. För 1000 kronor, filmen är i bara 2mp och 18x zoom..

Känns det bra att gå förbi ett hus där den finns?

Känns det bra att ligga och sola 15 meter därifrån?
[länk]
Skapligt OT, men hur löser denna det om det kommer in flera personer som går åt olika håll?

Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Hej!
Jag skulle behöva råd i en fråga avseende övervakningskameror. Vår granne har nyligen installerat två panoramakameror på sitt hus. Jag förutsätter att han inte har köpt något skit och att upptagningsområdet därför är ganska stort. När jag har tittat på specarna för liknande kameror så kan de visa 30-50 meter i mörker, i dagsljus borde det vara mer då. 4 x zoom i full HD (har inte en aning om hur bra bild det kan bli).

Den ena sitter utanför ingången/ytterdörr som ligger 6,5 meter från gatan, vilket innebär att man borde kunna följa alla som går förbi på gatan och se oss när vi vattnar utanför vår tomt.

Den andra sitter på baksidan av huset med totalt fri sikt över vår pool (eftersom den sitter så högt), som är som längst 18 meter ifrån kameran. Jag finner det ytterst obehagligt att våra grannar ska kunna sitta och titta i kameran på oss när vi badar, och även spela in oss.

Jag har försökt att läsa vad lagen säger, men blir inte klok på om det bara är kränkande när man spelar in men om den bara står och "går" så är det ok?

Vi har en extremt infekterad relation, där allt hela tiden tolkas ur deras synvinkel så om vi skulle säga till att vi tycker att det är obehagligt, så skulle de definitivt anse att vi gör det för att bråka med dem.

Men jag vill få bort kameran, och vill veta om det här är något som Datainspektionen kommer att ge mig rätt i.

Tacksam för synpunkter!
Helt klart måste du få bort kameran ifrån denna höga placering!! I tråden nämner att den och den maskar av områden i kameran. Vilket inte jag skulle känna mig ett skit bättre tillmods av då det är upp till kameraägarens perversion att göra så.

M Mortsken skrev:
Skapligt OT, men hur löser denna det om det kommer in flera personer som går åt olika håll?
Den zommar ut och prioriterar. Du väljer själv i setup...

Bisarra mängder tyckande här utan grund. Och väldigt mycket orelevanta åsikter om kameraövervakning rent generellt. Kan ni inte diskutera det i en separat tråd?

Det som är relevant här är att grannen inte under några som helst omständigheter har rätt att filma en centimeter av TS tomt.

Finns det misstanke så ska den utredas. Kan man inte föra en dialog med sin granne pga infekterad relation så vänder man sig till datainspektionen:
https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/anmal-olaglig-kamerabevakning/

• Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.