Bara en tanke.. en övervakningskamera som klarar 30-50m fixar det nog inte utan hjälp i form av IR ljus. Det sitter alltså en infraröd ljussändare på kameran som belyser upp området den ska filma. De är vanligtvis inte så starka såvida han inte har extra IR ljus. Jag tror att du borde kunna kolla det enkelt genom att rikta kameran på din mobil mot hans övervakningskamera när det är mörkt ute. Det mänskliga ögat kan inte se ljuset men man kan se det via en kamera.

Det går att köpa IR ljus strålkastare. De kostar inte mycket. Köp en sådan strålkastare och sätt upp på din sida och rikta den mot hans kamera. Då kommer du att blända kameran så pass mycket på natten att det blir bara en vit bild ;)

Men som jag skrev så löser det här inte problemet. Samtidigt gör du inget olagligt när du belyser din tomt (och grannens) med IR ljus.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Har du testat att gå och prata med grannen om det här problemet? Det hade sparat dig ett drygt dygn av rejäl oro.. :thinking:

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag vill filma de som tar sig in på min tomt för att stjäla eller skada min egendom
Fikmerna lagras på en NVR så att jag kan kolla på dom ifall något inträffat
De spelas över automatiskt av nya inspelningar
Lagringsutrymmet räcker ca tre veckor
Inspelningen startar inte förrän rörelsa upptäcks ca tre meter från huset
Om någon går så nära mitt hus så ser dom skylten att kameror finns uppsatta
De har dessutom inte där inne att göra om jag inte bjudit in dom
Har haft nytta av dom en gång då jag fick utemöbler stulna
Bilen som de kom i syntes och jag kunde hämta tillbaka det stulna

Det är inte så att dina kameror spelar in 24/7 till din NVR MEN du får en push-notis och en ”larm-inspelning” på ca 30 sekunder när någon närmar sig ditt maskerade område? Därmed spelar du in och lagrar 24/7, men kan kolla filmsnuttar om larmet skulle triggas.

Annars låter det osannolikt att bara kunna lagra dina larminspelningar i 3 veckor på din nvr.
Om du däremot spelar in 24/7 så låter det troligt att ALL video sparas i ca 3v.

Jag har nämligen exakt likadant själv ;-)

Man får filma sin egen tomt, ej något annat.
Jag hade konfronterat grannen och bett att få se kamerornas upptagningsområde. Hade min tomt varit med på hans film så hade jag vänligen bett honom justera det.
Om inte det hade hjälpt så känns en anmälan meningslös. Förmodligen lågprioriterat ärende.
Då hade jag själv hjälpt honom justera kameran med hjälp av ett baseballträ eller spade etc.

Trist med grannar som tar sig friheter på andras bekostnader.

• Gilla
Daleby och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Hur ska vi då kunna lyssna på musik på vår Sonos när vi badar då? ;-)
Köp en Sonos MOVE och kör blåtand :)

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
En annan tanke är att du borde kunna be honom visa vilket område han fångar upp på kameran. Han har säkert en app på sin telefon och är han skysst så borde han kunna visa direkt på plats genom att plocka upp mobilen och visa en live videoström. Om han vägrar så beror det väl på att han inte har svart-markerat din tomt eller rent av vill jävlas lite. Hade jag satt upp kameraror och en granne frågade mig så hade jag utan tvekan visat strömmen direkt. Men alla är inte som jag ;-)

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
S
R Robin Wahlman skrev:
Ett litet problem. DU försätter att grannen verkligen filmar allmän väg eller TS tomt. DÅ men endast då har grannen begått ett brott som polisen / DI kan agera på.

Att TS känner sig utsatt innebär inte att grannen har gjort något olagligt.
Nej!
Jag utgår från den information som TS givit.
Till skillnad från många andra i tråden svarar jag på TS fråga utifrån det han uppgivit.

Jag skrev
"
Din granne bryter utan någon som helst tvekan mot lagen om han övervakar allmän väg och eller din tomt."

Det är bara så tramsigt hålla på med sådana "du vet inte ditten och datten" inlägg. Det är som om någon blåser förbi i 200 och folk gnäller om att man inte ska göra nåt för man vet inte hur fort hen faktiskt körde. Lägg ner. Hjälp TS istället!

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Stämmer säkert
Har inte riktigt koll på hur lång tid det tar innan den spelar ö er de äldsta filerna
Har fyra kameror och de spelar bara in vid rörelse
Men de triggas av fåglar, fladdermös och diverse nattflyn också
Men finns ingen anledning att kolla på inspelningarna om det inte hänt något
Har valt bort notis om att det spelas in något
Har inte kollat inspelningara på över två år

S Snickerick skrev:
Nej!
Jag utgår från den information som TS givit.
Till skillnad från många andra i tråden svarar jag på TS fråga utifrån det han uppgivit.

Det är bara så tramsigt hålla på med sådana "du vet inte ditten och datten" inlägg. Det är som om någon blåser förbi i 200 och folk gnäller om att man inte ska göra nåt för man vet inte hur fort hen faktiskt körde. Lägg ner. Hjälp TS istället!
Precis, och TS har inte givit någon som helst information som styrker att grannen faktiskt filmar alls.
Hade TS vetat någonting alls så hade h*n behövt pratat med grannen redan. Troligtvis hade problemet inte ens funnits längre då.

P
1.Grannen får filma på SIN egen tomt.. ja så enkelt är det..

2.Ingen mer än grannen vet om kameran faktiskt filmar utanför tomten och utan att kunna bevisa det så lär knappast varken polis eller Di bry sig om att komma och kontrollera detta. Det är ett brott om han filmar din pool men det vet vi ju inte ,det är ett antagande.

Lite tråkigt att anmäla och sen om dom mot alla odds skulle komma ut så visar det sig vara en attrapp...
Dessutom så verkar det ju funka så att om en granne anmäler en kamera så skickar dom ut en förfrågan om man filmar utanför sin tomt och svarar han NEJ så händer det inget mer, eller så fick han gott om tid att ta bort om han kanske ev gjort det.

Om det nu inte går att prata med grannen så..
Enda vettiga lösningen verkar ju vara att placera något hinder ivägen för kameran om man nu verkligen tror att den ser nåt..

Sen ibland så har ju folk 50 fönster i grannskapet som ser till ens pool men grannen man inte tycker om har en kamera som är problemet.. att det finns möjlighet till 50 pedofiler/fluktare med kikare som ser bättre till poolen men det har man aldrig funderat på, eller att varenda en som går förbi på vägen får se allt när folk badar i pooler med mindre lämpliga placeringar.

Ibland lär man ju fråga sig om det inte är bättre med lite insynsskydd runt poolen av mer tillfällig karaktär som sätts upp och tas bort när badsommaren är slut, om det är problem att det behövs bygglov.

Redigerat:
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
S
C C.Lundin skrev:
Precis, och TS har inte givit någon som helst information som styrker att grannen faktiskt filmar alls.
Hade TS vetat någonting alls så hade h*n behövt pratat med grannen redan. Troligtvis hade problemet inte ens funnits längre då.
Vilket jag inte heller har påstått! Läsa igen vad jag skrev kanske?

S Snickerick skrev:
Vilket jag inte heller har påstått! Läsa igen vad jag skrev kanske?
Jo, eftersom du antar att ett brott begås.
Det är antagen från din sida som kan vara precis felaktiga.

S Snickerick skrev:
Lite fakta

Om kameraövervakningslagen.

.
Bra att du tar upp GDPR. Den gäller här. Det är helt solklart.
TS. Ta kontakt med datainspektionen och förklara ditt ärende.

Din granne saknar laglig rätt att filma utanför sin privata sfär. Det är odiskutabelt.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
I det här fallet är lagen enkel. Du får inte ha en kamera som "tar bilder" eller filmar utanför din tomt. Inget allmänt område eller grannens tomt. Om du ska ha med detta så måste du söka övervakningstillstånd hos Länsstyrelsen i ditt län.

Det är skitsvårt att få ett sådant tillstånd. Även polisen och andra myndigheter behöver ett sådant tillstånd att övervaka allmänt område.

Det funkar inte heller att säga att man ska övervaka sin infart och parkering. Då måste du se till att inget filmas på vägen utanför.

Sen är det inte bara länsstyrelsen utan även GDPR. Alla filmer där du kan identifiera en person där måste personen ha gett sitt samtycke.

Mitt tips är att kontakta din länstyrelse och då handläggare för överklagan bygglov och övervakning.

/Ingemar

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Många åsikter här...

För det första. Övervakningskameror gör många gånger ett utmärkt jobb. Det skänker stor tillfredställelse att få koll på sina tillhörigheter, båtar, bilar, entré mm...

Däremot är det uppenbart så att det är obehagligt att känna sig övervakad.

Så för att säkerställa en god grannsämja och att slippa bli anmäld är det en god idé att i samråd med grannar komma överens om placeringar.

Att sätta upp en doomkamera högt är som gjort för trubbel. Är det dessutom mekanisk zoom i den kan det vara upp till 20x, som jag har på vårt sommarställe. Då pratar vi pormasknivå på avstånd15m för TS poolområde. Den köptes för 1900:- på Alibaba (Kina). Har tre st. Styrs via app i mobil eller dator.

Jag skulle ALDRIG acceptera en sån kamera och placering hos en granne. I detta fall handlar det om att flytta ner den så överblicken minskas till egen tomt. Det säger sig självt.

Att tackla en osympatisk granne är dock ibland omöjligt. Så dessa goda råd om att pratas vid är oftast meningslöst.

Det som möjligen kan fungera är pedofiltankar. Dessa personer är så uppfyllda av sig själva att bara anklagelsen kan göra att dom kan ändra sig...

Att prata om eventuell maskning av övervakningen skulle jag aldrig acceptera. Det är ju lika lätt att ta bort som att sätta dit...
Och med en doomkamera som det verkar vara fungera inte maskning... Det ligger i sakens natur att man kan se 360 grader...

Nä i detta fall är det bara att agera. Direkt och koncist. Först meddela hur ni tänker och helst skriftligt. Ge en tidsgräns och om inget hänt, anmäl...

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Då tar den även vägen utanför vår tomtgräns
Och det är helt ok
Nej, det är inte okej på något sätt. Du får inte lov att filma utanför din egen tomtgräns utan uttryckt tillstånd från fast monterad kamera oavsett hur länge du filmar.

De flesta kameror har möjlighet at maska av bilden elektroniskt. Huruvida det räcker att maska bort delar som inte skall vara med har inte blivit rättsligt prövat men det borde iaf minska risken för fällande vid eventuellt bråk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.