144 354 läst · 478 svar
144k läst
478 svar
Grannen filmar vår pool
Skulle jag ha en kamera åt mitt håll,,då skulle han få ta ned den direkt. Pedo varning på en sån därF fsn skrev:
Jag är kanske mer oroad av att grannen är en gerontofil än en pedofil.....Staffan2000 skrev:Det troligaste, rent statistiskt, är att grannen ger blanka tusan i ert badande, och ser den delen av filmbilden som något han får dras med, när han övervakar sin egen tomt.
Pedofiloron kan ibland gå för långt. De allra flesta gubbar (och gummor) tänder inte på förpubertala personer. Ändå tvingas småbarn att ha badkläder när de leker i vattnet.
Staffan
Det låter genialiskt och vet du vad? Det är just precis så han tänker. Hur kan någon gör så mot mig när jag bara gör något som man egentligen inte får, fast nu är det ju bara jag som gör det, så då är det ju ok.... Skulle verkligen vilja höra hans klagomål...T tanaris skrev:Om man vill kriga skulle kanske en stark IR-strålkastare riktad mot grannens hus ha effekt. Ljuset är ju osynligt så det borde inte störa annat än kamerorna, och förmodligen bara när det är mörkt. Dvs när man får anta att det är mest intressant att de fungerar. Vore ju intressant att höra grannen förklara för polisen att din strålkastare stör hans kameror när de filmar din tomt...
(Fast risken är förstås att det eskalerar istället.)
Jag ser ju att det är en kamera som kan spela in i 360 grader om man ser till att vrida den, och då kan han inte undgå att spela in vår tomt...M Mawe85 skrev:Sluta anta att grannen filmar din tomt för du har ingen som helst aning om hur kameran är inställd. Fråga istället om hur hans nya kamera spelar in och säg till honom att du vill se live-video på hur den spelar in. Vill han inte göra det så anmäl till datainspektion. Problemet löst med största sannolikhet.
Fast här har du faktiskt fel. Det kan han visst det eftersom han kan maskera det i mjukvaran oavsett hur han riktar sensorerna. Lägg ner dina anklagelser eller anmälan han till datainspektionen.Pellegnillot71 skrev:
Håller med övriga, ta en dialog med grannen.
Just nu vet du inte vad som filmas.
Du har lagen på din sida så du kan bara få rätt.
Tala om att du inte tycker om att se kameran från poolen och att du är orolig för att den kan se dig när du badar. Be om att få se övervakningsbilden, det kan grannen säkert visa redan från mobilen där ni står och diskuterar. Du kan då se hur detaljrikt det är och hur orolig du bör vara. Tycker du att bilden avslöjar för mycket, så be om att de riktar om kameran så att den inte kan se din pool. Att maska av området kan de göra men de kan också ta bort masken så fort du gått hem, så det är ingen garanti. Det bästa är om de kan rikta om kameran, du får kontrollera bilden så den inte visar din pool, och så ser du på kameran ifall den är kvar i rätt läge.
Prata inte om lagen i första hand utan använd det som argument först när grannen inte vill lyssna på annat.
Har själv satt upp kameror med väldigt vid vinkel där jag ser en grannes hus i periferin. Jag pratade med grannen innan jag köpte kamerorna och sa vad som skulle ske. När jag satt upp den så skickade jag bilder till dem för att de skulle se vad som syns, de hade även möjlighet att påverka ifall jag skulle rikta om den på något sätt. Deras hus är ca 120 meter bort och i ett hörn av vidvinkelbilden så man kan se att där är ett hus men inte så mycket detaljer. De var nöjda med detta och kände att de varit delaktiga i processen och kunnat ha medbestämmande.
Tala om att du inte tycker om att se kameran från poolen och att du är orolig för att den kan se dig när du badar. Be om att få se övervakningsbilden, det kan grannen säkert visa redan från mobilen där ni står och diskuterar. Du kan då se hur detaljrikt det är och hur orolig du bör vara. Tycker du att bilden avslöjar för mycket, så be om att de riktar om kameran så att den inte kan se din pool. Att maska av området kan de göra men de kan också ta bort masken så fort du gått hem, så det är ingen garanti. Det bästa är om de kan rikta om kameran, du får kontrollera bilden så den inte visar din pool, och så ser du på kameran ifall den är kvar i rätt läge.
Prata inte om lagen i första hand utan använd det som argument först när grannen inte vill lyssna på annat.
Har själv satt upp kameror med väldigt vid vinkel där jag ser en grannes hus i periferin. Jag pratade med grannen innan jag köpte kamerorna och sa vad som skulle ske. När jag satt upp den så skickade jag bilder till dem för att de skulle se vad som syns, de hade även möjlighet att påverka ifall jag skulle rikta om den på något sätt. Deras hus är ca 120 meter bort och i ett hörn av vidvinkelbilden så man kan se att där är ett hus men inte så mycket detaljer. De var nöjda med detta och kände att de varit delaktiga i processen och kunnat ha medbestämmande.
Vår pool ligger inte 120 m bort utan 13-18 meter (från start till slut)T tompaah7503 skrev:Håller med övriga, ta en dialog med grannen.
Men det där var väl dåligt maskat? Ungefär 75% av bilden borde varit maskad då bara egen tomt och inte grannen eller gatan får vara med. Det ser ut att vara ett exempel från UK, där kanske reglerna är annorlunda.thomas33 skrev:
Det var enbart ett exempel och håller med dig att enligt svenska förhållande så är det dåligt.P Pin skrev:
Lade enbart med bilden för att tydligare förklara hur man kunde "ta bort" områden som kameran inte skulle filma.
Laserpekare har nog för smal stråle och är för synlig. Och kan dessutom ge skador på synen. Obra.A ajn82 skrev:
Du får väl slå tillbaka med en monster-IR-strålkastare?
Ger ju inget synligt ljus så den stör inget - förutom just... kameran...