MariaMajsan MariaMajsan skrev:
Skulle säga att de flesta kameror som sitter uppe enbart filmar när det är rörelse i kameran och det brukar ju vara på max 10m avstånd. Sen brukar det sparas i 1 mån. Men man brukar ju generellt stänga av kamerorna när man är hemma tror jag, det tar ju bara upp mycket inspelningstid.
Det spelar ingen roll. Det är upptagningsområdet som är intressant ur lagens mening.

1. Snacka ned grannen och be honom visa vad hans kamera visar. Vill han inte det, gå till alternativ 2.
2. Sätt upp en motsvarande kamera på ditt hus som tittar in i grannens trädgård. Invänta reaktion.
Övrig förströelse kan vara att sätta upp en sån där fågeldrake som ska hålla andra fåglar borta, den lär fylla grannens rörelsekänsliga kamera.

Grannens kamera ska bort.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Kalla det vad man vill, det är till Datainspektionen man anmäler "olaglig kamerabevakning", dvs ett brott mot lagen ;) de skriver så själva på sin hemsida ;) men som jag skrev redan från början, just eftersom det är ett brott mot lagen, menar jag att även polis och åklagare bör kunna utreda detta och som jag också skrev så skulle jag själv kanske börja i den änden.

Datainspektionen är tillsynsmyndighet för all kamerabevakning i Sverige. Det innebär att vi ska kontrollera att de som använder bevakningskameror följer dataskyddsreglerna. Allmänheten kan anmäla olaglig kamerabevakning genom att skicka in blanketten "Klagomål och tips" nedan. Vi är tacksamma för de tips och klagomål som kommer in från allmänheten. Även om vi inte inleder tillsyn vid varje klagomål är vår tillsynsverksamhet beroende av denna information.

Vad gäller förundesökningssekretess så gäller den bara under förundersökningen, sedan blir den offentlig, och åklagaren kan välja att lämna ut informationen även under förundersökningen, om hen anser att det inte skadar utredningen. Så det är i stort sett lika offentligt där i slutändan. Men i TS fall kommer väl grannen knappast att hysa några tvivel om vem eller vilka som gjort en anmälan, så det är ju tämligen irrelevant här.
Datainspektionens tillsyn kan ge underlag som visar t ex om det finns anledning att tro att brott har begåtts (brott mot kameraövervakningslagen) eftersom det inte är fastslaget i dagsläget. Beroende på utfallet av en sådan tillsyn skulle det kunna leda till en anmälan till polisen i nästa skede.

F Flamman skrev:
1. Snacka ned grannen och be honom visa vad hans kamera visar. Vill han inte det, gå till alternativ 2.
2. Sätt upp en motsvarande kamera på ditt hus som tittar in i grannens trädgård. Invänta reaktion.
Övrig förströelse kan vara att sätta upp en sån där fågeldrake som ska hålla andra fåglar borta, den lär fylla grannens rörelsekänsliga kamera.

Grannens kamera ska bort.
Jag skulle inte rekommendera att uppenbart bryta mot några regler för att "ge igen".

• Gilla
Tedster
  • Laddar…
En kameraatrapp riktad rakt in i deras fönster kan ju vara ett lagligt sätt att ge igen.
Det brukar väl dock aldrig sluta väl när grannar börjar eskalera sin krig...

• Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
S
P PTZic skrev:
Det gjorde jag, och det står såhär:
"Det är Datainspektionen och eventuellt polis och åklagare som utreder om brott begåtts. "

På det svarar jag att det inte är eventuellt polis och åklagare som utreder brott, det ÄR de som utreder om brott begåtts. Det är en väldig skillnad att utreda något som ett tillsynsärende om en eventuell överträdelse av kameraövervakningslagen, eller att utreda något utifrån brottsbalken
Jaha, du kanske inte känner till det, men det kan vara ett brott att bryta mot lagen, även om lagen man bröt emot inte ligger under brottsbalken, till och med i juridisk mening.
Vet inte riktigt vart du vill komma med detta. Verkar som du inte riktigt förstod andemeningen i det jag skrev, eller inte vill och mest bara vill märka ord. Men oavsett vilket framgår det som sagt tydligt av Datainspektionens egen hemsida att brott mot kameraövervakningslagen kan anmälas till dem. Att polis och åklagare utreder det om man anmäler till dem är inte alls säkert. Det är mycket de inte utreder som det kan tyckas att de borde, precis som jag skrev.

MollyMoon
Säg åt grannen vetja, att ni föredrar duschdraperi när ni badar. Montera två master i vardera ände av tomten, dra en vajer och ha ett gigantiskt draperi som ni kan dra för när ni har lust. att ha de lite privat (;-) Har ni barn, kan dom också använda draperit som ridå (om dom gillar att spela teater, vill säga). Höjden måste ju förstås vara högre än kameran... he he...jag är seriös och iden är genial.....djungeldraperi dessutom, snyggt och exotiskt och ni slipper se grannarna. Detta kanske inte är en permanent lösning,men kan fungera några år tills du har en gigantisk hägg som skydd för kameran... Om ni får ihop en teaterföreställning, bjud in grannen på en grogg och lite underhållning. Missförstå mig rätt, jag menar inget illa.
//MollyMoon

• Gilla
  • Älska
Bettan74 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
El-it El-it skrev:
Den länken du först hänvisar till är ett förslag som kom till 2013 men upphävdes 2018.
Så det gäller inte längre.
Bra att ni såg att lagen inte är gällande. Olyckligt att jag missade det. Men vad menar du med förslag? Den var väl gällande lag tills nyligen?

Claes Sörmland
H Hempulare skrev:
Den lag du hänvisar till är upphävd (läs alltid ingressen). Nu gällande lag finns här: [länk]
Bra att du såg det! Tyvärr kom upptäckten så pass sent att jag inte kan justera detta i inlägget. Så det får ligga kvar och förvirra lite fler personer.

Den nya kamerabevakningslagen gäller tydligen inte för hemmasituationen:

Textutdrag ur lag med punkt om undantag för kamerabevakning i privat hem.

Hur ska detta tolkas?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bra att du såg det! Tyvärr kom upptäckten så pass sent att jag inte kan justera detta i inlägget. Så det får ligga kvar och förvirra lite fler personer.

Den nya kamerabevakningslagen gäller tydligen inte för hemmasituationen:

[bild]

Hur ska detta tolkas?
Det är väl det som tillåter att man övervakar sin egen tom.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Musik dagtid och lekande barn dagtid omfattas inte av någon lagstiftning per se. Det finns en miljölagstiftning om störande ljud (buller) som kan vara tillämplig om det är excessivt. Det du beskriver räknas normalt sett inte som excess.

Det är således en dålig liknelse (subjektiv).

Det är värt att hålla flera tankar i huvudet samtidigt.

Vad man tycker är olämpligt (störande ljud, bli filmad osv).
Vad som är lagvidrigt (upplevt störande ljud i form av musik och lekljud från barn är det inte, att filma grannens tomt är det).
Frågan försökte klargöra vad som initialt triggade den uppkomna situationen.
Det finns situationer som inte faller under visst lagrum men som i folkmun kallas hänsyn.
För att kunna höra musik i högtalare med barn lekandes vid en pool krävs avsevärd volym.
Med bara 13 meter till grannen...

Underbart om man t.ex. drabbats av Utmattningssyndrom eller genomgått en cancerbehandling och inte gillar
Black Sabbath.
Hänsyn. Tyvärr lite bortglömt idag.

När TS nämner Sonos så tolkar jag att konflikten inte bara skapades av grannen med kamera. Därav min reflektion.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
T tompaah7503 skrev:
Var det det enda du fann värdigt att kommentera i mitt inlägg?
Inte alls. Men jag har redan skrivit att vår relation är infekterad (och i förra veckan blev min man tom hotad) så då förstår jag inte hur jag ska kunna bemöta att jag ska prata om hur dåligt vi mår av kameran mm. Han kommer att älska det.
Men jag har redan bestämt mig för att efter helgen som kommer, då vi har besök av kunniga människor som kan tala om om jag är schåpig eller inte, så kommer vi att prata med grannen och tala om vad vi anser och hur vi kommer att gå vidare om de inte kan visa oss att de inte kan se vår pool med deras kamera.
Men jag tänkte att en kamera som spelar in en granne 120 m bort givetvis inte visar lika tydligt en granne som badar 18 meter bort.
:-D

• Gilla
Polyester och 6 till
  • Laddar…
Herregud vilka urflippade svar i den här tråden, om man går till myndighet eller förstör utan ens ha gett det ett försök att prata med grannen gör man fel enligt min åsikt. Sen klagar folk på att det slösas med skattemedel, men myndigheter och polis kan tydligen fritt disponeras för att lösa sånt som lite sunt förnuft och ett vuxet samtal kan stöka över på 5 minuter. Vuxna människor alltså...

• Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
nocken45 nocken45 skrev:
Jisses jag tycker lite synd om TS för detta har spårat ut rätt rejält. Ledsen att säga det men rent krasst så är detta "problem" enklast att lösa med dialog mellan dig och grannen oavsett om du anser att det är infekterat eller inte. En anmälan eller de flesta andra förslagen hjälper föga tills du ens vet om det är en aktiv kamera? eller hur.
Som du själv säger du ser en kamera eller vad du på det avståndet identifierar som en kamera utan att vet om den är aktiv, eller vad den har för spec, inställning mm.

Däremot får jag intrycket att det inte en en persons fel att ni har en ansträngd relation?

Att ha kamera som en försäkring vid tex inbrott eller stöld är idag väldigt vanligt. korrekt utfört är det som sagt en bra sak då en tjuv oftast undviker ett fastighet med kameraövervakning om det är möjligt.
Jag håller fullständigt med dig att det enklaste är att prata med någon först, men när det gäller personer som är så egocentrerade så att de tror att allt bara handlar om dem, så är det svårt att få dem att förstå. Kanske om vi satte upp motsvarande kamera mot dem och de for illa skulle det kanske gå in....

Vad anledningen till att relationen är ansträngd, har inget med saken att göra. Tror att det är många som sitter i liknande sits där vissa är vana vid att ha grannar att visa hänsyn till medan andra inte har det.

Vi kommer att prata med grannen, men jag tror att vi kommer att få svårt att utlösa någon form av empati, utan kommer att ses som om vi djävlas med dem helt enkelt. Må det så vara då. Men jag ska inte behöva gå omkring och känna mig betittad.
Och tro mig, det är inga attrapper för då skulle man inte tagit sig besväret att dra ut elkablar. Och inte heller har de någonsin köpt det billigaste de kan hitta på rea heller, så jag är säker på att det är top notch vi pratar om när det gäller kameran.

• Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.