144 209 läst · 478 svar
144k läst
478 svar
Grannen filmar vår pool
Jag skulle inte skriva in till det här forumet om råd, vare sig om det per se är så eller om jag nu oroar mig. Men jag förväntar mig ordentliga svar när jag nu skriver. Det är väldigt mycket att läsa.R Robin Wahlman skrev:Why but why ?
TS vet ju inte ens om han blir filmad, om kameran är aktiv osv. Det enda han VET är att han från sin pool kan se en kamera. Om TS har riktigt tur kanske det endast är en dummy för att verka avskräckande på tjuvar.
Om en granne "satte en kula" i min kamera skulle grannsämjan eskalera till något riktigt dåligt.
Hur kommer det sig att 90% i tråden förutsätter att grannen gör något olagligt ??
Undrar om TS är lika orolig om det går förbi någon utanför hans tomt i och med att den personen skulle kunna:
1. vara pedofil
2. ha en kamera gömd i kepsen för att filma hans barn som badar.
Tack på förhand!
Tack för ett bra och empatiskt svar.
Jag tänkte också att jag ska samla på mig info. Vet jag märket kan jag ju själv köpa en likadan kamera och testa hur mycket man ser....
Inte för att jag behöver hänga upp den sedan.
Jag tänkte också att jag ska samla på mig info. Vet jag märket kan jag ju själv köpa en likadan kamera och testa hur mycket man ser....
Inte för att jag behöver hänga upp den sedan.
Det har vi förstått för länge sedan. Jag ska resonera med mig själv om ditt tänkande hjälper dig. Det har hjälpt alla andra gånger när vi blivit dragna inför MMD och Länsstyrelsen mm.... Så tack tack för att du väckte mig... igen.I ingo_boy skrev:Verkar mest som det är grannen ni behöver göra er av med skämt åsido, tyvärr finns det misslyckade idioter överallt som gillar att bråka. 1 Det skulle vara olagligt. 2. Varför bry sig? Om det gillar att titta på er så innebär det att de är avundsjuka och inte har så kul själva. Släpp det, de blir nog bara skadeglada om ni bryr er.
Nu var väl min uppgivenhet främst riktad mot rådet du fick att sätta en kula i grannens kamera.Pellegnillot71 skrev:
Som sagt kan jag förstå obehaget med att kunna bli bevakad.
Men man måste även komma ihåg att så länge grannen sköter sig så har även han rätt att sätt upp en kamera. (dvs om den inte filmar utanför tomten).
Högt upp på huset känns för mig som det naturliga valet i många fall. Jag har tex mina kameror monterade under takfoten pga
1. Skyddade från väder.
2. Skyddad från fåglar
3. Svåra att komma åt och sabotera
4. I mitt fall ger det en bättre överblick och kommer över några mindre buskar vi har.
5. Nätverk draget på vinden vilket gjorde installationen enkel genom att bara borra rakt ut.
Så även om ni har en ansträngd relation med grannen behöver ju inte hans val att sätta en kamera högt vara riktat mot er.
Beröm grannen för hans fina kameror, säg att du är orolig för säkerheten i området och vill sätta upp egna. Fråga om det var svårt att sätta upp och konfigurera, och att han är duktig osv... är han lite som en normal alfahanne så vill han förmodligen förklara hur smart och händig han är. Försök sedal lirka ur honom lite specs på kamerorna och kanske lite filmmaterial. Sedan har du kött på benen för en ev anmälan...
Suck!P polaris78 skrev:1.Grannen får filma på SIN egen tomt.. ja så enkelt är det..
2.Ingen mer än grannen vet om kameran faktiskt filmar utanför tomten och utan att kunna bevisa det så lär knappast varken polis eller Di bry sig om att komma och kontrollera detta. Det är ett brott om han filmar din pool men det vet vi ju inte ,det är ett antagande.
Lite tråkigt att anmäla och sen om dom mot alla odds skulle komma ut så visar det sig vara en attrapp...
Dessutom så verkar det ju funka så att om en granne anmäler en kamera så skickar dom ut en förfrågan om man filmar utanför sin tomt och svarar han NEJ så händer det inget mer, eller så fick han gott om tid att ta bort om han kanske ev gjort det.
Om det nu inte går att prata med grannen så..
Enda vettiga lösningen verkar ju vara att placera något hinder ivägen för kameran om man nu verkligen tror att den ser nåt..
Sen ibland så har ju folk 50 fönster i grannskapet som ser till ens pool men grannen man inte tycker om har en kamera som är problemet.. att det finns möjlighet till 50 pedofiler/fluktare med kikare som ser bättre till poolen men det har man aldrig funderat på, eller att varenda en som går förbi på vägen får se allt när folk badar i pooler med mindre lämpliga placeringar.
Ibland lär man ju fråga sig om det inte är bättre med lite insynsskydd runt poolen av mer tillfällig karaktär som sätts upp och tas bort när badsommaren är slut, om det är problem att det behövs bygglov.
Tror du inte att vi har insynsskydd runt vår pool?
Det är inte lätt att insynsskydda sin tomt om grannen har byggt en stor finlandsfärja på tomten, men vi har lyckats. Det finns ingen person som kan se in till oss. Men NÄR de sätter upp en kamera i sitt tak, då klarar vi inte längre av att insynsskydda detta.
Tack för bra svar och för teknisk information. Jag har som sagt egna kameror varav alla utom en är inomhus och visar utåt. Men kvaliteten är så dålig så man ser definitivt inga pormaskar. Däremot kan jag se om min Telldusbelysning inte har gått igång. Och det är värdefullt för mig.L Lancen skrev:Många åsikter här...
För det första. Övervakningskameror gör många gånger ett utmärkt jobb. Det skänker stor tillfredställelse att få koll på sina tillhörigheter, båtar, bilar, entré mm...
Däremot är det uppenbart så att det är obehagligt att känna sig övervakad.
Så för att säkerställa en god grannsämja och att slippa bli anmäld är det en god idé att i samråd med grannar komma överens om placeringar.
Att sätta upp en doomkamera högt är som gjort för trubbel. Är det dessutom mekanisk zoom i den kan det vara upp till 20x, som jag har på vårt sommarställe. Då pratar vi pormasknivå på avstånd15m för TS poolområde. Den köptes för 1900:- på Alibaba (Kina). Har tre st. Styrs via app i mobil eller dator.
Jag skulle ALDRIG acceptera en sån kamera och placering hos en granne. I detta fall handlar det om att flytta ner den så överblicken minskas till egen tomt. Det säger sig självt.
Att tackla en osympatisk granne är dock ibland omöjligt. Så dessa goda råd om att pratas vid är oftast meningslöst.
Det som möjligen kan fungera är pedofiltankar. Dessa personer är så uppfyllda av sig själva att bara anklagelsen kan göra att dom kan ändra sig...
Att prata om eventuell maskning av övervakningen skulle jag aldrig acceptera. Det är ju lika lätt att ta bort som att sätta dit...
Och med en doomkamera som det verkar vara fungera inte maskning... Det ligger i sakens natur att man kan se 360 grader...
Nä i detta fall är det bara att agera. Direkt och koncist. Först meddela hur ni tänker och helst skriftligt. Ge en tidsgräns och om inget hänt, anmäl...
Nu skriver du så där dumt som man gör om man inte har bättre förstånd. Vad är det som säger att jag borde bo i lägenhet i stället? Vad vet du om vad som händer här och hur vi eller någon annan agerar. Du är bara en dum människa som ska raljera utan att bry dig om om du gör någon annan ledsen.heisiandiishe skrev:
Stanna du i din lägenhet. Men lämna gärna den här konversationen!
Vad jag menade är att om de lider a paranoia så har de redan satt upp staket och en stadig häck runt sin tomt, så jag tror att folk redan har svårt att ta sig in. Då tyckte jag att det blev lite lök på laxen när nu dessutom kamerorna kom upp. Jag skulle inte ha brytt mig om kamerorna som sådana om det inte var så att så fort jag tittar bort mot deras hus så är det just nu det enda jag ser.... Jag kan ha hakat upp mig, men jag vill inte att det finns ens 1% chans att det ska ske...U Uppner skrev:Sättet du uttrycker dig på gör att man får en känsla av att DU är väldigt irriterad på din granne, är det verkligen så från hans håll?
Det kanske ligger så mycket mer bakom än just kamerorna som gör att du känner dessa känslor just nu.
Hade du/ni inte haft denna dispyt(?) kanske du inte reagerat så starkt över dennes kameror, just saying..
Men även med de orden känner åtminstone jag att det är grannen som i själva verket inte vill ha intrång eller insyn på SIN tomt och fullständigt skiter i din tomt.
Han vill helt enkelt ha kontroll på vem eller vad som rör sig på HANS tomt, inget konstigt med det faktiskt.
Om han nu velat filma din pool, eller tomt för den delen, hade han garanterat gjort det mer diskret.
Halva idén med kameror är att de skall synas, så att vissa element håller sig därifrån.
Sedan kan man som vi, ha en del mindre synliga kameror så dessa element tror att de undviker de synliga kamerorna men ändå fastnar på bild när de slappnar av.
Med det sagt har jag ändå stor förståelse för dina känslor att bli bevakad, ingen kul känsla.
Men jag tror nog du ändå, som sagt, får prata med grannen och be honom (direkt) visa vad de tar upp. Om han förhalar eller inte alls vill visa kan du MÖJLIGEN få vatten på din kvarn.
Annars är det bara terapi som gäller..
Det var nog jag själv som skrev det, för det var en tanke jag hade!Michael Sellering skrev:Någon har redan skrivit det som jag tycker skulle vara det bästa alternativet, nämligen att ha något som rör sig inne på din tomt, då kommer du att fylla grannens kameraplats. Jag har själv kameror och det är grymt irriterande när robotgräsklipparen folk som går förbi på trottoaren etc hela tiden filmas och lagras, det gör att man ser till att kameran är inställd så man slipper en massa ej relevant filmande.
Kanske en vindflöjel eller någon typ av vindsnurra? Helt enkelt något som rör sig nästan hela tiden inne på din tomt.
Lycka till!
Så här ser det ut i en av mina kameror https://imgur.com/a/vFRHGO1Pellegnillot71 skrev:
Jag har lagt till det svarta fältet för jag är inte ett dugg intresserad av vad mina grannar gör samt att jag respekterar deras privatliv men jag vill ändå ha koll på min tomt och parkering.
Din granne har förmodligen gjort likadant. Fråga han om du kan få se livestream, det har han förmodligen inga problem med att visa. Men vill han inte visa det så ska du göra en polisanmälan.
Gå fråga han nu på en gång istället för att sitta här och reta upp dig på något som förmodligen inte stämmer.
Långt innan de började bygga testade vi hur mycket musikljudet leddes vidare vid olika vindriktningar från vårt inglasade uterum, och det finns inte en chans att vår musik stör dem. Sedan är två två äldre människor som glider ner i badet och har besök någon helg i bland av barnbarn som bort långt härifrån. Och när de är här låter de betydligt mindre än grannens barn som varje kväll hoppar på studsmattan de ställt precis utanför oss.L Ljud&Bild skrev:
Spräng sönder din grannes hus utan att ens beklaga det inträffade. Kontakta sedan deras försäkringsbolag och ljug om att de har erbjudits ekonomisk kompensation för det söndersprängda men tackat nej. Fortsätt sedan att bete dig som en skit så fort du kan.
Här kommer en länk och den är pedagogisk med vad som gäller. Lite bätre förklarat än det datainspektionen har på sin hemsida.
https://www.centrumadvokaterna.se/2020/01/21/kameraovervakning-vad-galler/
https://www.centrumadvokaterna.se/2020/01/21/kameraovervakning-vad-galler/